بایدها و نبایدهای قرنطینه خانگی برای مبتلایان به کرونا

هنوز داروی معجره آسایی برای کاهش مرگ و میر کرونا وجود ندارد. این روزها ابتلا به این ویروس خانوادگی شده و افراد دارای علائم و بیماران مبتلا به کرونا قرنطینه خانگی و موازین بهداشتی را باید برای پیشگیری از مبتلا نشدن سایر اعضای خانواده رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موج سوم کرونا تا این زمان تلفات زیادی داشته است، مرگ روزانه هموطنان‌مان باید تلنگری برای خانواده‌ها باشد تا بیشتر مراقب سلامتی خود باشند و به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی عمل کنند. از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون تاکید مردم و مسئولان نسبت به روش‌های پیشگیری و مسائل درمانی در مورد این ویروس بوده است. از سوی دیگر نحوه مراقبت از بیماران غیر بستری و بیماران ترخیص شده و تحت مراقبت و قرنطینه‌های خانگی نیز حائز اهمیت بالایی است. در حقیقت قرنطینه خانگی مهمترین کاری است که یک بیمار کرونایی باید انجام دهد. بسیاری از افراد مبتلا به کووید -۱۹ دارای علائم خفیفی هستند و بدون مراقبت پزشکی می‌توانند در خانه بهبود یابند اما باید مراحلی را جهت مراقبت از خود و کمک به محافظت از اعضای خانواده برای مبتلا نشدن به این ویروس دنبال کنند.

لزوم رعایت موازین بهداشتی در قرنطینه ۱۴ روزه خانگی

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص خطر ابتلا به ویروس کرونا در محیط‌های دربسته به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با توجه به اینکه در فصل پاییز هستیم و هوا به نسبت سردتر شده است بسیاری از افراد درها و پنجره‌ها را می‌بندند و شیوع این ویروس در فصل پاییز و محیط‌های بسته به مراتب بیشتر است. بنابراین افرادی که در محیط‌های در بسته هستند در معرض خطر بیشتری قرار داشته و درگیر این بیماری می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم توجه و رعایت فاصله اجتماعی می‌افزاید: در تماس با افراد مشکوک و مبتلا به این ویروس باید فاصله اجتماعی را مراعات کرد. در بیرون از منزل افراد را ناقلان مثبت به کرونا فرض کرده و مراقبت‌هایی را که در منزل دارند، مانند زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مورد توجه قرار دهند تا کمتر درگیر این بیماری شوند. اگر کسی دو تا چهار روز مبتلا به این بیماری شود علائمی ندارد. فرد مبتلا اگر در محیط کار و مکانی تردد داشته باشد خطر ابتلای دیگران به این ویروس بسیار بالاست.

حیدری تصریح می‌کند: بیمارانی که به این ویروس مبتلا شوند اگر علائم بیماری آنها شدید بوده و واکنش‌های شدیدی داشته باشند مدت زمان بیماری تا ۲۰ روز طول می‌کشد و کسانی که واکنش‌های شدیدی نداشته و کرونای حالت معمول‌تری یا خفیف‌تری دارند باید تا ۱۴ روز قرنطینه را رعایت کنند. در واقع باید از شیوع علائم به مدت ۱۴ روز بگذرد و این مدت زمان را در محیط خانه با قرنطینه و رعایت موازین بهداشتی طی کنند. به طور مرتب دست‌ها را شستشو داده و ماسک بزنند و اگر فرد مبتلا سرفه دارد حتماً از ماسک استفاده کند به دلیل اینکه ذرات این ویروس با سرفه کردن در هوا پخش می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید می‌کند: باید خانواده در منزل هر از چند گاهی پنجره‌ها را باز کنند تا با تهویه و رد و بدل شدن اکسیژن، هوا تصفیه و رقیق‌تر شود از سوی دیگر باید فرد مبتلا به کرونای خفیف و تحت مراقبت قرنطینه خانگی ظروف غذای خود و سرویس بهداشتی را از دیگر افراد خانواده جدا کند. به دلیل اینکه ظروف و سرویس‌های بهداشتی جزء محیط‌های آلوده هستند و باید در این شرایط مجزا بوده و مرتب ضد عفونی شود تا دیگر افراد خانواده درگیر این ویروس نشوند. بعد از اینکه دوره قرنطینه بیمار مبتلا به کرونا تمام شد باید ملحفه، وسایلی و مکان‌هایی که از آنها استفاده کرده شسته شده و همه سطوح نیز ضدعفونی شود تا از حالت آلودگی خارج شود.

