ضرورت حمایت دولت از زنان در دانشگاه‌ها

لزوم فعالیت بیشتر زنان در شرکت‌های دانش بنیان، طرح جدید شهرداری تهران برای درآمدزایی زنان خانه‌دار، ضرورت حمایت دولت از زنان در دانشگاه‌ها، شایع بودن سکته مغزی در میان برخی زنان و تکلیف کاندیداتوری زنان در انتخابات ۱۴۰۰ را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید حمایت‌های بیشتر و گسترده‌تری از فعالیت و حضور زنان در محیط‌های دانشگاهی و علمی صورت بگیرد، گفت: اگرچه اقداماتی در این زمینه از سوی دولت و همچنین وزارت علوم صورت گرفته، اما با توجه به اینکه در آستانه تدوین لایحه بودجه قرار داریم، بهتر است این حمایت‌ها جدی‌تر و قانونی‌تر شود.

دکتر منصور غلامی امروز در جلسه امضای تفاهم نامه میان وزارت علوم و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که به صورت مجازی برگزار شد، با تاکید بر اینکه جمعیت قابل توجهی از دانشگاه‌های ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: حدود ۵۰ درصد جمعیت دانشجویی ما را زنان و ۳۰ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کارمندان مجموعه‌های وزارت علوم نیز خانم‌ها هستند. بنابراین ما جامعه بزرگی از زنان را در وزارت علوم داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف بسیار مهم ما حضور پررنگ دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها است و حضور این افراد در دانشگاه‌ها به خصوص در مقطع کارشناسی به منظور تحقق اهداف آینده بسیار مهم است و توجه به بحث خانواده در این دوره می‌تواند بسیاری از نگرانی‌ها را کاهش دهد. در واقع در مباحث مختلفی که همکاران من در وزارت علوم پیش می‌برند، در جاهایی از برنامه‌ها اعم از آموزش، پژوهش و هم اندیشی نیازمند حمایت‌های بعدی دارد که قاعدتاً این امر باید جزو برنامه‌های دولت باشد. اگرچه این امر در برنامه‌ها وجود دارد، اما اگر هم‌اندیشی‌ها و پژوهش‌ها نیز لحاظ شود، به نظر می‌رسد پیشنهادهای بهتر، قوی‌تر و گسترده‌تری به خصوص در آستانه تدوین برنامه هفتم که قرار داریم، داشته باشیم تا به صورت یک برنامه مصوب قانونی در پیش روی مجریان کشور طی ۶ سال آینده قرار بگیرد و بتواند در رسیدن به اهداف کمک‌کننده باشد.

وزیر علوم با بیان این که پیشنهاد من این است که معاونت امور زنان و خانواده و سایر مسئولان در حوزه زنان و خانواده حمایت‌های جدی‌تری را داشته باشند، تاکید کرد: خوشبختانه محیط‌های دانشجویی نیز انگیزه بیشتری را برای مشارکت دانشجویان دختر در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کنند؛ هدایت به سمت توانمندسازی امور مربوط به دختران در این زمینه ممکن است کمک کننده باشد تا جمعیت بیشتری در مقایسه با قبل در این زمینه همکاری کنند.

غلامی همچنین خاطرنشان کرد: باید در حوزه‌های مختلف توانمندسازی اعم از فناوری، مشاغل مبتنی بر دانش و مباحث دیگر نظیر استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و موضوعات مرتبط با تحصیلات دانشگاهی دختران نیز برنامه‌های خود را بیش از پیش گسترش دهیم و حضور آنها در این محیط‌ها را پررنگ کنیم. مثلاً اگرچه در حوزه دانش‌بنیان‌ها تعداد شرکت‌هایی که توسط خانم‌ها ایجاد شده است، از نظر جمعیتی بهتر است، اما باید حمایت‌هایی نیز صورت بگیرد.

لزوم فعالیت بیشتر زنان در شرکت‌های دانش بنیان

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون در حوزه‌های دانش بنیان تعداد شرکت‌های نوآور که توسط زنان تشکیل شده باشد بسیار نیست اما زنان از لحاظ جمعیتی حضور خوبی در این حوزه دارند.

