یک کشته در درگیری مسلحانه محیط‌بانان و شکارچیان

درگیری مسلحانه شکارچیان و محیط‌بانان در مازندران، رهاسازی حقابه بختگان و دریاچه ارومیه تا محکومیت سارق پنگوئن‌ها به ۳۲ ماه زندان را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در آخرین جمعه آبان ۹۹ می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ظهر روز گذشته در جریان درگیری مسلحانه بین شکارچیان و محیط‌بانان مازندران در ارتفاعات سوادکوه یک شکارچی به‌ضرب گلوله کشته شد.

بر اساس اطلاعات دریافتی، مقتول جوانی ۲۷ ساله و از شکارچیان سابقه‌دار بابل بوده که پرونده تخلف شکار و صید داشته و امروز نیز یک کل وحشی را شکار کرده بوده است.

شکارچیان دو نفر و در حال پایین آوردن لاشه کل وحشی بوده‌اند که به کمین محیط‌بانان برخورد کرده و با فرمان ایست مأمورین مواجه می‌شوند.

یکی از شکارچیان بدون توجه به فرمان ایست، به‌سمت محیط‌بانان تیراندازی می‌کند که بر اثر شلیک متقابل مأمورین از ناحیه سینه هدف گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست می‌دهد. محیط‌بانی که به‌سمت شکارچی متخلف شلیک کرده است یکی از فعال‌ترین نیروهای محیط زیست کشور است.

مدیرکل محیط زیست مازندران با تأیید کشته شدن یک شکارچی در منطقه سوادکوه گفت: محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست با چند شکارچی در روستای " ارفع" کوه سوادکوه درگیر شدند. در این درگیری یک شکارچی اهل بندپی بابل کشته شد.

وی افزود: هم اکنون کارشناسان پزشکی قانونی، دستگاه قضائی و انتظامی در محل حادثه حاضر هستند. علت مرگ این شکارچی پس از بررسی اعلام می‌شود.

رهاسازی حقابه دریاچه ارومیه از آذرماه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اشاره به آخرین وضعیت این دریاچه گفت: از آذرماه تمامی سردهنه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه بسته می‌شود تا حقابه زیست محیطی آن به پیکره دریاچه برسد.

فرهاد سرخوش اظهار کرد: در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۲۰ است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته سه سانتیمتر کمتر است همچنین بر اساس آخرین گزارش‌ها وسعت دریاچه ارومیه ۲۷۵۰ کیلومتر مربع و حجم آب آن سه میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه از آذر ماه تمام سردهنه‌های حوضه آبریز اعم از سدها و رودخانه‌های منتهی به دریاچه بسته می‌شوند تا حقابه زیست محیطی دریاچه به پیکره آن برسد، تصریح کرد: از این‌رو از آذر ماه امسال تا اردیبهشت ماه سال آینده از سدها و رودخانه‌ها به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی آب خواهیم داشت.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه نامه‌نگاری‌ها برای رهاسازی آب از چند روز آینده صورت گرفته است، گفت: کارگروهی برای مشخص کردن منابع و مصارف سدها در استان آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی وجود دارد که پس از برآورد منابع و مصارف حقابه زیست محیطی دریاچه را مشخص و طی شش ماه آن را رهاسازی می‌کند.

سرخوش ادامه داد: از سوی دیگر قرار است که امسال پروژه‌های سخت‌افزاری انتقال آب به پیکره دریاچه ارومیه ازجمله پروژه انتقال آب " زاب"، احداث تصفیه‌خانه‌ها و… به بهره‌برداری برسد که به‌تدریج با بهره‌برداری این پروژه‌ها حجم آب دریاچه نیز بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: تغییر شیوه آبیاری اراضی کشاورزی، جایگزینی محصولات کم‌آب بر کشاورزی با محصولاتی که به آب زیادی نیاز دارند، توسعه کشت گیاهان دارویی و… ازجمله این اقدامات است. چنانچه اجرای این پروژه‌ها تداوم داشته باشد حقابه دریاچه ارومیه پایدار خواهد بود، در غیر این صورت خطراتی آن را تهدید خواهد کرد.

دزد، پس از فروش پنگوئن‌های مسروقه در فیسبوک روانه زندان شد

یک نگهبان پیشین پرندگان که یک جفت پنگوئن را از باغ وحشی در شمال‌غرب انگستان دزیده و در فیسبوک فروخته بود، روز جمعه به ۳۲ ماه زندان محکوم شد.

" بردلی تامز" ۲۵ ساله "پابلو و پنی" را از باغ وحش Lakes Safari Zoo در " کامبریا" دزدیده بود؛ یعنی از مکانی که برای مدتی در آنجا مشغول به کار بود.

