مجادله دوباره قالیباف با رئیس جمهور

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

طعنه «فرصت‌سوزی»

جدال کلامی رؤسای مجلس و دولت همچنان ادامه دارد؛ روز گذشته نیز رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود فرصت را مناسب دانست تا درباره انتخابات آمریکا صحبت کند.

محمدباقر قالیباف هرچند از شکست ترامپ ابراز خوشحالی کرد، اما گفت: «عمیقا باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه می‌توان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد و قدرت ما را در این عرصه مشخص می‌کند. باور کنیم کسی که واگن خود را به لوکوموتیو دیگران ببندد، باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست، شادی کند یا عزا بگیرد».

احتمالاً اشاره قالیباف به حرف‌های روز چهارشنبه رئیس‌جمهور است که انتقادها به دولت را بهانه‌ای برای انتخابات سال بعد دانسته و خواهش کرده بود کسی موضوعات منافع ملی کشور را به انتخابات گره نزند؛ همان‌طور که زندگی، تولید، فعالیت، رشد و اقتصادمان را نباید به تحولات دیگر کشورها گره زد. قالیباف روز گذشتهعملکرد دولت را یکی‌یکی برشمرد و گفت: «تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور، بهارستان، باب‌همایون و میرداماد ارتباط دارد، نه به جورجیا، میشیگان و آریزونا؛ پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور سوء‌مدیریت، استفاده‌نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاست‌گذار و مجری است و همین سو مدیریت‌هاست که باعث عدم برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم دنیا مخصوصاً کشورهای آسیا و اوراسیا شده است».

«فرصت‌سوزی» کلیدواژه‌ای است که رئیس‌جمهور هفته گذشته درباره منتقدان خود استفاده کرد و اتفاقاً قالیباف نیز تلاش کرد این واژه را دوباره معنا کند. روحانی در جلسه هیئت دولت درباره «فرصت‌سوزی» این‌گونه گفته بود: «ما هرکجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد. هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند به‌راحتی در تعامل با جهان باشد. هدف ما این است که فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم و هرجایی که فرصت مناسبی برای این کار باشد، ما وظایف و اقدامات خودمان را انجام می‌دهیم و هیچ‌کس حق ندارد فرصت‌سوزی کند. هر فرصت مناسبی که به وجود می‌آید، باید از آن بر مبنای منافع ملی و وحدت ملی استفاده شود». رئیس مجلس اما روز گذشته این واژه را این‌گونه تعبیر کرد: «هر سیگنالی که تصویر ضعف و نیاز به خارج را به دشمن بدهد، فرصت‌سوزی است؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی معتقد است باید با تغییر برآورد آمریکا، فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران را برای آنان هزینه‌زا کرد».

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با کدام قانون برگزار می‌شود؟

سید اسماعیل موسوی با بیان اینکه اولین اطلاعیه وزارت کشور در ارتباط با انتخابات شوراها در روز ۱۵ آذر صادر می‌شود، اظهار کرد: در این اطلاعیه موضوع تاریخ ثبت نام‌ها و دریافت گواهی عدم سو پیشینه اعلام می‌شود. به زودی بیشتر وارد عرصه انتخابات شوراها خواهیم شد.

وی در ادامه با اشاره به فعال شدن ستاد انتخابات کشور از اسفند ماه، افزود: در ۲۸ خرداد چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا، میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و ستاد انتخابات آنها تشکیل می‌شود. البته اکنون ستاد هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰ تشکیل شده و برنامه‌های انتخابات خرداد ۱۴۰۰ را پیش می‌برد. اولین جلسه ستاد هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰ به ریاست وزیر کشور برگزار شده و تصمیم گیری هایی درباره فراهم کردن مقدمات انتخابات اتخاذ شده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان درباره اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مبنای فعالیت ما قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری است؛ زیرا هنوز قانون جدیدی به ما ابلاغ نشده است. اگر قانون جدید در مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط شورا نگهبان تأیید و به وزارت کشور ابلاغ شود، ما آن قانون جدید را اجرا می‌کنیم ولی تاکنون چنین قانونی به ما ابلاغ نشده است.

