معین برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا می‌شود؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

محمدرضا خاتمی و مصطفی معین برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برنامه دارند؟

فاطمه راکعی، چهره سیاسی اصلاح طلب، در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ ابتدا باید به سراغ مانیفست بروند یا به سمت تعیین ساختار حرکت کنند؟ گفت: ساختار شورای عالی سیاستگذاری باید ترمیم و تقویت شود. شورای هماهنگی اصلاح طلبان که در حال حاضر به جبهه هماهنگی اصلاحات تغییر نام یافته، مجموعه حدود ۳۰ حزب شناخته شده و فعال اصلاح طلب هستند که از قبل هم بودند و کارهایی را با هم اندیشی با یکدیگر انجام می‌دادند، معمولاً هم در دوره‌های انتخابات حضور پیدا کرده و فعال می‌شدند.

او افزود: اما با تجدیدنظری که در این ساختار پیش آمد و با پیشنهاد بعضی از اصلاح طلبان شاخص، بنا شد فقط مجموعه جبهه اصلاحات به احزاب اکتفا نکنند بلکه از شخصیت‌های ملی که هر کدامشان در سطح ملی وزنه ای بوده و اعتباری و طرفدارانی دارند و به بیانی سخنانشان برای بسیاری افراد در جامعه حجت است، اینها هم به شورای هماهنگی دعوت شوند.

راکعی ادامه داد: این مهم، رخ داد و تعدادی از عزیزان به این شورا دعوت شدند و این شورای جدید که علاوه بر ۳۰ حزب شامل تعدادی از اشخاص حقیقی اصلاح طلب بود تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل و قرار شد، علاوه بر اینکه در زمان انتخابات به صورت فعالانه دور هم جمع شوند تا تصمیمی اتخاذ کنند درباره سایر مسایل اصلاح طلبان هم، این شورا وجود داشته باشد و تصمیم گیرنده باشد.

راکعی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل اتفاقاتی که رخ داده به ویژه درباره مجلس ۹۸، عارف و موسوی لاری متاسفانه بدون طرح مسئله در شورای عالی سیاستگذاری، خودشان را از این شورا کنار کشیدند و برای ما هم درست تبیین نشد که چرا کنار کشیدند. ضمناً برخی از بزرگوارانی که به عنوان شخصیت حقیقی دعوت می‌شدند حضورشان، آنچنان جدی و پر رنگ نبود این مسائل به هیچ وجه ساختار وجودی شورای عالی را نفی نمی‌کند.

حزب اعتماد ملی فقط بخشی از پازل اصلاحات است

محمدرضا خباز، عضو ارشد حزب اعتماد ملی درباره آخرین تحرکات حزب متبوعش برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی همچون دفاتر دیگر احزاب سیاسی موضوعات مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ را دنبال و پیگیری می‌کند.

وی افزود: تصمیم دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی هرچه که باشد در صحن شورای مرکزی حزب مطرح و پس از رای حداکثری فردی از سوی حزب به عنوان نامزد نام‌نویسی خواهد کرد.

خباز با تاکید بر اینکه حزب اعتماد ملی فقط بخشی از پازل اصلاحات است، تصریح کرد: در جبهه اصلاحات حدود ۱۵ الی ۳۰ حزب فعالیت دارند که حزب اعتماد ملی از عِدّه و عُدّه بالایی برخوردار است بنابراین مجموع نظرات و تصمیمات همه این احزاب به عنوان تصمیم نهایی لحاظ و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

عضو ارشد حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این جمله آقای حضرتی (قائم مقام حزب اعتماد ملی) مبنی بر اینکه روحانی و لاریجانی هر دو اصلاح‌طلب هستند، احتمال حمایت حزب اعتماد از علی لاریجانی در ۱۴۰۰ وجود دارد، یا خیر، گفت: ما از الان روی نامزدهای غیرصلاح‌طلب بحث نمی‌کنیم بنابراین حمایت یک نامزد اصلاح‌طلب جزو اولویت ماست.

وی تاکید کرد: شاید اصلاح‌طلبان در شرایط اضطرار روی یک نامزد غیراصلاح‌طلب نیز فکر کنند اما این در شرایط اضطراری خواهد بود.

مصوبه ستاد ملی کرونا حکم قانون را دارد

عبدالرضارحمانی‌فضلی، وزیر کشور امروز (سه‌شنبه ۲۷ آبان) بعد از حضورش در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در جمع خبرنگاران در توضیح جزییات طرح ایجاد محدودیت‌های مهار کرونا، اظهار داشت: اقدامی که از شنبه یکم آذرماه اجرا خواهد شد، یک برنامه با ۶ جزء است و همه اجزای این برنامه باید باهم اجرا شود. هر کدام از اجزاء اگر اجرا نشود یا بد اجرا شود، به هدف مورد نظر دست پیدا نمی‌کنیم.