اظهارنظرهای غیرکارشناسی و از دست دادن زمان طلایی درمان

وی در خصوص اینکه برای قرنطینه خانگی بیماران مبتلا به کرونا داروی خاصی می‌توان استفاده کرد یا استفاده از داروهای گیاهی اثربخش است، خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلاتی که در بحران کرونا در کشور داشتیم و بسیار هم برای ما زجرآور بود، اظهارنظرهای متفاوت و غیرکارشناسی بود که اتفاق افتاد یا نگرانی‌های بی‌موردی که اشخاص برای مراجعه به پزشک و بیمارستان داشتند و اینگونه زمان طلایی و مناسب برای مداخله و درمان را از دست می‌دهند و وقتی افراد به پزشک مراجعه می‌کنند که چند روزی درگیر بیماری بودند و وضعیت بیماری آنها وخیم شده است. بهترین دارو برای این بیماری استراحت کردن و مصرف زیاد نوشیدنی است تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود و این موارد مهمترین کارهایی است که خانواده در مواجهه با بیماری به صورت سنتی انجام می‌دهند و سعی دارند که با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های متفاوت سیستم ایمنی بدن را در مقابل عفونت‌های ویروسی تقویت کنند.

حیدری به خانواده‌ها توصیه می‌کند: با توجه به همه‌گیری این ویروس از مراجعه به بیمارستان‌ها رعب و وحشت نداشته باشند، اگر فردی از خانواده مبتلا به ویروس شد بلافاصله به مراکز منتخب تشخیص تست کرونا مراجعه کنند، تعداد شش مرکز منتخب تشخیص تست کرونا در شهر اصفهان فعال است همچنین این مراکز در شهرستان‌های دیگر نیز وجود دارد. در مجموع قریب به ۵۰ مرکز منتخب تشخیص تست ویروس کرونا در استان اصفهان داریم که به مبتلایان راهنمایی مراقبتی می‌کنند. در حقیقت با توجه به علائم و شرایط بیمار، وضعیت بیماری را به مدت ۱۴ روز تلفنی پیگیری می‌کنند و این روند روی سیکلی می‌افتد که شخص اگر حال بدی هم پیدا کرد او را برای مراجعه به بیمارستان و بستری شدن راهنمایی می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار می‌کند: در واقع اگر فرد مبتلا به این ویروس خوددرمانی کند به نتیجه نمی‌رسد یا به بخش خصوصی مراجعه داشته باشد این بخش نیز به دلیل اینکه اطلاعات لازم را به معاونت بهداشتی ارائه نمی‌کند، بنابراین بیمار فقط دارو و درمان را در بخش خصوصی پیگیر می‌شود و مراقبت‌های بهداشتی و تماس‌های دوره‌ای برای او انجام نمی‌گیرد و این مورد از نقطه ضعف بخش‌های خصوصی است.

وی به خانواده‌ها توصیه می‌کند: پیشنهادمان این است که هر شخصی که علائم ابتلا به ویروس کرونا داشت در مرحله کرونای خفیف یا شدید به مراکز منتخب تشخیص کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده یا تماس بگیرد تا راهنمایی شود و مراقبت‌های بهداشتی و تماس‌های دوره‌ای برای او انجام گیرد. با انجام این کار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ زمان طلایی درمان را از دست نمی‌دهند به دلیل اینکه یکی از موفقیت‌های پزشکان در زمینه درمان خوب این بیماری همان مراجعه بهنگام بیمار است که مدت زیادی از تکثیر این ویروس در بدن او نگذشته باشد تا فرصت درمان از او سلب نشود.

