واکسن کرونای فایزر و مدرنا؛ کدامیک برای پیشگیری از بیماری موثرتر است؟

نتایج اولیه بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسن کرونای شرکت مدرنا قادر است تا حدود ۹۴.۵ درصد از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در آزمایشات فاز سوم واکسن شرکت مدرنا ۳۰ هزار فرد مورد ارزیابی قرار گرفتند. نیمی از آن‌ها به فاصله ۲۸ روز، دو دوز واکسن دریافت کردند و دیگر افراد نیز در همان زمان دارونما تزریق کردند. ۹۵ مورد از افراد شرکت کننده در مطالعه به بیماری کرونا مبتلا شدند که ۹۰ نفر آن‌ها در گروه دارونما بودند و پنج نفر دیگر واکسن شرکت مدرنا را دریافت کردند. بنابراین می‌توان گفت که این واکسن تا ۹۴.۵ درصد در پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا مؤثر است. در این مطالعه ۱۱ مورد از افرادی که به کرونای شدید مبتلا شدند جزو گروه دارونما بودند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که این واکسن نوعی پاسخ ایمنی را تحریک می‌کند و در صورتی که افراد در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند از آن‌ها محافظت می‌کند.

شباهت بین واکسن فایزر و مدرنا

هر دو شرکت مدرنا و فایزر از یک فناوری مشابه برای ساخت واکسن‌های خود استفاده می‌کنند. این دو نوع واکسن بر اساس مولکولی به نام mRNA عمل می‌کند که شامل دستورالعمل‌های ژنتیکی برای تولید پروتئین داخل سلول‌ها می‌شود. به منظور تولید این نوع واکسن‌ها، محققان نوعی mRNA تولید می‌کنند که سیستم ایمنی بدن افراد را تحریک می‌کند تا به منظور مقابله با ویروس کرونا، آنتی بادی تولید کند.

تفاوت بین واکسن فایزر و مدرنا چیست؟

شرکت فایزر و مدرنا برای انجام مطالعات خود از پروتکل‌های متفاوتی استفاده کردند. در مطالعه شرکت مدرنا، فردی را آلوده به ویروس کووید -۱۹ در نظر گرفتند که حداقل دو مورد از علائم بیماری را داشته باشد و جواب آزمایش کرونای او نیز مثبت باشد، اما در مطالعه شرکت فایزر تنها بروز یکی از علائم برای در نظر گرفتن فرد به عنوان بیمار کرونایی کافی بود. علاوه بر این شرکت مدرنا ۱۴ روز پس از تزریق مرحله دوم، سلامت افراد را بررسی کرد، در حالی که شرکت فایزر این کار را هفت روز پس از تزریق واکسن خود انجام داد.

نحوه نگهداری واکسن مدرنا چگونه است؟

واکسن تولید شده توسط شرکت مدرنا را می‌توان به راحتی در دمای منفی چهار درجه سانتی گراد، در یخچال فریزر منزل نگهداری کرد، در حالی که واکسن شرکت فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتی گراد قرار گیرد. علاوه بر این شرکت مدرنا ادعا کرده که این واکسن در دمای طبیعی یخچال تا ۳۰ روز قابل نگهداری است. این شرایط روند توزیع واکسن را راحت‌تر می‌کند. حتی می‌توان این واکسن را به مدت ۱۲ ساعت در دمای اتاق نگهداری کرد.

عوارض جانبی واکسن مدرنا چیست؟

عوارض جانبی مشاهده شده در بین افراد شرکت کننده در مطالعه واکسن شرکت مدرنا شامل درد در محل تزریق، خستگی، درد عضلات و مفاصل بود، به طوری که پس از تزریق اولین دوز واکسن، ۲.۷ درصد شرکت‌کنندگان درد در محل تزریق را گزارش کردند. پس از تزریق دوز دوم نیز ۹.۷ درصد افراد خستگی، ۸.۹ درصد درد عضلانی، ۵.۲ درصد درد مفاصل، ۴.۵ درصد سردرد، ۴.۱ درصد درد و دو درصد افراد نیز قرمزی و التهاب پوست در محل تزریق را تجربه کردند. هیئت پایش داده‌ها و ایمنی اعلام کرده است که تزریق واکسن شرکت مدرنا هیچ مشکل سلامتی خاص و قابل توجهی به دنبال نخواهد داشت.

زمان توزیع واکسن مدرنا

شرکت مدرنا اعلام کرده است که به احتمال بسیار زیاد تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، تقریباً ۲۰ میلیون دوز از واکسن خود را در آمریکا عرضه خواهد کرد. تا سال آینده نیز بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دوز از واکسن مدرنا در اختیار افراد در سراسر دنیا قرار خواهد گرفت. شرکت سازنده این واکسن قصد دارد طی هفته‌های آینده از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) درخواست صدور مجوز استفاده اضطراری از واکسن را کند.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 455891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.