جشنواره شیخ بهایی یک رویداد مکتب‌ساز بوده است

دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی گفت: این جشنواره تنها یک رویداد فرهنگ ساز نبوده، بلکه یک رویداد مکتب ساز بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرضا کبیری، در افتتاحیه مجازی پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی با بیان اینکه شیخ‌بهایی خدمات بسیار ارزنده‌ای در کشور انجام داده و به همین دلیل بنیانگذار جشنواره، این رویداد ملی را به دلیل خدمات ارزنده او به عنوان یک فناور و فن‌آفرین با این عنوان نامگذاری کرد، گفت: فناوران و فن‌آفرینان که در شرایط سخت کشور برای توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور تلاش می‌کنند، قهرمانان ملی محسوب می‌شوند و وظیفه همه ما از جمله جشنواره شیخ‌بهایی است که این فناوران و فن‌آفرینان را تشویق و حمایت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف عمده جشنواره شیخ‌بهایی، شبکه سازی برای برقراری ارتباط بین فناوران و فن‌آفرینان و ایجاد فضایی برای پیوند علم و دانش و فناوری است تا بتواند زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه کشور باشد. در کنار داوری بخش مسابقه از طراحان و فن‌آفرینان جشنواره پانزدهم شیخ‌بهایی به صورت ویژه برای فرصت‌های سرمایه گذاری استفاده کرده‌ایم و بر ارتباط بین سرمایه گذاران و طراحان کسب و کار تأکید داریم. همچنین برنامه‌هایی مانند نشست‌های انتقال تجربه و سخنرانی‌های مدعوین داخلی و خارجی در جشنواره پانزدهم مدنظر قرار گرفته است.

دبیر جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی با اشاره به اینکه جشنواره جنبه‌های مختلف بخش مسابقه‌ای و بخش غیرمسابقه‌ای را مد نظر قرار داده است، افزود: در دسته‌های مختلف هدفگذاری‌هایی شده و جایزه ویژه فناوری صنعت ساز مرحوم دکتر شیخ‌زین‌الدین را در بخش فن‌آفرینان داریم که به شرکت‌هایی که تولید محصول آن‌ها به مرحله انبوه رسیده و خط تولید و کارخانه ایجاد کرده‌اند، تعلق خواهد گرفت. در این زمینه طرح‌های بسیار خوبی دریافت شده که در مراسم اختتامیه جشنواره رونمایی خواهد شد و جوایز به منتخبین تعلق خواهد گرفت.

وی با توضیح اینکه این جشنوراه برترین و بهترین رویداد فناوری و فن‌آفرینی کشور است که از سال ۱۳۸۲ به همت مدیران وقت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و بنیانگذاران جشنواره شیخ‌بهایی کار خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: در سال ۱۳۸۳ اولین دوره از این جشنواره برگزار شده و تا سال ۱۳۹۷ چهارده دوره از جشنواره برگزار شده است. جشنوراه ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی دو ویژگی بسیار مهم دارد.

دبیر جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی افزود: زمانی این جشنوراه آغاز به کار کرده است که واژه‌ها و اصطلاحاتی مانند نوآوری، فناوری، خلاقیت، اقتصاد دانش بنیان کاملاً ناآشنا بود. جشنواره شیخ‌بهایی یک جشنواره پویا است؛ به این معنا که ساختار این جشنواره به اقتضای زمان تغییر کرده و بسته به شرایط کشور و هم راستا با برنامه‌ریزی‌های کلان کشور پوست اندازی کرده است و با تغییر ساختار و مأموریت سعی کرده است شرایط نوینی را ایجاد کند. جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی تنها یک رویداد فرهنگ ساز نبوده، بلکه این جشنواره یک رویداد مکتب‌ساز بوده است.

کبیری با تاکید بر اینکه این جشنواره را می‌توانیم به سه دوره تقسیم‌بندی کنیم، گفت: جشنواره به دوره اول تا ششم، دوره هفتم تا یازدهم و دوره دوازدهم تا چهاردهم تقسیم می‌شود. در دوره اول تا ششم جشنواره اختصاصاً به ترویج فرهنگ کارآفرینی و ایجاد زمینه برای فعالیت‌های کارآفرینانه پرداخته و از دوره هفتم تا یازدهم که البته این بحث تا دوره چهاردهم هم ادامه پیدا کرده، حمایت و تقدیر از کارآفرینان برتر، سرلوحه برنامه‌های جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی بوده است، اما به طور خاص از دوره دوازدهم تا چهاردهم برنامه‌های دیگری هم در جشنواره ملی شیخ‌بهایی از جمله شناسایی و علاقه‌مندسازی سرمایه‌گذاران و تسهیلگران، شناسایی فرصت‌های قابل سرمایه‌گذاری و ارزیابی و رتبه بندی مدنظر قرار گرفته و معرفی فرصت‌های فن‌آفرینی و شناسایی نوآوران و فن‌آفرینان دانشی، برنامه‌هایی بوده که در ۱۴ دوره جشنواره دنبال شده است.

