آنالیز بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان؛ مستحکم در دفاع، چالش در حمله

یک آنالیزور حرفه‌ای فوتبال به بررسی عملکرد فنی پرسپولیس در دو هفته ابتدایی لیگ برتر پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرسپولیس پس از توقف در هفته ابتدایی برابر سایپا، روز گذشته موفق شد با یک گل صنعت نفت آبادان را مغلوب کرده تا نخستین سه امتیاز لیگ بیستم را جشن بگیرد. آنچه کاملاً از مقایسه نوع بازی شاگردان یحیی گل محمدی در لیگ قهرمانان آسیا و دو هفته ابتدایی لیگ مشخص است، سرخ‌ها دفاعی مستحکم و غیرقابل نفوذ تری پیدا کرده اند اما در گلزنی چندان مانند قبل موفق نیستند. در ادامه عملکرد خط به خط پرسپولیس در دیدار با صنعت نفت آبادان و به طور کلی در دو هفته نخست توسط امید بندی داریان، دارنده مدرک آنالیزوری فوتبال از باشگاه بارسلونا اسپانیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بررسی شده که در ادامه می‌خوانیم:

خط دفاعی؛ از حس نشدن جای خالی شجاع تا نقش رهبری سید جلال

دژ مستحکم خط دفاعی پرسپولیس که می‌توان آن را یکی از دلایل اصلی صعود این تیم به فینال آسیا دانست، این روزها روند خوبش را در لیگ نیز حفظ کرده و همچنان نفوذناپذیر به نظر می‌رسید. این در حالی است که بسیاری گمان می‌کردند با رفتن شجاع خلیل زاده از این تیم، شاگردان گل محمدی در این فاز با مشکل روبرو خواهد شد اما سایر نفرات به خوبی نبودش را جبران کرده‌اند. سرخ‌پوشان پایتخت در دو دیدار اخیر گلی دریافت نکرده و موقعیت‌های انگشت شماری را در اختیار حریفان قرار داده‌اند.

آنالیز: متأسفانه این باور غلط در هوادارها وجود داشت که با رفتن شجاع، دفاع پرسپولیس با ضعف مواجهه خواهد شد. البته باید بگویم شوک بزرگی بود، اما به شخصه بحرانی در فاز دفاعی پرسپولیس نمی‌بینم چرا که هنوز بازیکن بزرگی هم چون سید جلال حسینی را در خط دفاع اختیار دارد که سن برایش یک عدد است. شاید با عده‌ای موافق باشم که ضعف در بازی سید جلال دیده می‌شد و تعبیر آنها سن بالای او بود. او هم مانند ما انسان است و از این موضوع مستثنی نیست اما بازی نکردن سید جلال از لحاظ روحی و هم لحاظ جسمانی تیم را تحت تأثیر می‌گذاشت. داشتن رهبر دفاعی در تیمی مثل پرسپولیس که دفاع را گروهی انجام می‌دهند به شدت نیاز است. به طور کلی پرسپولیس در دفاع یک تیم به تمام معنا است و با تمرین و بهبود در شرح وظایف مدافعان و داشتن یک رهبر خوب، خیال هوادارهای خود را از این نظر راحت خواهد کرد.

کنعانی در مسیر پیشرفت

بازی چشم‌گیر محمد حسین کنعانی‌زادگان در دیدار برابر صنعت نفت، نظر مثبت بسیاری از کارشناسان و هواداران را درباره خودش به همراه داشت. او علاوه بر اینکه ستون محکمی در خط دفاعی بود، توانست با اضافه شدن به فاز هجومی با هوشمندی یک ضربه پنالتی را از حریف گرفته و به این ترتیب نخستین برد تیمش را رقم بزند.

آنالیز: کنعانی زادگان بازیکنی است که از سایه شجاع خلیل زاده خارج شده و اعتماد به نفس عجیبی پیدا کرده است. دوندگی او در تیم ملی و هم در پرسپولیس این موضوع را اثبات می‌کند که درک درستی از این فرصتی که برایش به وجود آماده دارد. بازیکنی که ویژگی‌های هافبک دفاعی و همین طور پخش کننده را هم در خود تقویت کرده و هر روز در حال پیشرفت است و قطعاً از پیشرفتش بیشتر خواهیم شنید. موضوع جالبی که باید در خصوص کنعانی گفت این است که نکات منفی در بازی او بسیار کاهش پیدا کرده و او در بهترین شرایط روحی قرار دارد.

خط حمله کم خطر پرسپولیس در غیبت آل کثیر

خط آتش پرسپولیس نسبت به فصل گذشته با تغییرات زیادی مواجه شده است. هر چند رفتن ترابی و علیپور به لیگ‌های خارجی با آمدن عیسی آل‌کثیر و تبدیل شدنش به پدیده‌ای در لیگ قهرمانان آسیا تا حد زیادی بر طرف شده بود، اما حالا با محرومیت آل‌کثیر به نظر می‌رسد پرسپولیس در فاز تهاجمی به مشکل خورده است. حملات سرخ‌پوشان در دو هفته نخست لیگ مثل قبل خطرناک نبوده و مهاجمان در تمام کنندگی با ضعف رو به رو شده‌اند. گواه این موضوع این است که پرسپولیس در مجموع ۱۸۰ دقیقه دیدار مقابل سایپا و صنعت نفت آبادان موفق به گلزنی در جریان بازی نشده و تنها از روی نقطه پنالتی به گل رسیده است.

آنالیز: با این موافقم که پرسپولیس بعد از رفتن علیپور و سپس محرومیت آل‌کثیر با چالش جدی مواجه شده و در ضربات آخر و حضور در فضاهای گل زنی ضعف عمده‌ای در خود می‌بیند.
در فوتبال روز دنیا وقتی شما مهاجم ندارید باید پر تعداد حمله کنید و برای آن حداقل داشتن خط هافبکی قوی، امری ضروری است. پرسپولیس راهی و چاره‌ای جز فشار و پشتیبانی گروهی در فاز حمله ندارد و در تلاش است این روند را بهبود ببخشد و از این نظر در بازی روز گذشته پیشرفت چشم‌گیری را به خصوص در نیمه اول شاهد بودیم. برای اثبات این موضوع باید توجه کنید که پنالتی به روی چه بازیکنی شکل گرفت. در واقع در بازی روز گذشته پرسپولیس شعار همه برای یک هدف معنا پیدا کرد.

پرسپولیس برنامه از قبل تعیین شده برای فینال دارد و چالش دفاع به دغدغه این روزهای پرسپولیس تبدیل شده است. پس حق بدهید که یک نیمه بازی کنترلی و پوششی در دفاع را تمرین کند چرا که هدف پرسپولیس فینال آسیا است و باید در این خصوص هم به نقطه پیک موفقیت برسد.

کد خبر 456834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • farhad NL ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    1 0
    عالی امیدجان ، همیشه از وجود امید عزیز استفاده کنید‌