سعادتمند-خلیل زاده؛ کدام یک راست می‌گوید؟

مناظره دوشنبه شب مدیرعامل سابق استقلال با رئیس هیئت مدیره استقلال با افشاگری‌ها و البته تهمت‌های هر دو طرف به یکدیگر همراه بود که حالا این علامت سوال را در ذهن هواداران آبی‌ها ایجاد کرده که آیا باید حرف‌های خلیل زاده را صادقانه بدانند و یا ادعاهای سعادتمند را بپذیرند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال برخلاف چند سال اخیر فصل جاری را با آرامشی نسبی شروع کرد. آن‌ها توانستند شاکله اصلی تیم‌شان را به جز یکی دو بازیکن حفظ کرده و مطالبات شفر را با این سرمربی آلمانی تسویه حساب کنند. نمایش دلپذیر شاگردان فکری در نخستین گام لیگ برتر مقابل مس رفسنجان نوید روزهای خوبی را برای آبی‌ها می‌داد اما این آرامش موقت باز هم دوام چندانی نداشت و حکم استراماچونی از سوی فیفا سر رسید.

یک میلیون و ۳۵۹ هزار یورو جریمه سنگین و باور نکردنی‌ بود که استرا علیرغم انکار مدیران استقلال توانست تنها برای حضور چند هفته‌ای خود در ایران بگیرد. مدیران استقلال البته همچنان بر بی‌اساس بودن حکم صادر شده پافشاری کرده و حتی مدعی شدند پرونده را در دادگاه عالی ورزش (CAS) پیگیری کرده و رأی را تغییر خواهند داد. از سوی دیگر اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیئت مدیره استقلال میهمان برنامه دوشنبه شب فوتبال برتر شد تا پاسخگوی هواداران این تیم تهرانی در خصوص آخرین وضعیت پرونده سرمربی ایتالیایی باشد.

اگر چه انتظار می‌رفت دعوت از او تنها به ماجرای غرامت سنگین پرونده استراماچونی مربوط شود، اما ناگهان خلیل‌زاده که دل پری از سعادتمند داشت بحث را به دوران ۱۶۰ روزه مدیریت او در استقلال کشاند و نقد شدیدی را روانه مدیرعامل سابق استقلال کرد. محمد حسین میثاقی نیز از چرخش موضوع استقبال کرد و حتی احمد سعادتمند را روی خط تلفنی آورد تا مناظره ۳۰ دقیقه‌ای داغی میان این دو شکل بگیرد. مناظره‌ای که البته طبق آنچه در عرصه فوتبال ایران مرسوم است در نهایت به افشاگری، رو کردن سند علیه یکدیگر، تهمت و افترا کشیده شد و حرف‌های ضد و نقیض خلیل‌زاده و سعادتمند قضاوت و سنجش درستی ادعاهای این دو را برای طرفداران بسیار دشوار کرد.

افشای فایل صوتی و احتمالی ترسناک

اسماعیل خلیل‌زاده در اواسط این مجادله لفظی تصمیم گرفت تا از گوشی خود فایل صوتی را که از سعادتمند به دستش رسیده را روی آنتن زنده برای عموم پخش کند. سعادتمند در این فایل به خبرنگاری با بیان اینکه خلیل‌زاده با فرهاد مجیدی، سرمربی سابق و عبدالمجید موسوی، عضو هیئت مدیره استقلال می‌گوید موسوی به ازای کمک مالی‌اش به باشگاه که قرض‌الحسنه بوده، تقاضای سود کرده است. سعادتمند همچنین از این خبرنگار می‌خواهد تا با استناد به این موضوع و نیز اینکه موسوی به پرسپولیس بیشتر کمک کرده، متنی آماده کرده و فضای هواداری را به سوی مخالفت و نارضایتی از موسوی تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

افشاگری خلیل‌زاده از صحبت‌های سعادتمند در برنامه زنده + فیلم

انتشار این فایل صوتی سعادتمند را تا حدی به گوشه رینگ برد چرا که داشتن چنین دیدی نسبت به سرمربی تیم و البته شیوه او برای برخورد با عبدالمجید موسوی به هیچ عنوان قابل توجیه نبود ولی نباید این موضوع را فراموش کرد که اگر ادعای سعادتمند صحت داشته باشد، موسوی شهرت و اعتباری را از عضویت در هیئت مدیره استقلال کسب کرده که نه تنها برایش خرج نکرده، بلکه سودش را نیز گرفته است که فاجعه‌ای برای یک باشگاه حرفه‌ای آن هم دولتی محسوب می‌شود.

با این حال موسوی تاکنون هیچ موضع‌گیری در این خصوص نکرده و برای آگاهی بهتر از همه ماجرا، باید منتظر واکنش او بود. البته تاکید چندین باره سعادتمند روی دریافت سود کمک مالی نشان می‌دهد نباید به این سادگی‌ها از این ادعا گذشت.

استراماچونی و داستان مذاکره خیالی!

