از جشن شکست ترامپ تا اعتصاب غذای نمایندگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم.

یکشنبه ۲۵ آبان

جلسه علنی یکشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، لایحه یک فوریتی تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده و گزارش کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی در مورد مشکلات تأمین ارز و توزیع نهاده‌های دامی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

گرانی‌ها به پاستور و بهارستان ربط دارد نه به جورجیا و آریزونا

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: سابقه بد و مواضعِ صریحِ بایدن و مشاورانش، به ما نشان داده، که برای ما امضای بایدن هم تضمین نیست. برای ما فقط اقدامات عملی دولت بایدن شرط است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به گرانی‌ها در کشور افزود: تصمیمات ما در حوزۀ مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه ریزی، اختصاصِ ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا.

نماینده شهربابک در مجلس اعتصاب غذا کرد

مصطفی رضا حسینی قطب آبادی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در نطق میان دستور خود در انتقاد از وضعیت اقتصادی گفت: مردم می‌گویند اقتصادشان موقعی رو به زوال رفت که ربا وارد آن شد و دستور خدا، قرآن و دین در آن نادیده گرفته شد. بانک‌ها پول مردم را جمع کردند و از همان پول به مردم وام دادند و سودهای کلان گرفتند و تأخیر و جریمه اخذ کردند در نتیجه هم اقتصاد خراب شد و هم اسلام بدنام.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم می‌گویند جبهه‌های اصول گرا و اصلاح طلبی موجبات اختلاف‌های خانوادگی را فراهم کرده است و همچنان برادر با برادر و پدر با پسر را به دنبال منافع فردی و حزبی انداخته و هر روز به کالبد کشور آسیب می‌زند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه رزمندگان و آزادگان و خانواده‌های شهدا مورد بی مهری هستند، گفت: باید به داد آنها رسید. نباید بگذاریم که جانبازان و آزادگان برای مطالبه حق خود تجمع کنند. آنها سالیانی پیش برای دفاع از وطن خود جنگیدند و امروز باید از بیکاری فرزندانشان خجالت بکشند.

رضاحسینی خطاب به مقام معظم رهبری گفت: امروز در کشور لایه لایه سیم‌های خاردار بی ارزشی کشیدند تا ارزش‌ها نتوانند از آن عبور کنند. امروز میدان‌های مین تجمل گرایی و ثروت کاشتند تا فقرا و وارثان اصلی انقلاب زمینگیر شوند.

وی تاکید کرد: هنوز جنگ تمام نشده است دیروز با دشمنان بیرونی و امروز هم با دشمنان بیرونی و هم با بدخواهان داخلی.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود تحصن و اعتصاب غذای خود در دفتر کارش در طبقه ششم مجلس را اعلام کرد و ضمن عذرخواهی از خانواده‌اش گفت: به عنوان سرباز ولایت در حمایت از محتاجین به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخی مسؤولان این کار را انجام خواهم داد.

ارکانی: در نیروگاه‌ها مازوت با ۵۰۰ برابر آلودگی بالاتر از حد مجاز در حال سوختن است

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی یکشنبه مجلس گفت: امروز در شرایط مهم و سرنوشت سازی در عرصه بین المللی و در عرصه داخلی به سر می بریم، هفته گذشته انتخابات ریاست جمهوری بزرگترین دشمن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که البته فارغ از نتیجه فعلاً اعلام شد ترامپ حامی ترور شهید سلیمانی رفت و بایدن حامی شهید سلیمانی آمد، قاتلی رفت و قاتل دیگری آمد.

وی افرود: امیدواریم دوباره برخی کلاهبرداران سیاسی آدرس غلط ندهند و به جای دویدن برای نوکری ملت و حل مشکلات آنها دنبال افیون مذاکره با آمریکا برای حل مشکلات کشور نباشند، به کاسبان مذاکره در داخل می گویم آقایان خوش خیال و ساده لوح کجای عالم با انسان ضعیف، تنبل و ترسو مذاکره می‌کنند، مذاکره و دیپلماسی به جز ظرافت، قدرت و عقل هم نیاز دارد کسی که خودش را حقیر کند اجنبی او را بزرگ نخواهد کرد، کسی که در برابر دشمن خزانه خود را خالی نشان دهد قطعاً دستی پر نخواهد داشت، کسی که از توانمندی‌های داخلی ملت خود روی برگردان باشد خارجی جماعت به او رو نخواهند کرد، بفهمید گرچه دیر است.