مصرف دارو بدون تجویز پزشک ممنوع است

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اینکه قرنطینه خانگی نیز اصولی دارد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به بیماران خفیف کرونایی توصیه می‌کنیم به مدت ۱۴ روز در قرنطینه خانگی باشند، در صورت وجود امکانات حتماً از لحاظ فیزیکی از خانواده جدا شوند و مجزا زندگی کردن را در نظر بگیرند و اگر نمی‌توانند در منزل اتاق مجزایی داشته باشند، حتماً برای صحبت کردن با افرادی که از آنها مراقبت می‌کنند ماسک زده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی اضافه می‌کند: رفت و آمدها و نزدیک شدن به بیمار مبتلا به کرونا به شدت باید کاهش پیدا کند تا دوره ۱۴ روز قرنطینه طی شده تا حداقل موارد ابتلا را در خانواده نداشته باشند. محلی که بیمار در آنجا نگهداری می‌شود باید گردش هوا داشته و از نظر تأمین اکسیژن مناسب باشد. همچنین خانواده باید سطوح منزل را مطابق اصول گفته شده، ضد عفونی کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید می‌کند: از سوی برخی شهروندان اعلام می‌شود که با توجه به وضعیت کنونی بیمارستان‌ها، بعضی افراد برای درمان مراجعه نمی‌کنند. باید بدانیم اگر افراد در فاز ابتدایی بیماری که مرحله تکثیر ویروس است به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند با بسیاری از مشکلات و در نهایت بیماران حاد مواجه نمی‌شویم. تعدادی از شهروندان در شرایط ابتدایی ابتلای بیماری که به خوبی می‌توان از داروهای ضد ویروسی موجود در بازار برای بهبودشان استفاده کرده و پاسخ مناسبی هم برای درمان گرفت به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند و در واقع زمانی که بیماری وارد فاز التهابی می‌شود و درمان مؤثری نمی‌توان انجام داد مراجعه دارند. در فاز دوم و مرحله التهابی بیماری وضعیت بیمار بسیار وخیم‌تر شده و درصد فوت بیشتر است.

نجیمی می‌افزاید: هر فردی که علائم اولیه را احساس کرد و این علائم رو به شدت داشت مراجعه به پزشک ضروری است باید بدانیم که در حال حاضر داروی مؤثری برای درمان کرونا نداریم. اما هر نوع دارو و مکمل باید با نظر پزشک مصرف شود. گاهی اوقات به دلیل مصرف خودسرانه داروها برای درمان بعضی از بیماری‌ها از جمله کرونا نمی‌توان کاری انجام داد. مصرف کل داروها را بدون تجویز پزشک باید ممنوع در نظر بگیریم و پزشکان با توجه به همه موارد و تداخل‌های دارویی تجویز داروی لازم را برای بیمار انجام می‌دهند.

در صورت وجود علائم و تست منفی قرنطینه خانگی بیمار آغاز شود

رضا فدایی، متخصص بیماری‌های عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در خصوص تشخیص تست مثبت و منفی بیمار مشکوک به کرونا ویروس و وظایف خانواده، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هنگامی که یک فرد در خانواده‌ای علائم اولیه کرونا را دارد مهم نیست که تست کرونای او مثبت یا منفی باشد، در واقع اینجا اولین نکته‌ای که پیش می‌آید مبنی بر اینکه خانواده نباید منتظر باشند که پزشک به آنها اعلام کند که به نظرش بیمار مبتلا به کروناست و باید خانواده ملاحظات لازم برای قرنطینه خانگی بیمار را آغاز کنند و منتظر دریافت جواب تست نباشند.

وی می‌افزاید: ممکن است که تست بیمار مشکوک به کرونا ویروس منفی باشد اما نظر پزشک این است او مبتلا به کرونا است. بنابراین اولین نکته این است که هرچه زودتر مراقبت‌های خانگی برای بیمار به وسیله خانواده شروع شود و از بابت سرایت نکردن به اطرافیان بهترین عملکرد رعایت موازین بهداشتی است.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح می‌کند: کسی که به عنوان بیمار مبتلا به کووید ۱۹ تحت مراقبت قرار می‌گیرد توصیه‌ها مبنی بر این است که ابتدا اتاق جداگانه‌ای را برای استراحت انتخاب کند و در صورت نیاز باید یک جابجایی بین چیدمان خانه انجام شود. به دلیل اینکه در شرایط کنونی بسیاری از خانواده‌ها گلایه دارند که در خانه اتاق مجزایی برای بیمار ندارند.

فدایی می‌گوید: باید با تغییر چیدمان منزل مکانی را برای بیمار تهیه کرد که دارای تهویه بوده و پنجره‌ای رو به بیرون داشته باشد و بیمار مبتلا بتواند به صورت مجزا از خانواده این دو هفته را طی کند و هنگام رو به رو شدن با یکدیگر هم بیمار مبتلا به ویروس و دیگر اعضای خانواده ماسک زدن را فراموش نکنند.

