نقشه راه اصفهان برای دسترس‌پذیر کردن شهر

نویسنده کتاب «گردشگری در دسترس» معتقد است که اصفهان با استفاده از تجارت شهرهای خواهرخوانده همچنین تدوین یک برنامه و نقشه راه مشخص می‌تواند به شهر دسترس پذیر برای گردشگری تبدیل شود.

علی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره کتاب «گردشگری در دسترس» که هفته گذشته و هم‌زمان با هفته نکوداشت اصفهان رونمایی شد، گفت: در این کتاب مباحث تئوری و توصیه‌نامه‌های سازمان جهانی گردشگری ذکر شده است و مقایسه‌ای هم بین شهر اصفهان و شهرهایی مانند بارسلون و کوالالامپور که توانستند به توفیق‌هایی در گردشگری برسند، در آن آمده است. اصفهان نیز با این دو شهر خواهر خوانده است و می‌تواند با ایجاد یک پل از تجربیات این شهرها استفاده کرد.

او ادامه داد: کتاب در چهار فصل تألیف شده و در فصل اول مبانی نظری، بررسی مفاهیم و تاریخچه موضوع گردشگری در دسترس است. همچنین روش کار و مطالعات نیز توضیح داده شده است ضمن اینکه گردشگری در دسترس در ساختار کنوانسیون افراد دارای معلولیت بررسی شده است.

نویسنده کتاب «گردشگری در دسترس»، افزود: در فصل دوم کتاب حقوق و قوانین افراد دارای معلولیت و حق گردشگری برای این افراد ذکر شده است. قوانین و دستورالعمل‌ها دسترس پذیری در سطح ملی و بین‌المللی به صورت کامل در این فصل آمده است. از طرفی طرح‌ها و مقرراتی که در استان اصفهان درباره حق دسترسی بررسی شده هم در این بخش کتاب وجود دارد. همچنین رهنمودها و برنامه‌های سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری بررسی شده و مؤسسات زیر نظر اروپا درباره گردشگری در دسترس اشاره شده است.

عباسی اظهار کرد: اساساً بخش قوانین مربوط به دسترسی جهانی به میراث فرهنگی و گردشگری که کاملاً و دستورالعمل بین‌المللی برگزاری رویدادهای گردشگری برای افراد دارای معلولیت نیز در فصل دوم آمده است.

او درباره فصل سوم کتاب، گفت: در این فصل شباهت‌ها و تفاوت‌های کمی و کیفی گردشگری در دسترس در سه شهر اصفهان، کوالالامپور و بارسلون بررسی شده است. در نهایت به صورت جدول‌های مقایسه‌ای به صورت خلاصه ذکر شده است. در این فصل مؤلفه‌های مختلفی نظیر اهمیت به گردشگری در دسترس، حضور نماینده از جامعه توانخواهان در نهادها و سازمان‌های مرتبط با گردشگری، توجه به حمل و نقل عمومی برای معلولان، مناسب‌سازی مسیرها، بوستان‌ها، ساختمان و مراکز ورزشی و در نهایت قوانین مرتبط با گردشگری بررسی شده است.

این پژوهشگر افزود: فصل پایانی کتاب «اصفهان و مسئله گردشگری در دسترس» نام دارد و یک سری مقالات درباره گردشگری در دسترس در اصفهان ذکر شده است. این فصل ۱۵ مورد دارد که می‌تواند برای توسعه گردشگری در دسترس در شهر اصفهان مؤثر باشد ضمن اینکه مشکلات نیز مطرح شده است.

مناسب‌سازی یک پروسه است

عباسی درباره اینکه اصفهان چه فاصله‌ای با رسیدن به دسترس پذیری برای گردشگران توانخواه دارد، تاکید کرد: اصفهان در حوزه گردشگری در دسترس و مناسب‌سازی فاصله زیادی با شهرهای اروپا و برخی شهرهای آسیای شرقی دارد. مناسب‌سازی یک پروسه است که در قالب پروژه‌های مختلفی در بازه‌های زمانی مختلف تعریف می‌شود، یعنی این فرآیند دائمی است و در قالب برنامه چند ساله نمی‌گنجد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: اصفهان یک شهر پیشرو در حوزه مناسب‌سازی است، زیرا به صورت مداوم این کار در معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان پیگیری می‌شود همچنین بودجه اختصاصی دارد. با این حال به تعریف برنامه‌های مختلفی برای رسیدن به راهکارهای مشخص نیاز است. باید از توصیه‌ها و تجربیات کشورهای دیگر استفاده کرد تا راه برای ما هموار شود.

او با بیان اینکه "سعی کردم در این پژوهش مواردی که کمتر به آن‌ها اشاره شده بود را ترجمه کنم و در اختیار علاقه‌مندان قرار بدهم" تصریح کرد: با این حال به صورت مداوم تغییرات مختلفی در جهان در حال رخ دادن است و این پژوهش نیز برای یک سال و نیم پیش است و قطعاً منابع جدیدتری نیز آمده است.

عباسی افزود: ۱۵ موردی که در کتاب ذکر شده جامع است و تقریباً به تمام موارد از جمله مشکلات و راهکارها اشاره شده است؛ به نظر بهترین راه رسیدن به برنامه‌ریزی مشخص و تعریف یک پروژه است.

کد خبر 456832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.