۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
شهر مریخی "نووا" طراحی شد

دانشمندان آلمانی به همراه همکاران بین‌المللی خود یک سیستم پشتیبان حیات برای شهر رویایی "نووا" طراحی کرده‌اند که قرار است میزبان سکونت یک میلیون جمعیت در سیاره مریخ باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناسا قصد دارد طی ۲۰ سال آینده تیمی از مأموران انسانی را به کره مریخ بفرستد و در صورت امکان یک پایگاه تحقیقاتی در آنجا بسازد. علاوه بر این ناسا قصد دارد در آینده سکونت در سیاره سرخ مریخ را امکان‌پذیر کند و به همین دلیل محققانی را برای پژوهش در مورد اینکه چگونه انسان در فضا می‌تواند به حیات خود ادامه دهد در نظر گرفته است. تیم تحقیقاتی فوق برای انجام این کار، یک سیستم پشتیبان حیات برای شهر نووا ایجاد کرده است که به زنده ماندن بشر در فضا کمک می‌کند. نام نووا برگرفته از عنوان یک الهه مادر و ایزد بانو در افسانه‌ها و اساطیر چین باستان است.

زیرساخت‌ها در کره مریخ به طور کامل احداث می‌شود

طبق ادعای محققان، نووا بخشی از یک شبکه پنج شهری است که دسترسی آسان به منابع و پایداری را برای درازمدت امکان‌پذیر می‌کند. تکمیل آن درست مانند پروژه‌ای شهری در کره خاکی، شامل طراحی پویا و توسعه اقتصادی_اجتماعی است و تمام ویژگی‌های صنعت، زیرساخت و تولید انرژی و خدمات در آن به طور کامل وجود خواهد داشت. البته تفاوت‌های فنی و علمی زیادی بین توسعه یک ایستگاه فضایی برای ۶ فضانورد در یک مدار نزدیک به کره زمین مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی و شهری برای یک میلیون نفر جمعیت در سیاره سرخ وجود دارد.

پایداری در نووا یک ضرورت است

نووا یک شهر پایدار خواهد بود که می‌تواند توسعه یابد و البته وابسته به هیچ‌گونه حمایت یا وسیله از سوی کره زمین نخواهد بود. چیزی که در اینجا از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه چه تعداد منابع فیزیکی و واحدهای انرژی باید در آنجا جمع‌آوری و تبدیل شود تا در محیط اطراف جای بگیرد. این کار به خاطر وابستگی‌های مکرر، باید به آهستگی و گام به گام انجام شود؛ به عنوان مثال تولید انرژی نظیر پانل‌های خورشیدی نیازمند اجزا، مواد و سایر ابزارها است و همین خود به دستگاه‌های خاصی نیاز دارد که به سهم خود انرژی و مواد لازم دارند. برای اینکه شهر نووا از منابع زمینی مستقل باشد باید از مواد و منابع انرژی موجود در کره مریخ بهره گیرد و با این کار پایداری را برای خود به ارمغان آورد.

ایجاد پناهگاهی در صخره‌های مریخ

دانشمندان ادعا می‌کنند که تنها یک مکان در کره مریخ با تمام شرایط لازم وجود دارد و آن دیوارهای سنگی صخره‌های مریخ است که در مرز جنوبی منطقه Tempe Mensa قرار دارد. این دیوارها، شهرهای احتمالی آینده را در مقابل فشار هوا، نوسانات دمایی و اشعه‌های کیهانی مضر از سمت فضا ایمن نگه می‌دارد. دهانه دره‌های پایینی روشنایی طبیعی را برای ساکنان منطقه فراهم می‌آورد و این یعنی مردم ساکن در این شهر به طور کامل در زیر زمین به سر نخواهند برد. در قسمت بالایی صخره‌ها یا در کف دره، زیرساخت‌های مربوط به کارخانه‌های تولید، صنعت، خوراک و انرژی احداث می‌شود اما همچنان هیچ همسایه‌ای در مریخ وجود نخواهد داشت. شهر مریخی از مجتمع‌های ساختمانی و اداری، خدمات محلی، فضاهای سبز و پارک‌های متعدد برخوردار خواهد بود و در هر منطقه مسکونی آن تعداد چهار هزار نفر ساکن خواهد شد.

سیستم پشتیبانی حیات، عنصری ضروری در نووا

سیستم پشتیبانی حیات به عنوان ضروری‌ترین عنصر در شهر جدید و البته رویایی نووا شناخته شده است که باید تمام نیازهای ساکنان برای زنده ماندن را بدون نیاز به منابع زمینی فراهم آورد. به عنوان مثال بلوک‌هایی برای کشاورزی در این شهر ایجاد خواهد شد که در آن گیاهان و ریزجلبک‌ها پرورش داده خواهد شد و به عنوان منبع اصلی تأمین غذا استفاده خواهد شد. علاوه بر این حیواناتی نیز در شهر نووا به عنوان مکمل غذایی تمام نیازهای ساکنان را برطرف خواهد کرد و باعث ایجاد تعادل در رژیم غذایی آن‌ها خواهد شد.

کد خبر 456218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.