وزیر کشور افزود: ازجمله این اقدامات شناسایی بیماران کرونایی است و تست بیماران که باید تا ۱۰۰ هزار مورد در روز افزایش داده شود، ردیابی، قرنطینه و محدودیت‌سازی نیز باید صورت گیرد. همچنین اطلاع‌رسانی، آموزش، تبلیغات مناسب و کمک‌های حمایتی لازم است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اجرای محدودیت‌هایی که مصوبه ستاد ملی کرونا است، حکم قانون را دارد و همه دستگاه‌های اجرایی باید دستورالعمل‌های اجرای خود را تدوین کنند. طی دو هفته گذشته در وزارت کشور روزانه جلسات متعددی داشتیم و بین استانداران، روسای شبکه‌های بهداشت، فرمانداران و بخشداران هماهنگی وسیعی انجام گرفته است.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه مردم رکن اصلی در این برنامه هستند، اظهار کرد: وزارت بهداشت رکن اجرایی و عملیاتی مهمی است و همه در خدمت وزارت بهداشت هستیم کما اینکه قدردان کادر درمان و وزارت بهداشت هم هستیم و کمک خواهیم کرد. رکن سوم این برنامه رسانه‌ها و در رأس آنها صداوسیما است که باید در اقناع‌سازی، اجماع‌سازی، هماهنگی و همدلی تلاشی بیش از قبل انجام دهد.

وزیر کشور گفت: آمادگی لازم را برای اجرای محدودیت‌های جدید را داریم و از شنبه این کار صورت می‌پذیرد. طرحی که در این مقطع اجرا می‌شود براساس طبقه‌بندی شهرهاست، شهرها به سه سطح زرد (شهرهایی که ۴ نفر در ۱۰۰ هزار نفر فوتی داشته باشند)، شهرهای نارنجی (شهرهایی که ۶ نفر در ۱۰۰ هزار نفر فوتی داشته باشند) و شهرهای قرمز (شهرهایی که ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر فوتی داشته باشند) تقسیم شدند و برای مشاغل و فعالیت‌های بازرگانی، تجاری و خدماتی شرایطی خاص قائل شدیم و برای امور اداری نیز یک سلسله احکام و برای امور آموزشی و فرهنگی نیز سلسله احکام مجزایی تبیین شده است.

وی معتقد است: با رعایت حداکثری مردم می‌توانیم این بلیه که خسارت‌های جبران ناپذیری زده و مهم‌تر از همه جان مردم را به خطر انداخته است و روزانه شاهد فوت بیش از ۴۰۰ نفر به دلیل بیماری کرونا هستیم را کنترل کنیم، البته این بلیه جهانی است و امیدواریم با این اقدامات، بیماری را در زمان بندی مناسبی مهار کنیم.

رحمانی‌فضلی افزود: دو هفته محدودیت‌سازی اجرا می‌شود و سپس شاخص‌ها با عملکرد سنجیده خواهد شد و ممکن است برخی موارد تمدید و برخی لغو شود لذا بستگی به تحقق اهداف دارد. شاید طی دو هفته در آمار خروجی قرار بگیریم زیرا اتفاقاتی که رخ می‌دهد از یک ماه تا ۴۰ روز قبل طرف مریض و بستری می‌شود و در دو هفته شاهد نتیجه ناشی از این اقدامات نخواهیم بود اما ظرف سه و چهار هفته اولین طلیعه‌های فداکاری عمومی مردم مشخص می‌شود.

دولت مسبب اصلی مشارکت پایین احتمالی در انتخابات است

محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا، پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: اگر مردم تجربه برجام را نداشتند، ممکن بود به اشتباه فکر کنند پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا می‌تواند مشکلات ایران را حل یا حداقل کم کند. اما دولت روحانی نشان داد که بر مذاکرات بین‌المللی مسلط نیست و توان مذاکره و حفظ منافع ایران را ندارد و به همین دلیل در ازای تعهدات زیادی که به طرفین می‌دهد، وعده‌هایی ناچیز و سراب‌مانند می‌گیرد. به همین خاطر تحریم‌ها نه تنها لغو نشد بلکه در دوره باراک اوباما و ترامپ تشدید هم شد.

این دیپلمات پیشین در ادامه گفت: حتی در دولت اوباما آقای جان کری به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا صریحاً از موقتی بودن برجام و بازگشت کشورش به سیاست‌های تحریمی خبر داده بود. این دولت نه تنها به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل نکرد بلکه شرایط نشان می‌دهد همه امور برعکس چیزی بود که روحانی نویدش را به مردم داده بود. همچنین اصولاً اگر بنا باشد مذاکره‌هایی برقرار شود، مذاکره‌کنندگان باید دشمن‌شناس باشند و مرعوب دشمن نشوند.

او توضیح داد: این نکته را باید جدی گرفت که ایران‌هراسی و تاراج نفت ایران هدف مشترک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکاست و این ۲ فقط در تاکتیک‌ها اختلاف سلیقه دارند. این توضیح‌ها نشان می‌دهد امیدواری به بایدن امیدی واهی است؛ مثلاً ترامپ تحریم همه‌جانبه را مطرح می‌کرد و بایدن تحریم هوشمندانه را پیشه می‌کند. یا اینکه ترامپ شهید سلیمانی را ترور کرد و علناً مسئولیت ترور را بر عهده گرفت، بایدن اما این کار را انجام می‌دهد و زیر بار مسئولیت کارش نمی‌رود.

محمدحسن قدیری ابیانه در پایان گفت: شرح این شرایط نشان می‌دهد که روی کار آمدن بایدن نمی‌تواند تغییری در میزان مشارکت مردم در انتخابات به وجود آورد. در واقع دولت با ناکامی‌هایش موجبات نارضایتی عمومی را فراهم کرده است و اگر ریزشی در انتخابات باشد، فقط باید دولت و دولتی‌ها را مسبب اصلی مشارکت پایین دانست.

کد خبر 456130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.