بسته‌های خدمتی نیروهای مسلح به بیماران دیابتی تحت پوشش

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح گفت: این سازمان در پیش‌بینی بسته‌های خدمتی برای بیمه شدگان مبتلا به دیابت و ایجاد امکان خودمراقبتی به نحوی که فرد تحت پوشش مبتلا به دیابت بتواند بدون محدودیت از زندگی فعال، شاداب و طول عمرطبیعی برخوردار شود را الزام پیش‌بینی این تعهدات خدمتی دانست.

به گزارش ایمنا، دکتر امیر نوروزی با بیان اینکه سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح، اولین سازمان بیمه‌گر در سطح کشور است که بسته‌های خدمتی آموزشی تعریف کرده و برای افرادی که جزو گروه‌های پرخطر دیابت هستند، کتابی تحت عنوان «خود مراقبتی دیابت» تهیه و در اختیار مبتلایان قرار داده است، ابراز کرد: در حال حاضر، بسته آموزش خود مراقبتی دیابت برای جامعه هدف، به صورت جدی در حال پیگیری است و حتی خانواده‌هایی که یک بیمار دیابتی در آنها شناسایی شود، تحت حمایت سازمان قرار گرفته و برایشان کلاس آموزشی برگزار و از طریق درگاه تعریف شده مجازی، می‌توانند وارد صفحه آموزشی مربوطه شده و دوره‌های خود مراقبتی را سپری کنند.

وی در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بیمه شدگان مبتلا به دیابت نیز توضیح داد: بنابر رویکرد حمایتی از خدمات کلاس‌های آموزشی، از اول شهریور ماه سال جاری، پرداخت هزینه آموزش‌های خود مراقبتی ویژه بیماران دیابتی، در کلیه مراکز دارای مجوز از وزارت بهداشت، وزارت کشور و سازمان بهزیستی نیز تحت پوشش قرار گرفته و هزینه‌های پرداختی بیماران دیابتی که دارای کد بیماری دیابت در دفترچه درمانی هستند، در کلیه مراکز آموزش دیابت دارای مجوز از مراجع ذیصلاح همچون وزارت بهداشت، وزارت کشور و سازمان بهزیستی، تا سقف ۱۲ ساعت در طول یک سال با هر ماهیت که باشد، تحت پوشش سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح قرار گرفته است.

به گفته وی جامعه هدف بهره‌مند از این خدمت، می‌توانند پس از اتمام دوره آموزشی، با مراجعه به دفاتر برون‌سپاری خدمات الکترونیک ساتا و ارائه مدارک لازم شامل گواهینامه معتبر از مرکز آموزشی مجاز، فاکتور پرداخت هزینه در ازای ساعات آموزشی طی شده (حداکثر ۱۲ ساعت در یک سال) و برگه سبز دفترچه درمانی که در آن نوع خدمت درج شده و ممهور به مهر کمیسیون فنی باشد، هزینه پرداختی خود را از طریق بخش رسیدگی به اسناد روز پرداخت دریافت کنند.

نوروزی همچنین اظهار کرد: هر بیمار دیابتی، به محض اینکه بیماری‌اش محرز شد، باید به مدت یک ماه، توسط یک چشم پزشک معاینه شود تا احتمال بروز عوارض چشمی دیابت در او، مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بیماری دیابت، عوارضی در پی خواهد داشت و هر قسمتی از اعضای بیمار، به یک درجاتی، دچار آسیب می‌شوند؛ پس ما اگر برای سلامت این افراد، برنامه‌ای نداشته باشیم، منجر به عفونت و بعد هم منجر به قطع عضو می‌گردد و یا مشکلاتی مثل سکته قلبی و… ایجاد می‌کند که تمامأ هزینه‌بر هستند. در دنیا، شایع‌ترین علت نابینایی، دیابت است؛ اولین و شایع‌ترین علت پیوند کلیه، به سبب دیابت هست و… پس که اگر دیابت را درست درمان کنیم، یعنی عملأ سلامت فرد را با یک هزینه بسیار اندک، تضمین کرده‌ایم این در حالی است که کل هزینه اختصاص یافته برای موضوع آموزش دیابت افراد مبتلا بدان، کمتر از ۲۰۰ هزار تومان هست که این نشان می‌دهد در مراحل خودمراقبتی و پیشگیری، می‌توان با هزینه کمتر از صرف هزینه برای درمان عوارض که شاید در مراحل پیشرفته بیماری قطعی هم نباشد، جلوگیری به عمل آورد.

وی در ادامه با اشاره به داروهای قدیمی و سنتی با اثر گذاری ضعیف که برای دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: در حال حاضر، یک سری داروهای جدید با اثربخشی بیشتر تولید شده، ولی چون از نظر قیمت، گران‌تر هستند اکثر سازمان‌های بیمه‌گر، آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند ولی در ساخت، این قبیل داروها در بسته خدماتی جامعه هدف، تحت پوشش قرار گرفته است. مجموعه اقدامات فوق، به منزله اقدامات تحول‌گرا بوده که هم برای جامعه هدف و بیمه‌شدگان و همینطور پزشکان تجویز کننده، بسیار مورد توجه واقع شده است.

مدیر عامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح متذکر شد: در حال حاضر، در حدود ۸ میلیون نفر بیمار دیابتی در کشور به صورت شناخته شده داریم و این نکته حائز اهمیت هست که با توجه به آمارهای جهانی، معادل جمعیت دیابتی فعال، افراد دیابت پنهان دارند و چنانچه سبک زندگی و تغذیه خود را اصلاح نکنند ظرف مدت دو سال دچار دیابت آشکار خواهند شد پس این افراد، باید به مدیریت و درمان مناسب، دسترسی داشته باشند.

نوروزی هم چنین خاطر نشان کرد تعداد بسیار کمی پزشک فوق‌تخصص غدد در کشور در دسترس هستند؛ ضمن اینکه اکثر آنها در شهرهای بزرگ استقرار دارند و متأسفانه در حال حاضر، در شهرهای کوچک، بعضاً پزشک فوق‌تخصص غدد نداریم.

وی گفت: از چند سال قبل، بنیاد امور بیماری‌های خاص، برای درمان دیابت، یک سری اقدامات، نظیر برگزاری دوره‌های آموزشی را پیش‌بینی کرده و همچنین با همراهی پژوهشکده غدد دانشگاه تهران، کلاس‌های آموزشی تدارک دیده است که این کلاس‌ها برای پزشکان عمومی به عنوان کسانی که در درمان دیابت، می‌توانند ورود جدی‌تری پیدا کنند و بتوانند فوق‌تخصص درمان دیابت شده و نهایتاً به‌عنوان دیابتولوژیست یا متخصص دیابت شناخته شوند، در حال اجرا می‌باشد. اقدامی که در سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح برای این موضوع به اجرا گذاشته شد، این است که خدمات این گروه از پزشکان عمومی را نیز معادل فوق‌تخصص‌ها تحت پوشش قرار داده است، تا جایی که این اقدام، قدردانی و تحسین انجمن دیابت کشور از سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح را در پی داشت.

بنابه گزارش ایسنا، شایان ذکر است تمامی بسته‌های خدمتی مذکور که به صورت ویژه و متفاوت از بیمه‌های دیگر به خانواده بزرگ نیروهای مسلح ارائه شده از محل بیمه مکمل تحت پوشش قرار گرفته است و به زودی بسته خدمتی خود کنترلی دیابت نیز تحت پوشش سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت.

کد خبر 456212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.