نماینده مردم نیشابور اظهار کردی: در این مملکت روزی بدون آمدن و رفتن ترامپ و بایدن در تولید بنزین به خودکفایی رسیدیم ولی ترامپ های داخلی مجدداً افتخار ملی کشور خودشان را لجن مال کردند و بنزین داخلی را آلوده نامیدند تا ۸ میلیارد دلار بنزین خارجی وارد کنند که در پایان مشخص شد بنزین داخلی هیچ مشکلی نداشت، حتی محیط زیست هم گروگان سیاست شد.

وی در پایان اضافه کرد: امروز در نیروگاه‌ها همچون نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور به جای گاز، سوخت مازوت با ۵۰۰ برابر آلودگی بالاتر از حد مجاز در حال سوختن است و صدایی از وزارت نفت و سازمان محیط زیست بر نمی‌آید، مسئولی هم بخواهد کار کند بیچاره اش می‌کنند برای مثال رئیس سازمان خصوصی سازی را تحت فشار عزل می‌کنند چون کار می‌کرد و تحت نفوذ نبود.

آزادی خواه: جوانمرگ شدن سیاسی قاتل سلیمانی را جشن می‌گیریم

احد آزادی خواه در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در مورد انتخابات آمریکا گفت: تغییر دولت در آمریکا چیزی را عوض نمی‌کند اما جوانمرگ شدن سیاسی قاتل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را جشن می‌گیریم. باخت ترامپ ما را به یاد این ضرب المثل می‌اندازد که چوب خدا صدا ندارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس از تهیه گزارش جامعی در مورد نهاده‌های دامی و تقدیم آن به رئیس مجلس خبر داد و گفت: این گزارش هفته پیش تهیه و تقدیم شده است امیدوارم اجازه دهید این گزارش در صحن قرائت شود تا جدی ترین خلاءهای این بخش احصا شود.

آزادی خواه با استناد به گزارش فوق تاکید کرد: ما در تأمین نهاده‌های دامی مشکل نداریم. مشکل ما در توزیع این نهاده‌ها است. نظارت بر بازار ما واقعاً ضعیف است مردم توان خرید خود را از دست داده و کمرش زیر بار مشکلات شکسته است. مگر نشنیدم که رهبری اخیراً گفتند که گرانی برخی کالاها ربطی به آمریکا ندارد؟

حجت الاسلام و المسلیمن آزادی خواه افزود: مقام معظم رهبری اخیراً خطاب به مردم و مسؤولان می‌گویند که کشور امروز در معرض نفوذ آمریکا است و آمریکا اصرار به این نفوذ دارد. آمریکا می‌خواهد آدم‌های شبیه خودش بسازد. او می‌خواهد کشورها را غارت کند. به خاطر این تذکر رهبری هم که شد نباید بگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامردم بیفتد. این روزها هر مسئولی که اجازه اندک رانت، دزدی و زد و بند را بدهد خائن بر ملت است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مالیات بر خانه‌های خالی مجلس یازدهم گفت: ما مجلسی‌ها حتی مالیات بر خانه‌های لاکچری و مالیات بر ماشین‌های لوکس را نیز تصویب کردیم اما اجرایی نشد. چه کسی مقصر بود؟ کسانی که در خانه‌های لاکچری می‌نشیندند باید به کسانی که آب، جاده، آسفالت ندارند مالیات بدهند. این چیزها که دیگر تقصیر آمریکا نیست.

