شرایط اهدای پلاسمای کوویدی و انجام پلاسما درمانی در درمان کرونا چیست؟

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان شرایط اهدای پلاسمای کوویدی همچنین شرایط دریافت پلاسما در بیماران کرونا را تشریح کرد.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مردان بهبود یافته و زنانی بهبود یافته‌ای که سابقه بارداری و سقط ندارند می‌توانند به شکرانه سلامت برای کمک به دیگران پلاسما اهدا کنند، اظهار کرد: بهبود یافتگان بیماری کرونا که دارای شرایط سنی مناسب باشند، می‌توانند دو هفته بعد از بهبود و در صورت نداشتن بیماری زمینه‌ای به مرکز انتقال خون خواجو برای نمونه‌گیری و اهدای پلاسما مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین اهداکنندگان پلاسمای کوویدی مردان هستند، افزود: تمام بانوانی که حتی یک بار سابقه بارداری و زایمان و یا سابقه سقط دارند از چرخه اهدای پلاسمای کوویدی خارج می‌شوند و افرادی که می‌توانند پلاسمای کوویدی اهدا کنند محدود هستند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص زمان اهدای پلاسمای کوویدی در بهبودیافتگان، تصریح کرد: باید حدود ۲۸ روز از بهبودی فرد مبتلا به کرونا ویروس گذشته باشد تا فرد بتواند برای اهدای پلاسما کوویدی اقدام کند، چنین فردی نیاز به انجام تست PCR ندارد.

وی با تاکید بر اینکه افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده و فشار خون، امکان اهدای پلاسما را ندارند، تصریح کرد: بر اساس پروتکل‌های استاندارد افراد تا سن ۶۰ سالگی امکان اهدای پلاسما را دارند و بر این اساس دریافت پلاسمای خون افراد بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹، با حفظ محرمانگی اطلاعات از آن‌ها انجام می‌شود.

انجام پلاسما درمانی برای بیماران در مرحله وخیم مؤثر نیست

زینلی در خصوص اینکه چه افرادی می‌توانند از پلاسما برای درمان کرونا استفاده کنند، تصریح کرد: استفاده از پلاسمای کوویدی برای درمان نیازمند شرایط خاصی مانند نبودن در مرحله حاد بیماری و قرار داشتن در مراحل اولیه بیماری است و با این توصیف برای تمام بیماران مبتلا به کرونا نمی‌توان از پلاسما درمانی استفاده کرد و این روش برای بیمارانی که در شرایط وخیم قرار دارند، مؤثر نیست، زنان باردار مبتلا به کرونا ویروس می‌توانند پلاسمای کوویدی دریافت کنند و از این نظر خطری برای آن‌ها وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه افراد بهبود یافته‌ای که به مدت یک ماه از زمان ترخیص آن‌ها از بیمارستان می‌گذرد می‌توانند نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند، افزود: افراد باید تست مثبت کرونا و پرونده بستری شدن در بیمارستان را هنگام اهدای پلاسما کوویدی در دست داشته باشند و این موارد جزو شرایط لازم برای متقاضیان اهدای پلاسما است. هر بیماری که به کرونا مبتلا شده می‌تواند ماهانه یک بار پلاسمای کوویدی اهدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: لازم است بیمار دوره قرنطینه خود را طی کرده و علائم بیماری برطرف شده باشد، در این صورت افراد بهبود یافته می‌توانند به شکرانه سلامت خود در اجرای طرح اهدای پلاسما کوویدی شرکت کنند و جان بیماران دیگر را نجات دهند، قبل از اهدای پلاسما عزیزان داوطلب توسط پزشک معاینه کامل شده و در صورتی که شرایط اهدا را داشته باشند یک واحد پلاسما که معادل ۵۰۰ سی سی است از آن‌ها گرفته می‌شود، این پلاسما پس از طی مراحل آزمایشگاهی و سلامت سنجی دقیق به بیماران بدحال که شرایط علمی دریافت پلاسما را دارند، تزریق می‌شود.

بهبودیافتگان کرونا می‌توانند ماهانه یکبار اهدای پلاسما داشته باشند

وی تصریح کرد: هر بیماری که به کرونا مبتلا شده می‌تواند ماهانه یک بار نسبت به اهدای پلاسما اقدام کند و هنوز از نظر علمی زمان مشخصی برای وجود آنتی‌بادی در بدن افراد بهبود یافته کرونا تعیین نشده است، برخلاف آنچه در شبکه‌های مجازی عنوان شده اهدای پلاسما هیچ عوارضی ندارد، اقدامی خداپسندانه است و روشی علمی و تأثیرگذار برای درمان بیماران مبتلا به کرونا که در همه کشورهای دنیا از آن استفاده می‌شود.

زینلی در خصوص کمبود مراجعات برای اهدای پلاسما تصریح کرد: باید توجه داشت که تعداد زیادی از افرادی که دچار بیماری کرونا می‌شوند افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای هستند و دارو مصرف می‌کنند و از این رو محدوده ما برای دریافت پلاسما کم است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تاکید کرد: دریافت پلاسمای درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا صرفاً از بیماران کمتر از ۶۰ سال بهبود یافته است که بیماری زمینه‌ای نیز نداشته باشند، پلاسمای اهدایی از سوی بهبود یافتگان کرونا تنها برای بیمارانی که تازه به کرونا مبتلا شده‌اند استفاده می‌شود.

کد خبر 456392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.