سعید بیابانکی: اصفهان خاستگاه شعر فارسی است

یک شاعر گفت: اصفهان در بسیاری از هنرها از جمله شعر و موسیقی پیشتاز، پیشرو و جریان ساز بوده است. این شهر در غزل سرایی و شعر سپید امروز، که پس از انقلاب آغاز شد، نیز شاعران بسیار خوبی به ادبیات تحویل داده است.

سعید بیابانکی در گفت و گو با خبر نگار ایمنا اظهار کرد: خاستگاه اکثر سبک‌های ادبی از جمله "سبک عراقی" که بنیانگذاران آن کمال‌الدین اسماعیل و جمال‌الدین عبدالرزاق هستند، "سبک هندی" که با صائب تبریزی به اوج رسید، "دوره بازگشت ادبی" که شاعرانی چون آذر بیگدلی و پیروان او در آن شعر سرودند و حتی شعر پسا نیمایی که پس از اندیشه‌های نیما یوشیج متولد شد، اصفهان است. در واقع می‌توان گفت "سبک خراسانی" تنها سبکی است که خاستگاه آن به اصفهان باز نمی‌گردد.

وی افزود: اصفهان در بسیاری از هنرها از جمله شعر و موسیقی پیشتاز، پیشرو و جریان ساز بوده است. این شهر در غزل سرایی و شعر سپید امروز، که پس از انقلاب آغاز شد، نیز شاعران بسیار خوبی به ادبیات تحویل داده است.

این شاعر ادامه داد: اصفهان افراد بزرگی در شعر دارد. در واقع کسانی چون مرحوم محمد حقوقی، خسرو احتشامی که اکنون در اصفهان زندگی می‌کند، محمد مستقیمی که سپید سرای بسیار خوبی است، قادر طهماسبی که در اصفهان گُل کرد و نام‌های فراوان دیگری که هر یک از جایگاه رفیعی برخوردار هستند، در این شهر ریشه داشته‌اند.

بیابانکی با اشاره به تأثیر محیط بر شعر شاعران، گفت: تردیدی نیست که معماری و هنرهای متنوعی که در کوچه، بازار و خیابان‌های اصفهان وجود دارد، در تولد گونه‌های دیگر هنری از جمله شعر و موسیقی مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه "شعر از جهان پیرامون به ذهن شاعر می‌رسد" اضافه کرد: شاعر معنا، مضمون، سخن و حرف خود را از دنیای اطراف می‌گیرد. بنابراین تناسب و تقارنی که در موسیقی، معماری، تئاتر و سایر هنرهای اصفهان وجود دارد، را می بیند و این امر در شعر او اثر می‌گذارد. به همین خاطر است که شاید بتوان گفت خاستگاه همه سبک‌های شعر فارسی اصفهان است.

وی در خصوص شاعر خیز بودن این شهر، تصریح کرد: مردم اصفهان بسیار نکته سنج، ظریف و دقیق هستند و این نکته بسیار مهمی است، چراکه در شعر نیز نوعی ظرافت زبانی و نکته‌سنجی وجود دارد. بنابراین طبیعی است اگر اصفهان شاعر خیز تر از دیگر مناطق باشد. شعر خیزی آن را نیز می‌توان به اقلیم، فرهنگ و تاریخ آن بازگرداند.

این شاعر با اشاره به روز اصفهان گفت: این روز را به مردم اصفهان و همه کسانی که به گونه‌ای به این شهر مرتبط هستند، تبریک عرض می‌کنم.

کد خبر 456806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.