وی ادامه داد: به نظرم عده‌ای از مجلس یازدهم می‌ترسند. به مردم از همین تربیون می‌گویم که مجلس یازدهم کارش را انجام داده است اما ریگی به کفششان وجود دارد و می‌خواهند این مجلس را از چشم مردم بیندازند. طرح شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، مالیات بر خانه‌های خالی، طرح تأمین کالاهای اساسی، طرح ۴ هزار میلیارد تومانی برای قیر، پروژه واگذاری کشت و صنعت مغان، سوال از وزرای مختلف و کارت زرد به برخی وزرا از اقدامات مجلس یازدهم است. هرچه بیشتر مجلس را تخریب کنند ما بیشتر خدمت می‌کنیم.

زنگنه مدعی شد: انحصارطلبی علمی به نفع چند دانشگاه بزرگ دنبال می‌شود

محسن زنگنه در تذکری در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر علوم ادعا کرد: متأسفانه وزارت علوم چند سالی است که براساس طرح آمایش اقدام کرده و خیلی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در شهرستان‌ها و استان‌ها به بهانه ارتقا کیفی نظام عالی یا جایگاه‌شان از دانشگاه به دانشکده تقلیل می‌یابد یا آنها را اجبار می‌کنند به عنوان پردیس ذیل برخی دانشگاه‌های بزرگ باشند.

وی ادامه داد: دولت یازدهم در همه مسائل اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سیاست انقباضی را دنبال کرده که این سیاست انقباضی و ایجاد انحصار متأسفانه به مراکز آموزش عالی هم رسیده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه تربت حیدریه، کاشمر و گناباد که با زحمات دولت‌های قبلی ارتقا پیدا کردند و اعضای هیأت علمی دارند و اگر تناسب بگیریم داشته‌ها و نوآوری‌های علمی آنها به مراتب از برخی دانشگاه‌های بزرگ هم بیشتر است ادعا کرد: اما متأسفانه معاون علوم دانشگاه را تهدید می‌کند که شما باید پردیس یکی از دانشگاه‌های بزرگ بشوید.

زنگنه در پایان خاطر نشان کرد: انحصارطلبی علمی امروز به نفع چند دانشگاه بزرگ دنبال می‌شود که این مغایر اصول قانون اساسی و فرمایشات رهبری است نباید به بهانه ارتقا کیفی هویت علمی شهرستان‌ها را از آنها بگیریم.

سه شنبه ۲۷ آبان

جلسه علنی سه شنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح یک‌فوریتی تأمین کالاهای اساسی (اعاده شده از شورای نگهبان)، بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ و بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده - مصوب ۱۳۸۷- با اصلاحات بعدی آن در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

قالیباف: برای اصلاح ساختار بودجه به دنبال عدم وابستگی به نفت باشیم

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی صبح سه شنبه مجلس و در جریان بررسی کلیات طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ گفت: اصلاح ساختار بودجه موضوعی است که حضرت آقا هم آن را از ما خواسته بودند، ما در اصلاح ساختار بودجه باید به سمت درآمدهای پایدار و هزینه‌کرد مؤثر برویم و عدم وابستگی به نفت و جلوگیری از کسری بودجه را دنبال کنیم.

وی افزود: این موضوع محورهای مهمی دارد؛ مثل مالیات که در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است یا اصلاح نظام تأمین اجتماعی و اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی و نظام یارانه‌ها و همچنین اصلاح نظام بودجه ریزی.

قالیباف اضافه کرد: آنچه امروز در دستور کار ما قرار دارد یکی از سیاست‌های اصلاح ساختار بودجه را دنبال می‌کند تا برخی احکام بودجه را اصلاح و تصویب کنیم.

محمد بیگی: «بهارستان» از «پاستور» یاری می‌خواهد

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی سه شنبه مجلس گفت: بسیاری از شهرها و روستاها تشنه مجلسی مقتدر و در رأس امور و دولتی کارآمد، انقلابی و جوان هستند، البته اجر دولتمردان خدوم جای خویش محفوظ است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری جوانان در بورس و نتایج آن و تاکید بر اینکه قرار نیست مجادلات ما مردم را ناراحت کند، ادامه داد: مبنای ما در این مجلس این است که در مقابل دشمن یک صدا باشیم.

