واگذاری اداره شیرخوارگاه‌ها به خیریه‌ها

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در گذشته تمام مؤسسات تحت پوشش بهزیستی به صورت کاغذی مجوزهای خود را کسب می‌کردند، امروز این مهم به صورت الکترونیک توسط سامانه ملی دیده‌بان ثبت می‌شود و تا دهه فجر صفر تا صد تمام فعالیت‌های مربوط به ماده ۲۶ و کمیسیون ماده ۲۶ به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، وحید قبادی دانا در مراسم رونمایی از سامانه ملی دیده‌بان که با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از پنج میلیون نفر از خدمات متنوع این سازمان بهره می‌گیرند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت نیز تحت پوشش این سازمان هستند. همچنین یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار نیز مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی هستند چراکه طبق قانون برنامه ششم توسعه، این سازمان متولی سلامت اجتماعی است از این رو مراکز مختلفی را تحت پوشش دارد.

به گفته وی، طبق ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۵۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور، بیش از ۴۰ هزار مؤسسه غیردولتی و همکار تحت پوشش سازمان بهزیستی است و بیش از ۹۳ درصد از فعالیت‌های اجرایی و خدمات اجرایی سازمان بهزیستی توسط مؤسسات غیردولتی و خیریه‌ها انجام می‌شود که اخیراً نیز با تأکیدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اداره و فعالیت اجرایی شیرخوار گاه‌ها نیز با نظارت و مسؤولیت کامل این سازمان در حال واگذاری به مجموعه‌های غیر دولتی و خیریه‌ها است که تلاش می‌شود تا این امر به پوشش ۱۰۰ درصدی خود نزدیک شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حضور بیش از ۲۱ هزار نفر از پرسنل زحمتکش سازمان بهزیستی در سراسر کشور و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از همکاران خوب ما در بیش از ۴۰ هزار مؤسسه شامل؛ مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان، افراد دارای معلولیت، بیماران روانی مزمن و همچنین مراکز توانبخشی روزانه، مراکز اقامتی درمان و بازتوانی معتادان و مراکز شبه خانواده که محل نگهداری فرزندان سازمان بهزیستی است و همچنین شیرخوارگاه‌ها، ۱۵ هزار مهدهای کودک، بیش از سه هزار مرکز مشاوره روانشناسی و گستره و تنوع فعالیت‌های سازمان بهزیستی و ارائه خدمات در اقصا نقاط کشور نیاز بود تا یک نظارت کامل بر فعالیت آنها صورت بگیرد.

قبادی دانا در ادامه از راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی بند چهارم ماده ۲۶ در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: قرار است این مراکز که توسط بخش غیر دولتی اداره خواهند شد در محلات، ۲۲ خدمت اولیه سازمان بهزیستی را به صورت الکترونیکی آن هم با حضور کارشناسان و مددکار اجتماعی به جامعه هدف ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تصدی‌گری فعالیت اجرایی را به بخش غیردولتی واگذار می‌کند افزود: همواره سعی می‌شود تا این سازمان در حوزه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت، فعالیت‌های سیستماتیک و دقیقی را اعمال کند چرا که یکی از اهداف ما اجتماعی کردن فعالیت‌ها و مردمی کردن آن است.

وی سرعت در رسیدگی به شکایات، انتقادات، مشکلات و اختلالی که در جریان فعالیت‌ها وجود دارد را مهم دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دقت و صحت فعالیت‌ها بسیار مهم است، بر این اساس فعالیت برای راه اندازی "سامانه ملی دیده‌بان ۱۴۸۲" از ۱۵ ماه پیش آغاز شد که فاز اول آن در استان تهران عملیاتی شد و قرار است این سامانه در کنار مجموعه‌های متمرکز سامانه‌های تلفنی مثل ۱۴۸۰ که در موضوع کرونا کمک‌های خود را در زمینه مشاوره‌های تلفنی روانشناسی انجام می‌دهد نیز مستقر شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سعی شده تا در این سامانه متمرکز که به صورت سامانه الکترونیکی در تهران است از تجربیات وزارت بهداشت و شهرداری تهران و مجموعه‌هایی که چنین سامانه‌ای داشتند استفاده شود گفت: هدف از راه اندازی این سامانه این است که اگر مشکلی یا اختلالی در عملکرد و خدمت‌رسانی سازمان بهزیستی در بخش دولتی و غیردولتی ایجاد شد ۸۰ میلیون ناظر مردمی که برای افراد دارای معلولیت، جامعه هدف، زنان سرپرست خانوار و فرزندان دارای سرپرستی غیر مؤثر هستند چه خانواده آنها و یا یکان یکان مردم ایران اگر با اختلال یا مشکلی مواجه شدند با شماره تلفن ۱۴۸۲ به صورت رایگان بدون نیاز به گرفتن کد از سراسر کشور از طریق تلفن ثابت یا از طریق سامانه‌های ایرانسل یا همراه اول تماس بگیرند.

وی افزود: اپراتورهای این سامانه ضمن پاسخگو بودن برای هر شکایات کد رهگیری نیز در نظر خواهند گرفت.

قبادی دانا با بیان اینکه اطلاع‌رسانی این شماره تلفن در بیش از ۴۰ هزار مرکز این سازمان صورت گرفته است خاطر نشان کرد: همه مراکز موظفند طبق چک لیست‌های نظارتی که مراکز دارند تابلوی این شماره تلفن را به عنوان سامانه نظارت مردمی سازمان بهزیستی دیده‌بان نصب کنند و در منظر دید مراجعه کنندگان و جامعه هدف سازمان بهزیستی و یا مردم قرار دهند.

به اعتقاد رئیس سازمان بهزیستی کشور، اجرای صحیح این کار و نظارت شفاف در اتاق شیشه‌ای محقق نخواهد شد مگر با همکاری دقیق مدیران کل ستادی و استانی در سراسر کشور و مسئولین نظارتی در قسمت مدیریت عملکرد و ریاست این سازمان.

بنابر گزارش ایسنا، سامانه دیده‌بان ملی سازمان بهزیستی با با شماره ۱۴۸۲ به صورت رایگان و بدون نیاز به گرفتن کد از طریق تلفن ثابت و یا تلفن همراه برای پاسخگویی به جامعه هدف سازمان بهزیستی فعال شد.

کد خبر 456474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.