رونمایی از اسناد نفیس و نسخ خطی اصفهان

رئیس اداره امور کتابخانه‌های شهرداری اصفهان، گفت: کتابخانه مرکزی برای رونمایی از تمامی اسناد نفیس، نسخه‌های خطی و منابع اطلاعاتی که درباره شهر اصفهان در دست داریم برنامه‌ای آماده کرده است که این منابع از طریق سایت کتاب‌های دیجیتال قابل دستیابی هستند.

طیبه فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ویژه برنامه‌های سازمان کتابخانه‌ها برای روز نکوداشت اصفهان، گفت: یکی از برنامه‌هایی که برای این مناسبت تدارک دیده‌ایم، "اصفهان نگارا" است که شامل سلسله نشست‌هایی با برخی از متخصصان اصفهان شناسی است که منابع معتبر مربوط به اصفهان را معرفی می‌کنند و آن را با اثر معاصر مشابه مقایسه می‌کنند، آدرس محل نگهداری آن را معرفی می‌کنند، علت توجه مردم اصفهان به این آثار را گوشزد می‌کنند و اطلاعات کتابشناسی یا توصیفی از آنها را ارائه می‌دهند تا شهروندان و شنوندگان اصفهانی ترغیب شوند که آن آثار را از کتابخانه‌ها به امانت بگیرند. این برنامه به صورت کلیپ تهیه شده است و از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت سازمان کتابخانه‌ها قابل دسترسی است.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌ها، "سبز مطالعه می‌کنم تا در شهری سبز زندگی کنم" است. این برنامه در این خصوص است که چگونه یک کودک اصفهانی می‌تواند در حفظ محیط زیست خود مؤثر باشد. در آن کتاب‌هایی درباره حفظ محیط زیست معرفی می‌کنند و چگونگی مدیریت پسماند و بازیافت را از طریق منابع کتابی به کودکان آموزش می‌دهند. در این برنامه کودکان داستانی را می‌خوانند و درباره آن توضیح می‌دهند.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های شهرداری اصفهان، ادامه داد: برنامه‌ای تحت عنوان "سه روز زندگی سبز من" داریم که برای نشان دادن این است که یک کودک اصفهانی به چه شیوه‌ای می‌تواند سه روز زندگی خود را بگذراند تا زندگی در یک شهر سبز را برای خود و دیگران امکان‌پذیر کند. همچنین در سال‌های گذشته کودکان و نوجوانان کتابدار را آموزش داده بودیم، آنها قصه‌ها و دلنوشته‌هایی را در خصوص شهر اصفهان و خاطرات خود درباره این شهر ارائه می‌کنند.

فاطمی اضافه کرد: طرحی دیگری که به مناسبت روز اصفهان آماده کرده‌ایم، "کتاب در خانه" است، شعار این طرح این است که "تا دیروز شما در کتابخانه‌های ما، امروز ما در خانه‌های شما". افراد می‌توانند به صورت سالانه در این طرح عضو شوند و ماهانه به صورت رایگان سه کتاب مورد علاقه خود را امانت بگیرند. این کتاب‌ها درب منزل به آنها تحویل داده می‌شوند.

وی با اشاره به مجازی بودن این ویژه برنامه‌ها، گفت: کتابخانه مرکزی برنامه‌ای برای رونمایی از تمامی اسناد، نسخه‌های خطی و منابع اطلاعاتی که درباره شهر اصفهان در دست داریم، آماده کرده است که این منابع از طریق سایت کتاب‌های دیجیتال قابل دستیابی هستند. در واقع این اسناد و نسخ خطی را در مجموعه‌ای نگهداری کرده‌اند که به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل است، اما مردم پس از بازگشایی مراکز می‌توانند از آنها بازدید کنند و با پیشینه شهر اصفهان آشنا شوند.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های شهرداری اصفهان ضمن اشاره به قرار داشتن در هفته کتاب و کتابخوانی خطاب به شهروندان اصفهان، تاکید کرد: اگر خواستید فراتر از آنچه فکر می‌کنید، بیندیشید و اگر مایلید راهی که دیگران رفته‌اند را ادامه دهید نه اینکه از صفر شروع کنید، باید از تجارب افراد دیگر استفاده کنید. استفاده از تجارب دیگران یعنی استفاده از داشته‌های ذهنی که آنها در قالب داشته‌های کتابی آماده کرده‌اند. من نمی‌گویم صرفاً کتاب‌های چاپی بخوانید، بلکه می‌گویم اهل مطالعه باشید، اگر مایلید به گونه‌ دیگری زندگی کنید باید از اطلاعاتی که موجبات موفقیت افراد بزرگ را فراهم کرده، استفاده کنید و این صرفاً از طریق خواندن کتاب ممکن است.

کد خبر 455982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.