اصلا شما قهرمان تحریم

جدال لفظی رئیس جمهور و رئیس مجلس، توقعات دولت از مجلس و تعیین نرخ ارز در بودجه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۲۹ آبان ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دو مینوی کنایه‌های بی حاصل» به بررسی جدال لفظی مسئولان کشور پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد جنجال‌ها بر سر آدرس مشکلات هنوز به پایان نرسیده است. دعوا بر سر اینکه ریشه مشکلات در کجاست مدام بین رؤسای قوا و زیرمجموعه‌هایشان در حال پاس‌کاری است. کنایه‌ها هرروز رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد در حالی که شاید نظر افکار عمومی نسبت به این دعواها متفاوت است. اگر به پیام‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی رجوع کنیم مردم سهم تقصیر را در صورت نداشتن جهت‌گیری سیاسی برای همه مسئولان یکسان می‌دانند. حالا آنکه هنوز هیچکدام از مسئولان تقصیری بر گردن خود نمی‌اندازد.

در روزهای اخیر محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، از دولت انتقاد کرده بودند که به دنبال مذاکره با دولت جو بایدن است و تاکید داشتند ریشه مشکل اقتصادی کشور، دولت است نه تحریم آمریکا. این انتقادها نخست با واکنش عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی روبه‌رو شد و سپس مشاوران روحانی نیز به انتقادهای مطرح شده پاسخ دادند. روز گذشته همچنین اسحاق جهانگیری، پاسخی تندی به انتقادات محمدباقر قالیباف داد. و امروز حسن روحانی در نشست هیأت دولت، از اقدامات دولت خود دفاع کرد.

حسن‌روحانی امروز در نشست هیأت دولت گفت: «تحریم‌ها بالاخره امروز یا فردا رفع می‌شود، ولی برخی همه‌اش دنبال این‌اند که قهرمان رفع تحریم چه کسی است؛ اصلاً شما قهرمان رفع تحریم‌ها. می‌گویند نگذارید فلانی قهرمان رفع تحریم شود؛ این دولت قهرمان نشود و دولت بعد بشود. اصلاً رئیس‌جمهور و دولت قهرمان رفع تحریم‌ها نخواهند بود و ملت ایران هستند که قهرمان رفع تحریم‌ها هستند.»

روحانی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «برخی به جای این‌که بگویند آمریکا در حق ما جنایت می‌کند می‌گویند مدیریت دولت فلان‌جور است و … شما اصلاً می‌دانید مدیریت چیست که این حرف‌ها را می‌زنید…»

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند» به بررسی توقعات بهارستان از پاستور پرداخت و نوشت: انتخابات مجلس در اسفند ۹۸، هیاهوی بسیاری به پا کرد. پس از رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای انتخاباتی، جریان اصولگرا توانست مجلسی تقریباً یکدست به وجود بیاورد. شاید به دلیل همین مساله بود که مجلس یازدهم از ابتدای شکل‌گیری زیر ذره‌بین همه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت. ساکنان بهارستان در آغاز کار خود توقعات زیادی را بر جای گذاشتند، زیرا با موضع‌گیری‌های شدید علیه دولت و جناح‌های رقیب، کلید رفع مشکات را در دست خود عنوان نشان می‌دادند. حملات مکرر به کابینه دولت و انتقاد از انتصاب فرماندار، بدون اجازه مجلس، موضوعی قابل تأمل است.

مجلس با گذشت یک نیم‌سال، حواشی متعددی داشت اما به نظر می‌رسد که مجلسی‌ها عزمی برای تغییر این رویکرد داشته باشند. پس از حواشی اخیر مجلس مبنی بر اعتصاب یکی از نمایندگان اصولگرا در اعتراض به مشکات معیشتی مردم، پرسش‌هایی مطرح شد که مهمترین آنها تأثیر این اعتصاب بر زندگی مردم بود. نمایندگانی که وعده بهبود اوضاع اقتصادی کشور را داده‌اند، چگونه با اعتصاب می‌خواهند وعده‌های خود را عملی کنند؟ این موضوع، نگاه‌ها را به سمت احتمال بی برنامگی مجلسیان برد. روز گذشته (چهارشنبه ۲۸ آبان) نیز اخباری در رسانه‌ها دست به دست می‌شد که موید همین نکته بود. در یک روز تذکر ۵۵ نماینده به چندین وزیر در جلسه علنی مجلس قرائت شد.