وی تاکید کرد: امروز جشنواره ملی شیخ‌بهایی در اکوسیستم فن‌آفرینی و کارآفرینی و فناوری به بلوغ رسیده و عملاً توانایی پیدا کرده است که نقش مؤثری در رونق اقتصاد دانش بنیان داشته باشد، جشنواره ملی شیخ‌بهایی فقط فرهنگسازی را در برنامه اصلی کار خود قرار نداده است، بلکه عملاً یک رویداد مکتب‌ساز بوده و ۱۴ دوره جشنواره از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۷ با موفقیت برگزار شده است. بنابراین با تکیه بر دستاوردهای جشنواره در دوره‌های پیشین برای برگزاری جشنواره پانزدهم برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کردیم.

دبیر جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی خاطرنشان کرد: پانزدهمین دوره جشنواره ملی شیخ‌بهایی به عنوان برترین رویداد فناوری و فن‌آفرینی کشور را امروز و فردا همزمان با هفته جهانی کارآفرینی به صورت مجازی برگزار می‌کنیم، اهمیت توسعه مبتنی بر دانش در اقتصاد و پیشرفت کشور و توفیقات روز افزون شرکت‌های دانش بنیان در مواجه با بحران‌ها بر همه ما آشکار شده است. در این دوره از جشنواره با هدف رونق و اثربخشی کسب و کارهای فناورانه و گسترش بازار محصولات و خدمات دانش بنیان با برگزاری جلسات دوجانبه مشترک و برنامه‌های متنوع دیگر ارتباط بین فن‌آفرینان و سرمایه گذاران تسهیل خواهد شد و البته این ارتباط از قبل برقرار شده است.

وی با توضیح اینکه شناسایی و معرفی واحدهای فن‌آفرین و فناوری به سرمایه گذاران دولتی، خصوصی و خیرین حوزه کارآفرینی و فن‌آفرینی، گسترش ارتباط بین مراکز علمی و پژوهشی، ایده پردازان و طراحان و مخترعان و مبتکران با بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، ترویج، توسعه و تشویق فرهنگ خلاقیت، نوآوری، فن‌آفرینی و کارآفرینی مبتنی بر فناوری و افزایش امید در فن‌آفرینان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس به ویژه در قالب کارگروهی از جمله اولویت‌های محورهای مأموریتی جشنواره پانزدهم بوده که در سند راهبردی مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: به دنبال تنظیم سند راهبردی جشنواره پانزدهم سعی کردیم مخاطبین جشنواره را شناسایی کنیم و برای این منظور مکاتبات و مذاکرات گسترده با تیم‌های مختلف انجام دادیم.

کبیری ادامه داد: شرکت‌های فن‌آفرین و دانش‌بنیان، شرکت‌های رشد یافته مستقر در پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های نوپا و در حال رشد مستقر در مراکز رشد، شرکت‌های صنعتی فن‌آفرین و واحدهای تحقیق و توسعه قاعدتاً تیم‌هایی هستند که می‌توانند طرح و ایده ارائه کنند. با سرمایه گذاران خصوصی و دولتی، سرمایه گذاران خطرپذیر، خیرین حامی کارآفرین و حامیان عرصه فناوری و کارآفرینی در کشور برای همکاری با مخطبان جشنواره مذاکرات ویژه‌ای شد و سعی کردیم بین سرمایه گذاران و تیم‌ها یا طراحان کسب و کار و فن‌آفرین به خوبی تعامل برقرار کنیم.

وی افزود: جذب و پذیرش طرح‌هایی که منجر به حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور در حوزه‌هایی مانند فناوری‌های صنعت ساز، رفع نیاز در دوره‌های تحریم، خشکسالی و سیلاب، بازیافت پسماند به خصوص در کلانشهرها محیط زیست، آلودگی هوا، آب و خاک، نیازهای صنعت دارو خصوصاً داروهای کمیاب، مسائل اقتصادی و صنعتی بحث‌هایی مانند تورم، تحریم و رکود، مسائل اجتماعی، زیست فناوری و صنایع آی تی، آی سی تی هوش مصنوعی و سلامت و بهبود شرایط و همه‌گیری بیماری کرونا شوند جزو اولویت‌های اصلی جشنواره قرار گرفت.

دبیر جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی با اشاره به اینکه حضور نمایندگان بخش‌های خصوصی و فن‌آفرینی و سرمایه گذاران خطرپذیر در مذاکرات دوجانبه و دعوت از سخنرانان داخلی و خارجی در نشست‌های انتقال تجربه، برگزاری نمایشگاه مجازی، معرفی محصولات و خدمات محصولات شرکت‌های دانش بنیان و برگزاری ویژه برنامه‌هایی برای زمینه‌سازی تعامل صاحبان ایده و فن‌آفرینان با سرمایه گذاران سیر تکاملی جشنواره شیخ‌بهایی، معرفی برگزیدگان دوره‌های قبل به عنوان موفقان کسب و کار و فن‌آفرینان محورهای اصلی برنامه‌ریزی‌های ما بود، گفت: تمام اقدامات شده برای این است که بتوانیم جشنواره پانزدهم را به بهترین شکل برگزار کنیم.

کد خبر 456210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.