برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در دی ماه

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: یازدهمین بسیج ملی تغذیه با تاکید بر آموزش برچسب نشانگرهای تغذیه‌ای در دی ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، زهرا عبدالهی با اعلام این خبر، اظهار کرد: دفتر بهبود تغذیه جامعه، در جهت ارتقا سواد تغذیه‌ای جامعه، هر ساله اقدام به برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور می‌کند که امسال نیز همچون سنوات گذشته یازدهمین بسیج ملی تغذیه با تاکید بر آموزش برچسب نشانگرهای تغذیه‌ای در دی ماه برگزار می‌شود.

وی درباره آمار مرگ و میر بیماری‌های غیر واگیر، اضافه کرد: بیماری‌های غیر واگیر سالانه ۴۱ میلیون نفر را به کام مرگ می‌برد که معادل ۷۱ درصد از کل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود.

عبدالهی با بیان اینکه هر ساله ۱۵ میلیون نفر به دلیل بیماری غیر واگیر در سنین ۳۰ تا ۶۹ سال فوت می‌کنند، افزود: بیماری‌های قلبی عروقی بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را نشان می‌دهد، یعنی ۱۷.۹ میلیون نفر سالانه و به دنبال آن سرطان‌ها (۹.۰ میلیون نفر)، بیماری‌های تنفسی (۳.۹ میلیون نفر) و دیابت (۱.۶ میلیون نفر) وجود دارد. این چهار گروه بیماری بیش از ۸۰ درصد از کل مرگ‌های زودرس بیماری غیر واگیر را تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۵ درصد از این مرگ‌های «زودرس» در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می‌افتد، گفت: استفاده از دخانیات، عدم تحرک بدنی، استفاده مضر از الکل و رژیم‌های غذایی ناسالم همه خطر مرگ ناشی از بیماری غیر واگیر را افزایش می‌دهد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون ۷۶ درصد بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیر واگیر شایع اختصاص دارد، اضافه کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۹ میلیون مرگ و میر به دلیل بیماری‌های غیر واگیر قبل از سن ۶۰ سالگی رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه از بین عوامل تأثیر گذار در شیوع بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه نقش بسیار مهمی در این روند دارد، تصریح کرد: البته در کنار تغذیه و الگوی غذایی نامناسب افزایش بی تحرکی هم در افزایش آمار اضافه وزن و چاقی نقش بسزایی دارد.

عبدالهی خاطرنشان کرد: در واقع سبک زندگی شهرنشینی و افزایش عرضه مواد غذایی آماده و دسترسی آسان به مواد غذایی دارای چربی، قند و نمک بالا روز به روز بر تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاق می‌افزاید.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم در کاهش بروز بیماری‌های غیر واگیر افزایش سطح آگاهی مردم جامعه است، اظهار کرد: در همین راستا دفتر بهبود تغذیه جامعه، در جهت ارتقا سواد تغذیه‌ای جامعه، هر ساله اقدام به برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور می‌کند.

کد خبر 456058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.