مخاطب این تذکرات وزیر کشور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی، وزیر امور خارجه و وزیر تازه منصوب شده صنعت، معدن و تجارت بودند. لازم به ذکر است که وزرا و معاونان آنها از ابتدای عمر مجلس یازدهم تاکنون، بارها هدف سوالات و رفتارهای بعضاً ناروا نمایندگان قرار گرفته‌اند. این موضوع تا جایی پیش رفت که رهبر معظم انقاب در کمتر از ۵ ماه، دو بار نمایندگان را مخاطب قرار داده و خواستار اصلاح رفتار مجلس شدند. ایشان تعامل میان دولت و مجلس را امری مهم دانستند اما رویکرد مجلس نشان از تجدیدنظر در این خصوص نداشت. همچنین در روز گذشته رئیس جمهوری کشور نیز مکرراً مخاطب مجلسی‌ها قرار گرفت.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلا شما قهرمان تحریم» به بررسی جدال لفظی این روزهای روحانی و قالیباف پرداخت و نوشت: مجادله این روزهای حسن روحانی و محمدباقر قالیباف چنان پیش می‌رود که گویی مناظره‌های انتخاباتی سال ۹۲ و ۹۶ در حال تکرار است؛ مناظره‌هایی که این دو را رودرروی هم قرار داد تا یکی خود را حقوق‌دان بداند و نه سرهنگ، دیگری دولت رقیب را به چهاردرصدی‌بودن متهم کند و آن یکی در پاسخ از «گازانبری عمل‌کردن» و «لوله‌کردن دانشجویان» از سوی رقیب بگوید. روزگار چرخیده و حالا این دو در مقام رؤسای قوای مجریه و مقننه، باز روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و بر سر انتخابات آمریکا، تحریم‌ها و مسائل اقتصادی با هم از راه دور مناظره می‌کنند.

آتش ماجرا را قالیباف در روز یکشنبه در مجلس برافروخت؛ آنجا که گفت: «عمیقا باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه می‌توان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد و قدرت ما را در این عرصه مشخص می‌کند. باور کنیم کسی که واگن خود را به لوکوموتیو دیگران ببندد، باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست، شادی کند یا عزا بگیرد».

او طعنه زد که مشکلات اقتصادی کشور به پاستور، بهارستان، باب‌همایون و میرداماد ارتباط دارد، نه به جورجیا، میشیگان و آریزونا؛ پس دولتمردان به مردم آدرس غلط ندهند.

در این چند روز، معاون اول رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس بانک مرکزی پاسخ نقدهای قالیباف را دادند؛ دیروز نیز فرصت برای شخص رئیس‌جمهور بود که پاسخ توپخانه بهارستان را در جلسه هیئت دولت در پاستور بدهد. حسن روحانی صحبت‌های خود را با این توصیه شروع کرد: «سال ۱۴۰۰ و انتخابات خواهد رسید و در آن زمان کرونا کمتر خواهد بود و فضا و روحیه‌ها بهتر است و بعضی‌ها فرصت دارند اقدامات سیاسی و جناحی خود را انجام دهند، اما الان موقع آرامش کشور است. خواهش می‌کنم در مقطع حساس کنونی، کسی به‌دنبال تسویه‌حساب سیاسی و جناحی نباشد.»