وی از سوی دیگر با این ادعا که «دولت با طرح جوانی جمعیت، مالیات بر عایدی سرمایه، اصلاح قانون وزارت فرهنگ و ارشاد مخالف است» یاری بهارستان از پاستور را خواستار شد و گفت: مردم به جای خودتحریمی باید شاهد شکوفایی اقتصاد درونزای برون‌نگر باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در هفت سال گذشته در زمینه اقتصاد، فرهنگ، سیاست در عین حال عنوان کرد: نماینده‌های جهادی و بسیجی امروز به نرمی کرسی‌های وکالت خو نکرده اند و پا به پای مردم مظلوم هستند تا مرهمی بر دردهای آنها باشند، درحالی که داغدار جان عزیزان از دست رفته در اثر کرونا هستیم سلامم را نثار شهید مدافع سلامتی می‌کنم که محجورانه رخ در نقاب خاک کشیدند و فرزندانشان یتیم گشتند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی هم‌چنین با انتقاد از مدیریت ستاد مبارزه با کرونا گفت: بخش‌های بیمارستانی ما امروز کانال گردان کمیل شده است و روزی تاریخ قضاوت خواهد کرد که چگونه ایثارگران جامعه سلامت بدون توجه به تحقق وعده‌های پر حجم مسئولان در جهت تأمین نیروهای انسانی متخصص و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، پرداخت معوقات و کارانه ها سپر بلای مردم عزیز شدند.

انتقاد خضریان از تشکیل نشدن جلسات هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها

علی خضریان در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری به استناد به مواد ۲۲ و ۲۱۶ آئین نامه گفت: طبق ماده ۲۲ آئین نامه نظارت بر کلیه امور اداری و مالی استخدامی و سازمانی مجلس برعهده هیأت رئیسه است. بیش از یک ماه از انتخاب اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در صحن پارلمان می‌گذرد سوال این است که چرا تاکنون حتی یک جلسه توسط هیأت مرکزی برگزار نشده است؟

وی افزود: تمرکزگرایی و اینکه همه چیز در ید آدم باشد قرار است تا کجا ادامه پیدا کند؟ این رویکرد این را نشان می‌دهد که چون آنچه هدف ما نبوده و محقق نشده و یا آن هدف نمی‌تواند در هیأت نظارت محقق شود، باید اصل جلسات هیأت نظارت تشکیل نشود؟ آیا باید این طور با آبروی مجلس در آستانه انتخابات شوراها بازی شود؟

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری اظهار کرد: در صحن مجلس سه نفر به عنوان نماینده در هیأت امنای خانه ملت تعیین شد. آن هم در شرایطی که وضعیت خبرگزاری خانه ملت از نظر افکار عمومی حتی احتیاج به بیان ندارد و تبدیل به یک پایگاه روابط عمومی صرف شده است. در همین وضعیت بعد از گذشت چندین ماه از آغاز مجلس یازدهم جلسات هیأت امنای خانه ملت هم تشکیل نشده است و این خبرگزاری به صورت غیر قانونی اداره می‌شود. آیا وقتی همه چیز بر طبق میل شما نباشد نباید اصلاح شود؟ انگار باید همه چیز براساس میل رئیس مجلس رقم بخورد و اگر این طور نباشد باید مانع اجرای آن شود.

به گزارش ایسنا، امیرحسین قاضی زاده رئیس جلسه با بیان اینکه این تذکر باید در زمان حضور قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بیان می‌شد گفت: مجلس ۵ عضو هیأت نظارت بر انتخابات شوراها و سه عضو هیأت امنای خانه ملت را انتخاب کرده این یعنی کار مجلس تمام شده و این افراد باید خودشان جلساتشان را تشکیل دهند. البته بنده باز هم پیگیری می‌کنم و ظرف امروز و فردا مسئله حل خواهد شد.

کد خبر 456553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.