قصه تمام نشدنی آندره آ استراماچونی از آذر ماه سال گذشته و با رفتن ناگهانی این سرمربی آغاز شد و حالا پس از یک سال نیز همچنان محل بحث و مجادله است. چند ماه قبل و درست زمانی که استقلال با هدایت فرهاد مجیدی دنبال کسب قهرمانی در جام حذفی بود، سعادتمند به ایتالیا سفر کرد تا با استراماچونی دیدار داشته باشد. البته در ابتدا هدف از این سفر مذاکره در خصوص پرداخت معوقات به استرا عنوان شد که با این وجود فرهاد مجیدی با استناد به گزارش خبرنگاران ایتالیایی از مذاکره سعادتمند با سرمربی ایتالیایی برای بازگشت حرف زد و استعفایش از سرمربیگری را بلافاصله پس از برد بزرگ در نیمه نهایی حذفی مقابل پرسپولیس اعلام کرد.

مدیران استقلال استعفای مجیدی را نپذیرفتند تا او سکان دار هدایت تیمش در فینال حذفی مقابل تراکتور باشد. آبی‌ها که کاملاً در آن مقطع با این سفر به حاشیه رفته بودند، مغلوب حریف تبریزی شده و بدون جام به تهران بازگشتند. سعادتمند که از پیش‌تر با مجیدی به مشکل برخورده بود از این فرصت نهایت استفاده را برده و بدون فوت وقت و همان شب با صدور بیانیه‌ای او را از سرمربیگری آبی‌پوشان برکنار کرده و اعلام کرد باشگاه استقلال دنبال توافق با استراماچونی برای بازگشت دوباره به ایران و قبول هدایت این تیم در فصل آینده است.

مذاکره با استرا در حالی مطرح شد که پیش از این بیانیه سازمان لیگ همه باشگاه‌ها را از جذب و عقد قرارداد جدید با بازیکنان و مربیان خارجی منع کرده بود و در واقع آنچه سعادتمند رویش پافشاری می‌کرد، از نظر قانونی قابل قبول نبود. با وجود این سعادتمند و معاونین او از پیش رفتن مذاکره با سرمربی ایتالیایی خبر می‌دادند و حتی با اشاره به جریمه سنگین احتمالی تنها راه حل ممکن برای کاهش این مبلغ را بازگشت دوباره استرا می‌دانستند.

مصاحبه‌ها و صحبت‌های امیدوار کننده مدیران آبی‌ها هواداران را چشم به راه بازگشت سرمربی محبوبشان کرده بود و حتی گمانه‌زنی شد تا دستیار استرا به قطر سفر کرده تا استقلال را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی کند. با وجود این پس از گذشت چند هفته امید و انتظار استراماچونی با انتشار متنی در صفحه خود در اینستاگرام به همه شایعات پایان داده و هر گونه مذاکره با استقلال را تکذیب کرد و مدیران استقلال را دروغگویان بزرگ خواند. این تکذیب باعث شد تا هیئت مدیره استقلال صبرش لبریز شده و به دوران مدیریت سعادتمند در این باشگاه پایان دهد.

اینجا پایان داستان استراماچونی و سعادتمند نبود و اختلاف نظر او و هیئت مدیره در این باره جدال را به مناظره دوشنبه شب کشاند. خلیل‌زاده مدعی شد سفر سعادتمند به ایتالیا در آن بازه بدون موافقت هیئت مدیره و وزیر ورزش بوده است و هر چند آن‌ها با مذاکره با استرا مشکلی نداشتند، اما در آن مقطع حساس با آن مخالف بودند. رئیس هیئت مدیره استقلال همچنین سعادتمند را مقصر از دست رفتن قهرمانی حذفی آبی‌ها دانست و مدعی شد او در رم حتی با استراماچونی دیدار نداشته است.

صحبت‌هایی که سعادتمند آن را رد کرد و با نشان دادن پیامک ارسالی استراماچونی بار دیگر ادعا کرد با این سرمربی دیدار داشته و بر سر بازگشتش مذاکره کرده است. او با بیان اینکه بازگشت استرا ممکن بوده، گفت: اگر با استراماچونی به توافق دوباره رسیده بود، استقلال دیگر نیازی به پرداخت مبلغ سنگین فعلی نبود! در ادامه میثاقی از سعادتمند خواست تا برای اثبات ادعایش لااقل تصویری از این مذاکره رو کند که سعادتمند پاسخی به این تقاضا مجری فوتبال برتر نداد.

تا اینکه روز گذشته و در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت از صحبت‌های مدیرعامل سابق استقلال در فوتبال برتر نمی‌گذشت، آندره آ استراماچونی در گفت و گویی هر گونه دیدار با سعادتمند را تکذیب کرد و گفت او تنها با وکیلش یعنی فدریکو پاستورلو جلسه رو در رو داشته است تا بار دیگر ادعاهای سعادتمند از سوی این سرمربی ایتالیایی رد شود.

