۵ شنبه ایستگاه فضایی بین المللی از آسمان اصفهان عبور می‌کند

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: عبور ایستگاه فضایی بین المللی در مقایسه با دیگر سیارات، بسیار پرنور و چشم نواز بوده و عبور آن در محدوده مقارنه ماه، مشتری و زحل قابل مشاهده است.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پنج شنبه بعد از غروب آفتاب مردم ایران می‌توانند شاهد کنار هم قرار گرفتن سه جرم آسمان یعنی ماه، سیاره زحل و سیاره مشتری باشند که دیدن آن برای هر بیننده‌ای می‌تواند بسیار جذاب باشد.

وی با بیان اینکه مقارنه از کلمه قرین می‌آید و به معنای نزدیک بودن به هم است، افزود: در فارسی به آن عبارت همنشینی نیز اطلاق می‌شود و به پدیده‌ای اشاره دارد که به صورت ظاهری اجرامی در آسمان از دید ناظران زمینی در کنار یکدیگر دیده می‌شوند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند بعد از غروب آفتاب، ماه را در قسمت جنوبی آسمان مشاهده کنند. ماه به اندازه کافی بزرگ و پرنور است و زمانی که افراد ماه را دیدند در قسمت بالایی آن دو نقطه پرنور قابل مشاهده است.

بارونی ادامه داد: نقطه سمت راست سیاره مشتری و نقطه سمت چپ سیاره زحل است؛ دو سیاره گازی بزرگ که به ترتیب پنجمین و ششمین سیاره منظومه شمسی و اولین و دومین سیارات بزرگ این منظومه هستند. این دو سیاره به دلیل اینکه جنس گازی دارند سنگین نبوده و به آن‌ها غول‌های گازی نیز گفته می‌شود

وی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند این پدیده را با چشم غیرمسلح و بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای ببینند و از دیدن آن لذت ببرند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: یک شگفتانه جذاب در کنار پدیده مقارنه برای آخر هفته پیش بینی شده است که توصیه می‌شود شهروندان حتماً نظاره‌گر آن باشند و آن عبور ایستگاه فضایی بین المللی از بالای آسمان ایران است.

بارونی با بیان اینکه ایستگاه فضایی بین المللی از مناطق مختلف زمین عبور می‌کند، عنوان کرد: روز پنج شنبه نیز این ایستگاه یکی از عبورهای خوب خود را خواهد داشت، بدین صورت که در این روز و همان قسمت که افراد می‌توانند ماه را مشاهده کنند، ساعت ۱۸ و ۱۳ دقیقه باید منتظر پیدا شدن ایستگاه فضایی بین المللی و شروع عبور آن از بالای سر آسمان اصفهان باشند.

وی ادامه داد: ایستگاه فضایی بین المللی از مناطق مختلف ایران در نقاط مختلف آسمان قابل رصد است، اما این ساعت مشخص و مختصات ذکر شده برای مردم اصفهان است.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: برای دیدن این ایستگاه چنانچه افراد دست خود را مشت کرده و به حالت کشیده قرار دهند، به اندازه دو مشت یعنی حدود ۲۰ درجه سمت راست ماه، مشتری و زحل و حدوداً در ساعت ۱۸، ۱۳ دقیقه پنج شنبه می‌توانند منتظر پیدا شدن نوری درخشان باشند.

بارونی افزود: در این زمان ایستگاه فضایی بین المللی مثل یک ستاره پر نور نمایان می‌شود، از افق بالا می‌آید و حدود پنج دقیقه مسیر خود را در آسمان پی می‌گیرد و جلو می‌رود تا اینکه نور محو شود.

ایستگاه فضایی بین المللی چیست و رصد آن چگونه ممکن می‌شود؟

وی بیان کرد: ایستگاه فضایی بین المللی حدود ۴۰۰ کیلومتر از زمین ارتفاع دارد و در مدار ۴۰۰ کیلومتری زمین است. در مواقعی که آفتاب به تازگی غروب کرده باشد و یا قبل از طلوع، این امکان وجود دارد که ما به عنوان ناظر از زمین، عبور ماهواره‌ها و اجرامی را که به دور زمین در گردش هستند مشاهده کنیم.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه ماهواره‌ها ارتفاع بسیار زیادی دارند، گفت: درست است که ساعت ۱۸ و ۱۶ دقیقه پنج شنبه آفتاب برای مردم اصفهان غروب کرده است و شب از راه رسیده است و آنان دیگر نمی‌توانند آفتاب را ببینند اما نور آفتاب هنوز هم به ایستگاه فضایی بین المللی که در مداری به دور زمین گردش می‌کند، برخورد کرده و مانند یک آینه به ماه بازتابیده می‌شود و افراد می‌توانند نور آن را مشاهده کنند.

بارونی با تاکید بر اینکه عبور ایستگاه بین المللی فضایی در مقایسه با سیارات، بسیار پر نور و چشم‌نواز است، اظهار کرد: ایستگاه بین المللی فضایی گران‌ترین سازه دست بشر بوده است و محصول همکاری مشترک کشورهای مختلفی است که این سازه را ساخته‌اند.

وی ادامه داد: این ایستگاه یک ماهواره بسیار بزرگ است که شامل محفظه‌هایی برای آزمایشگاه و اقامت انسان، وسایل آزمایشگاهی و پنل‌های خورشیدی می‌شود و مجموعه مساحت و بزرگی آن حدوداً به اندازه یک زمین فوتبال است.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: همواره سه تا ۶ فضانورد داخل ایستگاه بین المللی فضایی مستقر هستند. البته ایستگاه‌های دیگری نیز وجود دارد اما ایستگاه فضایی بین المللی، بزرگترین ایستگاه و مکانی برای انجام آزمایشات فضایی محسوب می‌شود.

کد خبر 456021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.