آلودگی کشف‌رود یکی از عوامل سرطان در مشهد/ ساماندهی رودخانه با کمک خیرین شهریار

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برخی از پژوهش‌ها حاکی است که کاشت صیفی‌جات در این محدوده و آلودگی‌هایی که به رودخانه وارد می‌شود منشأ سرطان در شهر مشهد شده است.

سید محسن حسینی‌پویا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کشف‌رود به عنوان یک رودخانه فصلی از نظر تاریخی، اجتماعی و زیبایی‌شناختی برای مردم مشهد حائز اهمیت است، اظهار کرد: در روزهایی که بارندگی زیاد می‌شود، سیل و تلفات جانی و مالی شهروندان حاشیه این رودخانه را تهدید کرده و مشکلات محیط زیستی و روانه شدن فاضلاب و پساب شهری در آن به معضلی برای مشهد تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه استفاده مزارع اطراف از آب آن و محصولات و صیفی‌جاتی که در آنجا کاشته می‌شود، در واقع به یک منشأ آلودگی تبدیل شده، افزود: برخی از پژوهش‌ها حاکی است که کاشت صیفی‌جات در این محدوده و آلودگی‌هایی که به رودخانه وارد می‌شود منشأ سرطان در شهر مشهد شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه کشف‌رود باید ساماندهی شود، تصریح کرد: برای حل مشکل چندین ساله این رودخانه، شهرداری و شورای شهر در خط مقدم قرار گرفته و سازمان‌ها و ارکان مدیریت شهری هم در این اقدام مشارکت خواهند داشت. این مشارکت به انعقاد یک تفاهمنامه منجر شد تا شهرداری به ساماندهی منطقه کشف‌رود بپردازد.

وی تصریح کرد: ابعاد اجرای پروژه ساماندهی این رودخانه وسیع‌تر از صلاحیت و ظرفیت‌های شهرداری است و برای الزامات بهداشتی که در این منطقه باید ایجاد شود، نیاز است از امکانات مختلف مانند مشارکت خیرین شهریار استفاده شود.

حسینی‌پویا با اشاره به مصوبه خیرین شهریار در شورای شهر مشهد، اظهار کرد: در این راستا از پروژه کشف‌رود به همراه اعضای ستاد خیرین شهریار بازدید شد و برای جلب مشارکت خیرین در اجرای پروژه‌های اطراف این رودخانه با آن‌ها مذاکره شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این پروژه‌ها، پروژه‌های عمرانی هستند و ممکن است که منابع لازم برای اقدامات اختصاصی و معدل درآمدی حداقلی را نداشته باشند، در نتیجه لازم است خیرین با دید معنوی به این پروژه نگاه کنند تا بتوانند کمک‌های مالی خود را برای اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده اهدا کنند هرچند اگر این پروژه‌ها نیز درست تعریف شوند می‌توانند به یک پروژه اقتصادی قابل قبول تبدیل شوند.

شیوع کرونا فرایند اجرای طرح خیرین شهریار را کند کرد

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد افزود: با توجه به روند صعودی شیوع کرونا این طرح سرعت اجرایی را که لازم داشت هنوز نگرفته است هرچند در ارتباط با اقداماتی که باید برای مقابله با شیوع کرونا بشود از طرف خیرین شهریار اقدامات درخوری انجام شد و ظرفیت خوبی بود که خود را در این موقعیت نشان داد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در شهرداری یک مرجع خاصی را برای ارتباط مستقیم با خیرین و پیگیری کردن ویژه امور مرتبط با خیرین لازم داشتیم، که این اتفاق افتاد و در مراحل اولیه اجرایی کار هستیم تا در ماه‌های آینده بتوانیم به درستی مشارکت خیرین شهریار را تعریف کرده و ظرفیت آن را در اختیار شهر مشهد قرار دهیم.

حسینی‌پویا گفت: طرح خیرین شهریار از موازی کاری خیرین جلوگیری کرده و هزینه‌هایی که با نیت خیر صرف این اقدامات می‌شود را بهینه می‌کند و تا با هم‌افزایی شهرداری گام‌های مؤثری در حل معضلات مشهد برداشته شود.

پروژه‌های اقتصادی در طرح خیرین شهریار دخیل نمی‌شود

وی در واکنش به بروز رانت و رابطه احتمالی در پوشش این خیریه‌ها برای اجرای پروژه‌های شهری گفت: دغدغه بروز رانت و رابطه و استفاده‌های نادرست در پوشش خیریه، دغدغه صحیح و به جایی است که این موضوع را در نظر داشته‌ایم تا کسانی که در این امور شرکت می‌کنند، خیرین واقعی باشند که امتحان خود را پیش از این پس داده و فقط دنبال نام نباشند؛ البته باید همچنان به این موضوع توجه شود تا در آینده ماهیت خیرین شهریار دچار آسیب نشود.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه پروژه‌های شهری که جنبه اقتصادی دارند در همان حوزه اقتصادی تعریف می‌شود، تصریح کرد: پروژه کشف‌رود اگرچه یک پروژه اقتصادی است اما درآمدهای سالیانه آن ممکن است از حد معمول پایین‌تر باشد بنابراین خیرین در حالی در این پروژه ورود می‌کنند که می‌توانند در جای بهتری سرمایه گذاری کند تا منافع بیشتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مصوبه خیرین شهریار تنها پیش‌بینی شده که شهرداری برای کار خیر افراد را در پروژه‌های شهری سهیم کند بنابراین این موضوع پیش بینی شده که اگر پروژه‌ای منافع مالی داشته باشد باید درصدی از آن منافع نیز در امور خیر هزینه شود و در حقیقت منافع خصوصی اقتصادی نداشته باشد وگرنه این پروژه به پروژه‌ای اقتصادی تبدیل می‌شود.

کد خبر 456729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.