جدال کارگزارها

از اولین اقدامات احمد سعادتمند پس از نشستن بر صندلی ریاست باشگاه استقلال، لغو قرارداد با کارگزار قبلی و آغاز همکاری با جهان فولاد متین به عنوان کارگزار جدید بود. او همچنین با چند شرکت مواد غذایی و عطر نیز به توافق رسید. با این حال خلیل‌زاده روی آنتن زنده سعادتمند را متهم کرد که حتی نتوانسته یک ریال برای استقلال درآمدزایی داشته باشد. او با اشاره به حرف‌های قبلی سعادتمند در خصوص درآمدزایی ۱۰۰ میلیارد تومانی از قرارداد با کارگزار جدید مدعی شد جهان فولاد متین تنها ۷ میلیارد تومان آن هم به شکل قرض الحسنه را به حساب استقلال واریز کرده و حالا نیز آن را پس گرفته است.

سعادتمند اما بازپس‌گیری این مبلغ را طبیعی خواند و گفت: اگر همکاری با این شرکت تا پایان سال ادامه می‌داشته، آن‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب آبی‌ها واریز می‌کردند. با این حال حتی زمانی که یکی از قسط‌های آن‌ها عقب افتاد، نامه فسخ را برای جهان فولاد متین ارسال کردم. او همچنین گریزی هم به آریا برتر که حواشی فراوانی از ارتباط این شرکت با خلیل‌زاده در رسانه‌ها وجود دارد زد و از رئیس هیئت مدیره استقلال پرسید که چرا در مدت یک سال همکاری با این کارگزار هیچ دریافتی از او نداشته‌اند!

قانون من در آوردی خلیل‌زاده؛ ممنوعیت نقل و انتقال میان سرخابی‌ها

حرف‌های ضد و نقیض مدیران ارشد باشگاه استقلال در برنامه فوتبال برتر تنها خلاصه به مناظره نبود و حتی در قسمت‌های دیگر گفت و گو خلیل‌زاده و محمد حسین میثاقی می‌شد به آن پی برد. اسماعیل خلیل‌زاده در بخشی از صحبت‌هایش نکته قابل توجهی را بر زبان آورد. او گفت پس از جذب نادری از باشگاه رقیب، با پرسپولیس توافق کرده‌اند تا دیگر میان این دو باشگاه وزارت ورزش مبادله‌ای نشود.

موضوعی که بسیار عجیب به نظر می‌رسید چرا که استقلال در اکثر تبادلات اخیر سرخابی‌ها پیروز بوده و توانسته بازیکنانی مثل منشأ و نادری را از اردوگاه سرخ، آبی‌پوش کند و طرح چنین پیشنهادی آن هم از سوی استقلالی‌ها غیرمنطقی بود. این ادعاها خیلی طول نکشید و ساعاتی بعد پرسپولیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هر چند این پیشنهاد به دست آن‌ها رسید، اما واسعی آن را نپذیرفته تا قانون من درآوردی خلیل‌زاده بر دو باشگاه سرخابی حاکم نشود.

به گزارش ایمنا، آنچه از صحبت‌های ضد و نقیض هر دو طرف مشخص است، شناسایی حقیقت از ادعاهای توخالی دشوار است. باید پرسید که آیا اصلاً نیازی هست که هواداران میان خلیل‌زاده و سعادتمند طرف یکی را بگیرند؟ وقتی هر دو آن‌ها صحبت‌هایی را روی آنتن زنده بر زبان می‌آورند که خیلی راحت تکذیب می‌شود، نشان می‌دهد درد بزرگ‌تر از این حرف‌هاست.

اگر چه چند سالی است صداقت در کلام مدیران فوتبالی و به ویژه مدیران سرخابی‌ها تا حد زیادی مرده است اما باید پرسید که اگر چنین ادعاهای بی‌پایه و اساسی از سوی مدیران باشگاهی در جای دیگری از جهان شده بود آیا به این سادگی از آن می‌گذشتند؟ آیا این مدیر باز هم اجازه داشت دوباره با قدرت بر مسند قبلی به کارش ادامه دهد یا روانه باشگاه و جایگاه دیگری در ورزش شود و بر آن حکم فرمایی کند یا فشار رسانه‌ها و طرفداران او را خانه نشین می‌کرد؟

از بعد دیگری می‌توان به مناظره دوشنبه نگاه کرد؛ اینکه چطور رئیس هیئت مدیره استقلال می‌پذیرد در اوج آرامش تیمش تنها برای تسویه حساب‌های شخصی به فوتبال برتر برود و بدون آنکه پاسخگوی حکمی که قطعاً یکی از مقصران اصلی صدورش است، تیم را دوباره وارد حاشیه کند؟ آیا مشکلات بزرگ‌تری از گشودن اختلافات شخصی خلیل‌زاده و سعادتمند در استقلال نیست؟ آیا مدیران آبی‌ها جریمه هنگفت پرونده استراماچونی و زمین تمرینی که فرقی با شالیزار ندارد را نمی‌بینند که تنها دنبال انتقام گرفتن از یکدیگرند؟

کد خبر 456166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.