چرا گوجه فرنگی گران شد؟

همزمانی کاهش دمای هوا، جابجایی فصول و ارائه مجوز صادرات گوجه فرنگی به صادرکنندگان میوه و صیفی‌جات ایرانی در هفته گذشته باعث شده قیمت این محصول در بازار ناگهان افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به رغم اینکه اغلب مسئولان مرتبط با حوزه عرضه و تقاضای گوجه فرنگی در کشور وعده‌هایی مبنی بر کاهش قیمت گوجه فرنگی در هفته جاری داده بودند باز هم قیمت این محصول که از جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانواده ایرانی برخوردار است کاهش پیدا نکرد و همچنان مردم دنبال یافتن گوجه فرنگی ارزان در مغازه‌های شهر هستند.

بر اساس مشاهدات میدانی از وضعیت واحدهای صنفی خرید و فروش میوه و صیفی‌جات در بازارهای شاخص شهرستان اصفهان، حکایت از قیمت بیش از ۱۶ هزارتومانی هر کیلوگرم گوجه فرنگی در روند عرضه بازار دارد و به رغم اینکه اغلب فروشندگان بر این قیمت تاکید می‌کنند، تعداد محدودی از فروشندگان میوه و صیفی‌جات هم هستند که هر کیلوگرم گوجه فرنگی درجه دو را ۱۳ هزار تومان و هر کیلوگرم گوجه فرنگی درجه سه را با قیمتی کمی بیش از ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

وضعیت آشفته بازار صیفی‌جات و قیمت تعجب‌آور گوجه فرنگی در واحدهای صنفی بازارهای شاخص اصفهان در حالی است که اطلاعات به دست آمده از میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم گوجه درجه یک از هفت هزار تومان تجاوز نمی‌کند و حجم قابل توجهی از گوجه فرنگی برداشت شده از مزارع استان بوشهر در مسیر رسیدن به میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان است.

قابل ذکر است که پیش‌تر کارشناسان و فعالان بازار مواردی چون از بین رفتن محصولات کشاورزی مزارع کاشت گوجه فرنگی در اثر بارندگی‌های شدید را عامل اصلی افزایش ناگهانی قیمت گوجه در بازار اعلام کرده بودند اما اظهارات اخیر مسئولان امر در این حوزه نشان می‌دهد صدور مجوز صادرات گوجه فرنگی ایرانی به دیگر کشورها، کاهش بارگیری این محصول به دلیل استمرار تعطیلی‌های ناشی از محدودیت‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا و عوامل دیگر نیز در گرانی گوجه فرنگی تأثیر داشته است.

تورم حجم گرانی گوجه را زیادتر کرده است

یکی از فروشندگان میوه و صیفی‌جات در خیابان کاوه اصفهان در این رابطه می‌گوید: افزایش قیمت گوجه فرنگی همزمان با کاهش دمای هوا یکی از طبیعی‌ترین رخدادها در بازار میوه و صیفی‌جات است و امسال نیز همه فعالان صنفی منتظر جهش قیمت گوجه فرنگی بودند اما تورم، میزان افزایش نرخ هر کیلوگرم گوجه فرنگی را نسبت به سال‌های گذشته بیشتر کرده است و به همین دلیل همه از قیمت آن متعجب هستند.

سیاوشی دیگر فروشنده میوه و صیفی‌جات که در خیابان پرستار اصفهان فعالیت می‌کند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: باز شدن راه صادرات، محصولات بسیاری از تولیدکنندگان گوجه فرنگی که تا پیش از این بخش مهمی از نیاز بازار گوجه را تأمین می‌کردند، راهی بازارچه‌های صادراتی و مرزی کرده و همین امر باعث شده تا کمبود گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار، افزایش قیمت این محصول در بازار را رقم بزند.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از مردم همین که قیمت گوجه را متوجه می‌شوند، از ما می‌پرسند: «مگر انتخابات آمریکا روی گوجه فرنگی هم تأثیر می‌گذارد؟».

بحق، هم صنفی این فعال بازار میوه و تره بار، که به گفته خودش کشاورزی هم می‌کند معتقد است؛ با توجه به کاشت و برداشت بیش از ۸۰ درصد از گوجه فرنگی مورد نیاز کشور در فصل بهار، کمبود گوجه فرنگی برای تأمین نیاز مردم در فصل زمستان یک امر طبیعی بوده و تنظیم الگوی کشت تنها راه حل مشکلات واحدهای صنفی و مردم در رابطه با این قیمت‌های نجومی است.

تقصیر تغییر فصل و مجوز صادرات است!

محمدصادق ریاحی، نایب رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان میوه و تره‌بار اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازارهای شاخص خرید و فروش میوه و صیفی‌جات اصفهان، اظهار می‌کند: تغییر فصل و ارائه مجوز مربوط به صادرات گوجه فرنگی دو علت اصلی است که باعث شده قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازار تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

وی اضافه می‌کند: پیش‌بینی می‌شود در صورت ورود محصولات جدید استان فارس به بازار عمده‌فروشان میوه و تره‌بار و بهبود زنجیره توزیع گوجه فرنگی، قیمت این محصول تا حدی کاهش یابد.

ریاحی ادامه می‌دهد: علت اصلی کمبود گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار ارائه مجوز صادرات به صادرکنندگان میوه و صیفی‌جات ایرانی بود و همزمانی این امر با تغییر فصل و کاهش دمای هوا مزید بر علت شد تا قیمت گوجه فرنگی در بازار افزایش پیدا کند.

کاهش قیمت گوجه فرنگی در آینده نزدیک

نایب رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان میوه و تره‌بار اصفهان تصریح کرد: تا پیش از کاهش دمای هوا، بازار و واحدهای صنفی عرضه کننده گوجه فرنگی‌های کشت شده در منطقه سردسیری هستند و پس از کاهش دمای هوا گوجه فرنگی کشت شده در منطقه گرمسیری باید در میان واحدهای صنفی توزیع شود.

ریاحی افزود: خلأ به وجود آمده میان این دو فصل و زمان تأخیر استفاده از گوجه فرنگی‌های کشت شده در مناطق گرمسیری باعث شد تا کمبود به وجود آمده بر اثر صادرات گوجه فرنگی ایرانی از کشور تشدید شده و افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد وضعیت قیمت گوجه فرنگی در بازار طی ۱۰ الی ۲۰ روز آینده کاهش پیدا کرده و نرخ هر کیلوگرم از این محصول به یک تعادل نسبی برسد.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 455671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.