منصور غلامی، وزیر علوم در جلسه امضای تفاهم نامه بین وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با معاونت امور و زنان و خانواده ریاست جمهور گفت: جامعه دانشگاهی جمعیت قابل توجهی از زنان و جوانان را در خود جای داده است.

او افزود: ۵۰ درصد دانشجویان را زنان تشکیل می‌دهند و ۳۰ درصد زنان عضو هیأت علمی هستند. تعداد کارمندان زن در دانشگاه‌ها بیش از این ارقام است. به طور متوسط ۶۰ درصد وزارت علوم زنان هستند. جامعه قابل توجهی از زنان را در اختیار داریم.

وی افزود: جامعه هدف ما جوانان هستند. دانشجویان دختر ۴ سال و بیشتر در دانشگاه هستند و این ۴ سال برای تحقق اهداف زندگی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به مقوله کرونا خانواده‌ها در این دوره می‌تواند در کاهش نگرانی‌ها کمک کننده باشد. در مباحث مختلف برخی مواقع نیازمند همایش، پژوهش و برنامه ریزی هستیم و در برخی مواقع هم نیازمند حمایت‌ها هستیم که جزو برنامه‌های دولت است.

او تصریح کرد: در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم که باید در قالب یک قانون در پیش روی مجریان کشور در ۶ سال آخر قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود دکتر ابتکار و دیگر مسئولان در زمینه حمایت‌های دولت در بخش خانواده و امور بانوان اقدامات فراوانی انجام دهند.

غلامی با بیان اینکه دانشجویان دختر انگیزه فراوان در مشارکت‌ها دارند، گفت: هدایت و توانمندسازی دختران باعث می‌شود جمعیت را بیش از پیشی را برای مشارکت‌ها در اختیار داشت. تفاهم نامه‌ها پیگیری شده است. در حوزه‌های مختلف فناوری؛ مشاغل مبتنی به دانش، استارتاپ ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند برنامه‌ها را بیش از پیش گسترش دهند. شاید هم اکنون در حوزه‌های دانش بنیان تعداد شرکت‌های نوآور که توسط زنان تشکیل شده باشد بسیار نیست اما زنان از لحاظ جمعیتی حضور خوبی در این حوزه دارند. به گفته او حمایت سازمان علمی و فناوری در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد.

طرح جدید شهرداری تهران برای درآمدزایی زنان خانه‌دار

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ تهران، درباره درآمدزایی شهرداری برای زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: با حمایت اداره رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی منطقه قصد داریم از کسب و کارهای خانگی حمایت کنیم. به عنوان نمونه، چندین بانوی سرپرست خانوار ساکن هر محله در کارگاه تولیدی پوشاک فعال می‌شوند و اطلاع‌رسانی می‌شود تا هم محله‌ای‌ها به این بانوان سفارش تعمیر یا دوخت لباس دهند.

فرهادی ادامه داد: از طرفی در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم با توجه به شرایط خانه‌نشینی اجباری در پی شیوع کرونا، خدمات در حوزه‌های دیگر را هم پوشش بدهیم به طوری که هم سرگرمی در منازل ایجاد شود و هم درآمدزایی برای شهروندان داشته باشد.

شهردار منطقه ۶ تهران افزود: بسته به نوع درخواست‌هایی که هم محلی‌ها از ما دارند، نیازسنجی می‌شود. در کنار آن توانمندی شهروندان را هم در نظر می‌گیریم. به عنوان مثال فردی که توانایی منجوق‌دوزی دارد در سامانه سرای محله ثبت و اطلاع‌رسانی می‌شود و اگر سفارش کار در این زمینه وجود داشته باشد به منجوق دوز ارجاع داده خواهد شد.