وی معتقد است اگر در خانواده فردی مبتلا به بیماری یا تحت شیمی درمانی است نیاز به توجه بیشتری دارد که به صورت مجزا تحت مراقبت قرار گیرد. علاوه بر این همه اعضای خانواده باید روزانه به طور مرتب و چندین بار دست‌های خود را شستشو دهند. توصیه شده که ملحفه و لوازم شخصی بیمار برای شستشو حتماً در لباسشویی با آب گرم شسته شود. موقع جمع آوری ملحفه و لباس‌های خواب بیمار از تکاندن آنها پرهیز کنند تا ویروس‌هایی که روی آن قرار گرفته است در هوا پخش نشود.

این متخصص بیماری‌های عفونی توصیه می‌کند: بیمار مبتلا به کرونا و تحت مراقبت در قرنطینه خانگی بیشتر مایعات مصرف کند و خانواده باید آبمیوه‌ها طبیعی را برای او فراهم کنند. وعده‌های غذایی را برای بیمار به گونه‌ای تفکیک دهند که غذای چرب نخورد. همچنین وعده‌های غذایی به مقادیر کم و دفعات بیشتر استفاده شود.

فدایی تاکید می‌کند: هیچ منعی برای استحمام بیمار وجود ندارد، باید وضعیت بیمار را طوری مدیریت کنند که از انجام هرگونه فعالیت فیزیکی سنگین در ایام استراحت در منزل خودداری کند. ضروری است که ماندن بیمار در منزل به وسیله خانواده نظارت شود. طول دوره قرنطینه خانگی فرد مبتلا به کووید ۱۹ دو هفته است و بعد از این استراحت دو هفته‌ای هنگامی که سه روز از پایان علائم ابتلا به کرونا گذشته باشد فرد می‌تواند به زندگی عادی و روزمره خود برگردد.

پرهیز از خوددرمانی برای بیمار مبتلا به کرونا

وی در خصوص اینکه باید بیمار برای ارزیابی پایان بیماری مراجعه دوباره به پزشک معالج خود داشته باشد، اظهار می‌کند: در زمینه داروهای مصرفی حتماً بیمار مبتلا به کرونا با پزشک معالج خود مشورت کند. به دلیل اینکه داروهایی که برای کرونا تجویز می‌شود ممکن است با بعضی از داروها که از قبل به وسیله بیمار مصرف شده تداخل داشته باشند.

متخصص بیماری‌های عفونی درباره پرهیز از خوددرمانی برای بیمار مبتلا به کرونا به خانواده‌ها، توصیه می‌کند: باید خانواده‌ها بدانند بعضی از توصیه‌ها برای درمان کووید ۱۹ بی اثر به نظر می‌رسد و به تازگی استفاده از گلاب مطرح شده است و این موارد تأثیری روی کرونا ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم مبتلایان به این ویروس هیچ چیزی را بدون صلاحدید پزشک مصرف نکنند. برخی از افراد وارد مقوله بخور دادن می‌شوند و باید بدانیم که حال بیمار را وخیم‌تر می‌کند. باید خانواده در روند درمان بیمار کرونایی تصمیم‌های خودسرانه نگیرند و از خوددرمانی پرهیز کنند.

فدایی اظهار می‌کند: این بیماری جنبه‌های متعددی دارد و برای جامعه پزشکی نیز جدید بوده و نیاز است با دقت و توجه روی این موضوع کار کرده تا بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بتواند مدت دو هفته قرنطینه خانگی را برای رسیدن به بهبودی کامل طی کند. باید خانواده‌ها بدانند در ایام بیماری علائم این بیماری تلاطم و نوسان دارد و بعضی از علائم مانند سردرد کمتر شده و علائم گوارشی و اسهال بروز می‌کند.

وی تاکید می‌کند: خانواده بیمار با دیدن این موارد نگران نباشند و با پزشک معالج بیمار مشورت کنند. در حقیقت کمتر و زیاد شدن این نوع علائم تا مدت دو هفته ادامه دارد و بعد از طی شدن این دوره و گذشتن سه روز از پایان علائم این ویروس بیمار می‌تواند به زندگی عادی خود بازگشته و به زندگی طبیعی ادامه دهد.

کد خبر 456673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.