چاره‌ای جز ورود به فضای جدید در مناسبات بین‌المللی نیست

مرتضی مبلغ در خصوص تأثیر انتخابات آمریکا بر دولت آینده ایران اظهار کرد: شکست ترامپ باعث شادی و خوشحالی مردم شد چرا که جرثومه‌ای که بیشترین آزار و صدمه را به مردم ایران وارد کرده، از عرصه سیاست و قدرت حذف شده است و این یک فضای جدید را در کشور فراهم می‌کند تا این فضا مقدمه‌ای برای برون رفت از مشکلات باشد به خصوص این‌که رئیس‌جمهور جدید آمریکا رسماً اعلام کرده است که ما به برجام باز می‌گردیم و دموکرات‌ها هم از موسسین برجام بوده‌اند، در آن صورت بستر مناسبی را فراهم می‌شود تا بتوان تحولات سازنده‌ای را در دیپلماسی و تعاملات خارجی ایجاد کرد تا فشارها کاهش پیدا کند و منجر به گشایش‌هایی در امور مختلف به‌ویژه امور معیشتی مردم شود.

وی ادامه داد: ترامپ برخلاف همه حقوق بین‌الملل و حقوق انسانی به صورت یک‌جانبه از معاهده برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده و ناجوانمردانه‌ای را به جمهوری اسلامی و مردم تحمیل کرد. این مساله و فشارهای گسترده‌ای که به روی مردم آمد به اضافه بخشی از ناکارآمدی‌هایی که درون حاکمیت و دولت وجود دارد و برخی از سیاست‌های نادرستی که دنبال می‌شود همه دست به دست هم داده و نارضایتی‌های گسترده‌ای را به وجود آورده است که در همه عرصه‌ها به خصوص در عرصه اقتصادی و کسب و کار و معیشت مردم با آن روبه‌رو هستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: ‎چاره و راهی جز این نیست که اگر شرایط مناسبی فراهم شود همه حاکمیت و دولت آینده باید وارد فضای جدید در مناسبات بین‌المللی شوند و در جهت گشایش دیپلماسی حرکت کنند تا از آلام مردم بکاهند. در داخل کشور تندروهایی را داریم که مخالف دیپلماسی و تنش‌زدایی هستند.

مبلغ افزود: منافع آن‌ها در تشدید و استمرار تنش‌هاست و اکنون می‌بینیم که با شکست ترامپ به جای آن‌که شاد باشند، عزاداری می‌کنند و به انواع مختلف سعی می‌کنند که شکست ترامپ و پیروزی بایدن را یک امر عادی جلوه دهند و به جامعه القا کنند که گویا قرار نیست هیچ اتفاق مثبتی رخ دهد چرا که منافع سیاسی و اقتصادی آن‌ها به گونه‌ای است که رفتن ترامپ و احتمال ایجاد تغییر و تحول سازنده در سیاست‌های داخلی و خارجی آن‌ها را به حاشیه می‌برد و منافع آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وعده قاطعانه فرمانده هوافضای سپاه: از آمریکا انتقام می‌گیریم

جمعه عناد سعدون وزیر دفاع جمهوری عراق همراه با سرلشکر شهاب جاهد علی زنگنه فرمانده نیروی هوایی، سرلشکر معن زید ابراهیم السعدی فرمانده پدافند هوایی و سرلشکر سمیر زکی حسین فرمانده هوانیروز ارتش این کشور با حضور در پارک ملی فن‌آوری نیروی هوافضای سپاه با سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده دیدار و از نمایشگاه دائمی دستاوردها و توانمندی‌های راهبردی این نیرو نیز بازدید کردند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیئت عالیرتبه عراقی در ایران و بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه گفت: این دستاوردها که در حوزه‌های پهپاد، موشکی، پدافندی، پروازی، راداری و فضایی حاصل شده است محصول تلاش‌های جوانان و نخبگان کشور بوده و به صورت کاملاً بومی رقم خورده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه و گسترش همکاری‌های دفاعی، آموزشی و تبادل تجارب بین دو کشور، لزوم توجه به راهبردها و نقشه‌های پلید دشمنان امت اسلامی به ویژه رژیم تروریستی آمریکا برای منطقه از جمله کشور عراق را مهم ارزیابی کرد و افزود: آمریکا همواره در پی چاه‌های نفت و تجزیه عراق و تفرقه بین ملت و مسئولین این کشور است.

سردار حاجی زاده همکاری‌های آموزشی، عملیاتی و مستشاری سپاه با ارتش عراق طی دوران مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری در این کشور را تعیین کننده و سرنوشت‌ساز توصیف و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، دوست دوران سخت ملت عراق بوده و همواره به یکپارچگی و قدرتمندتر شدن این کشور می‌اندیشد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین انتقام از اقدام آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را حتمی و قطعی دانست و خاطر نشان کرد: ملت ایران و عراق هیچگاه فراموش نمی‌کنند که آمریکای تروریست حاج قاسم سلیمانی را که مهمان شما و در خانه شما بود، شهید کردند و نباید فراموش کنیم که قهرمان ملی عراق ابومهدی المهندس را آمریکا شهید کرد.

کد خبر 455894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.