شرط ایجاد شهر خلاق، مشارکت آگاهانه شهروندان است

یک دکترای طراحی شهری گفت: شهروندان شهر هوشمند و نوآور باید با چالش‌های نوآوری و فناوری درگیر شوند و این مشارکت مدیریت شهری را در ساخت نظام شهری کمک کند تا به شهرهایی پایدارترو زیست پذیرتری برسد.

امیر شکیبا منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مدیریت شهری در تلاش است تا راه حل‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای را برای رفع مشکلات شهرها در نظر بگیرد؛ این راه حل‌های خلاقانه می‌تواند در طراحی شهری، برنامه ریزی و مدیریت شهری لحاظ شده و در ساخت فضاهای شهری نمود پیدا کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ابعاد در تحقق مدیریت شهری خلاق توجه به حکمروایی هوشمند شهری است، حکم‌روایی که در نظام مدیریتی شفاف مفهوم پیدا می‌کند.

شکیبا منش خاطرنشان کرد: مشارکت آگاهانه شهروندان لازمه رسیدن به شهری پویا و خلاق است و این مشارکت در صورت وجود حکمروایی هوشمند شهری تحقق پیدا می‌کند.

این دکترای طراحی شهری عنوان کرد: حکمروایی هوشمند از مراجعات غیر ضروری شهروندان به ارگان‌های شهری جلوگیری کرده و ارتباط میان سازمان‌ها و تعیین جایگاه هرکدام از آنها در نظام مدیریت شهری و در قالب حکمروایی خوب شهر را امکان پذیر می‌کند.

شکیبا منش تصریح کرد: شهروندان شهر هوشمند و نوآور باید با چالش‌های نوآوری و فناوری درگیر شوند و این مشارکت مدیریت شهری را در ساخت نظام شهری کمک کند تا به شهرهایی پایدارتر و زیست پذیر تری برسد. در اشتراک گذاری هوشمندانه اطلاعات موجب مشارکت بیشتر و هوشمندانه مردم در طرح‌های شهری می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت طراحان و برنامه ریزان شهری می‌توانند بستری را برای حضور بیشتر مردم فراهم کنند تا عدالت در دسترسی به منابع مختلف، امکانات و زیرساخت‌های مختلف از طریق به‌کارگیری فناوری در شهرهای هوشمند فراهم شود و همه ساکنان شهر بتوانند دسترسی عادلانه و یکسانی به منابع و خدمات شهر و سازمان‌ها داشته باشند.

این دکترای طراحی شهری گفت: البته شهر هوشمند نسخه واحدی برای تمامی شهرها نیست بلکه شرایط خاص و بستر متفاوت هر شهری نیازمند طرح و برنامه‌ای مختص همان شهر است.

کد خبر 456534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.