او تأکید کرد که مهم است که به اسم نقد، قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم و سپس گفت: «ما نباید به اسم نقد دولت به‌دنبال تطهیر و تبرئه دولت آمریکا باشیم. این دولت اخیر آمریکا، جنایت‌کار و تروریست بود و عده‌ای هم در داخل به‌صورت مجانی در حال تطهیر آن هستند. حالا تکلیف رسانه‌های خارجی که پول می‌گیرند مشخص است؛ اما این عده برای صدمه به دولت و آماده‌کردن فضا برای انتخابات ۱۴۰۰ چنین حرف‌هایی می‌زنند. تا انتخابات ۱۴۰۰ خیلی مانده و آن‌موقع می‌توانید برای خودتان هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، اما ایجاد یأس در جامعه، خیانت ملی است و نباید در جامعه یأس ایجاد کنید».

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نرخ نهفته ارز در بودجه ۱۴۰۰» به بررسی تعیین نرخ ارز در بودجه پرداخت و نوشت: نزدیک به دو هفته تا تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس زمان باقی مانده و حالا ارقام اولیه‌ای از برخی از مهم‌ترین متغیرهای لایحه منتشر شده است. روز گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده را حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت که برآورد شده تا ۷۰۰ هزار بشکه با نرخ هر بشکه ۴۰ دلار به فروش برود. البته آقای نوبخت عنوان کرده که میزان وابستگی بودجه سال آینده به درآمدهای نفتی حدود ۱۰ درصد است و مابقی از محل دریافت مالیات و فروش اوراق مالی تأمین می‌شود.

نوبخت اضافه کرد: ظرفیت مالیاتی کشور نیز به گونه‌ای است که به ما اجازه می‌دهد به جای اتکا به نفت از محل مالیات درآمد کسب کنیم. درباره نفت هم بر اساس میزان صادرات امسال تا صادرات در شرایط مطلوب برنامه‌ریزی کرده‌ایم و هر چه درآمد مازاد به دست بیاوریم صرف طرح‌های بزرگ، دولت الکترونیک، شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های نیمه‌تمام و تقویت طرح تحول سلامت شده و صرف هزینه‌های جاری نمی‌شود.

وی گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت مطرح و بعد از بحث و بررسی مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد که از روز شنبه اول آذر ماه کار تبصره‌ها آغاز و قبل از ۱۵ آذر ماه لایحه به مجلس تقدیم شود. مجلس این نگرانی را داشت که طرح اصلاح ساختار بودجه به تأیید و تصویب نرسد، البته ما مذاکراتی با مجلس داشتیم و در این لایحه تلاش شد که آن محورهای قابل اجرا از اصلاح ساختار در بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت به خانه اول بعد از سال‌ها مذاکره خسارت‌بار» به بررسی اظهارات اخیر ظریف و روحانی پرداخت و نوشت: کنون دولت روحانی حدود هفت سال و نیم است که ظرفیت‌های عظیم داخلی و امکانات و اختیارات گسترده دولت را به پای مذاکره و توافق قربانی کرده است. از سال ۹۲ تا ۹۴ کشور معطل مذاکره و امضای توافق بود، از سال ۹۴ تا ۹۷ کشور معطل اجرای برجام بود، از سال ۹۷ تاکنون نیز امورات کشور معطل اجرای برجام اروپایی بود و حالا نیز کشور معطل بازگشت آمریکا به برجام قرار گرفته است!

دولتمردان در طول مذاکرات و در مقطع امضای برجام تاکید کردند که همه تحریم‌ها تا دی‌ماه ۹۴ یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق؛ نکته قابل تأمل اینجاست که مقامات دولت در سال‌های بعد با انکار وعده‌های گذشته خود، مدعی شدند که هدف از برجام اصلاً اقتصادی نبود و برجام را خدا آورد!

حالا دولت پس از ۷ سال و نیم فرصت سوزی و تحمیل خسارت محض برجام، به خانه اول بازگشته و از فرصت‌های مذاکره و تأثیرات آن بر لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی سخن می‌گوید. این رویکرد خسارت بار دولت، هزینه‌های سنگینی در این سال‌ها به مردم تحمیل کرد. از افزایش سرسام‌آور قیمت دلار و سکه و خودرو تا گرانی افسارگسیخته مرغ و تخم مرغ و گوشت و لوازم خانگی و…

کد خبر 456394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.