به گفته دادستان‌ها " تامز" در سال ۲۰۱۸ دو بار به این باغ وحش بازگشته و علاوه بر این جفت پنگوئن، پرندگان دیگری از جمله کفچه‌نوک، حواصیل و نوعی طوطی دم بلند را نیز دزدیده است.

وی پس از آن دستگیر شد که خریدار پنگوئن‌ها که یک مجموعه‌دار حیوانات بود و برای این جفت پنگوئن ۹ هزار پوند پرداخت کرده بود، به دلیل وضعیت نامساعد سلامت این حیوانات با دامپزشک تماس گرفت. او همچنین با وجود اصرار تامز به مسکوت گذاشتن ماجرا و بازگرداندن پول، با پلیس تماس گرفت و موضوع این دزدی را گزارش داد.

به این ترتیب وقتی بردلی تامز برای بازپرداخت پول به خانۀ خریدار رفت، توسط مأموران پلیس که در انتظارش بودند دستگیر شد. این دزد حیوانات در جریان بازجویی‌ها ابتدا ارتکاب هر نوع جرمی را رد کرد، اما با شواهد قاطعی که علیه او جمع‌آوری شده بود، درنهایت به گناه خود اعتراف کرد.

تشدید نظارت بر ممنوعیت استفاده از مازوت در کارخانه سیمان تهران

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری اعلام کرد که واحدهای آلاینده‌ای نظیر سیمان تهران که در محدوده حوزه شهرستان ری قرار دارد، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید از گازوئیل و مازوت استفاده کنند و استفاده از این سوخت ممنوع است.

زهره عبادتی با بیان اینکه شهرستان ری به لحاظ جغرافیایی که در جنوب کلانشهر تهران قرار گرفته، تحت تأثیر عوامل متعدد آلایندگی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم، نظارت‌های مستمری بر روند فعالیت واحدهای آلاینده و همین طور سوختِ آنها از سوی محیط زیست انجام می‌شود.

وی با اشاره به قرارگیری در فصول سردِ سال گفت: هر ساله در فصول پاییز و زمستان شاهد پدیده وارونگی هوا هستیم که این مسئله در تشدید آلودگی هوا، به دلیل تعلیق ذرات معلق مؤثر است بنابراین باید اقدامات کنترلی و نظارتی بر روی واحدهای آلاینده تشدید شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری ادامه داد: یکی از مواردی که همواره از سوی محیط زیست مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد، سوخت کارخانه‌های سیمان و دیگر واحدهای آلاینده است زیرا همزمان با سرد شدن و افزایش مصرف گاز خانگی، شاهد افت گاز در این کارخانه‌ها هستیم.

حقابه بختگان پس از گذرگاه ۸۲ کیلومتری به روستای کوه سبز رسید

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، گفت: حقابه بختگان پس از طی مسیر ۸۲ کیلومتری به روستای کوه سبز رسید، عبور آب از مسیر رودخانه کُر به تالاب بختگان به صورت روزانه پایش می‌شود.

مرادی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط فارس گفت: طول مسیر رودخانه کُر تا تالاب بختگان ۱۹۲ کیلومتر است که تا ساعت ۱۴ امروز دوشنبه پس از گذشت ۵۶ ساعت از زمان رها شدن به کوه سبز، یعنی ۱۰ کیلومتری پل خان رسیده است.

وی با بیان اینکه باقی‌مانده مسیر آب تا تالاب بختگان ۱۱۰ کیلومتر خواهد بود، افزود: گروه‌های سیار متشکل از یگان حفاظت محیط زیست و شرکت بهره برداری منابع آب، سازمان‌های مردم نهاد و سایر دستگاه‌های مسئول از این حقابه حفاظت می‌کنند و آمادگی لازم برای برخورد جدی با متعرضان به آب را دارند.

مرادی با بیان اینکه ۵۵ میلیون متر مکعب آب برای تأمین حقابه تالاب بختگان از سد " درودزن" رها شده است، افزود: این حقابه با پیگیری‌ها و دستور استاندار فارس و همچنین تلاش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اختصاص یافت و از روز شنبه دریچه‌های سد درودزن به روی تالاب بختگان گشوده شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس حداقل نیاز آبی سالانه تالاب بختگان را افزون بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب دانست و ادامه داد: تقاضای این اداره کل حداقل ۱۲۰ میلیون متر مکعب از سد درودزن بوده است که در سال گذشته ۴۲ میلیون متر مکعب و در سال جاری ۵۵ میلیون متر مکعب مورد موافقت قرار گرفته است از روز شنبه رها شد و با توجه به خروجی دریاچه‌های سد حدود ۲۲ روز این جریان آب ادامه خواهد داشت.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

کد خبر 456535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • JP ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    این جوان بدبخت به خاطر نداری رفت شکار درسته کارش اشتباه بود آیا سزای اینکارش مرگ بود