وی همچنین از تبدیل یک سرای محله به پاتوق سالمندان خبر داد و گفت: برای ارتباط سالمندان با جامعه و جلوگیری از بروز مشکلات روحی که در سالمندی با آن مواجه می‌شوند بهتر است در مکانی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گردهمایی داشته باشند. در همین راستا سرای محله امیرآباد به زودی تحت عنوان سرای محله تجربه فعالیت‌هایی را به صورت تخصصی در دستور کار قرار خواهد داد

سکته مغزی در میان این زنان شایع‌تر است

محققان در تازه‌ترین بررسی دریافتند که مرده‌زایی و زایمان زودرس احتمال ابتلاء به بیماری قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی مادران را دو برابر می‌کند. به نقل از دیلی‌میل، تحقیقات نشان می‌دهد مشکلات بارداری می‌تواند زنان را در معرض خطر بیماری قلبی یا سکته‌های بعدی قرار دهد. پره اکلامپسی با افزایش چهار برابری خطر نارسایی قلبی همراه است. پری-اکلامپسیا از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چند ارگانی است که در ۵ تا ۷ درصد از حاملگی‌ها در کشورهای غربی رخ می‌دهد. تحقیقات دانشگاه بیرمنگام نتایج ۳۲ مطالعه قبلی را تحلیل کرده است؛ محققان می‌گویند زنانی که دچار عوارض بارداری یا سایر مشکلات تولید مثل هستند، در سنین بعدی بیشتر دچار بیماری قلبی یا سکته می‌شوند.

رنج ناشی از پره اکلامپسی در دوران بارداری، یک بیماری شایع است که منجر به فشار خون بالا به طور خطرناک می‌شود و با افزایش چهار برابری خطر نارسایی قلبی همراه است. بر اساس داده‌های موجود، زنانی که در دوران بارداری دیابت یا فشار خون بالا داشتند، ۵۰ درصد بیشتر در معرض مشکلات قلبی بودند. دانشمندان که مطالعه آنها روز گذشته در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، گفتند تحقیقات بیشتری برای کشف علت وجود چنین رابطه قوی بین سلامت باروری و قلب لازم است، اما مشخص است که بارداری در سنین مناسب، دور ماندن از استرس و اضطراب و پیروی از رژیم غذایی سالم به حفظ سلامتی مادران و نوزادان کمک می‌کند.

تکلیف کاندیداتوری زنان در انتخابات ۱۴۰۰ مشخص شد

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در نشستی خبری در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم، اظهار کرد: به دلیل جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا و رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اینکه برگزاری هرگونه تجمعات ممنوع است، اجلاسیه‌های مجلس خبرگان رهبری برگزار نشد چراکه آقایان ۸۸ نفر از نقاط مختلف کشور باید در یک جا جمع شوند؛ به علاوه اینکه چند برابر همراهان آقایان هستند و این سبب می‌شود که در معرض آسیب این ویروس باشیم.

خاتمی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در پاسخ به شائبه‌هایی که در برخی محافل سیاسی مبنی بر سختگیری شورای نگهبان نسبت به یک جریان سیاسی کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، گفت: در گذشته شورای نگهبان قانون‌مدارانه به وظایف خود عمل کرده و در این عرصه هم قانون‌مدارانه عمل خواهد کرد.

وی افزود: همه جای دنیا هم مرسوم است که هر کس از راه رسید و گفت کاندیدا هستم او را نمی‌پذیرند. در قانون ما هم شرایطی هست که به آنها عمل می‌شود. من به عنوان عضو شورای نگهبان می‌گویم که اسم سختگیری برای این موضوع درست نیست بلکه اسم درست آن این است که قانون‌مدارانه عمل کنیم و اطمینان می‌دهم به عنوان یک عضو شورای نگهبان که قانون‌مدارانه عمل خواهیم کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص اظهارنظرهای مختلفی که اخیراً پیرامون کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و اینکه زنان هم می‌توانند مصداقی از رجل سیاسی باشند، چیست، گفت: تصریح قانون اساسی جمهوری اسلامی است که کاندیداهای ریاست جمهوری از رجال باشند و مفهوم رجال هم روشن است.

خاتمی اضافه کرد: بنابراین ما در این عرصه تسلیم قانون هستیم و قانون هرگونه نظر بدهد به آن عمل خواهیم کرد.

کد خبر 456781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.