اردکانیان کاندیدای اعتدالی هاست؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

وزیر نیرو در سودای پاستور

نام‌هایی که برای ۱۴۰۰ مطرح می‌شود کم نیستند، هر دو طیف نفرات زیادی را دارند که به صف شده‌اند قدرت را از حسن روحانی تحویل بگیرند. البته بدون شک اصولگرایان از چهره‌های بیشتری برخوردار هستند به ویژه اینکه آنها با چالش ردصلاحیت نیز احتمالاً مواجه نخواهند بود. پیش از این سیدحسین نقوی حسینی نماینده سابق اصولگرا درباره نگاه شخصیت‌های این جریان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «در مسیر آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری دو دوره را شاهد هستیم. در یک دوره طرح نام‌ها انجام می‌شود و در دوره دوم انصراف‌ها و به نفع دیگری کنار رفتن‌ها برجسته می‌شود. ما در مرحله اولیم و باید منتظر باشیم لیست اسامی به ۳۵ نفر برسد.» در جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی تعداد به این حد نیست اما بازهم کم نیستند افرادی که تمایل به حضور دارند یا برخی نزدیکان آنها به نوعی نامشان را مطرح می‌کنند. در این میان نام رضا اردکانیان نیز گاهی شنیده می‌شود و برخی حالا می‌گویند بیشتر از همیشه قوت گرفته است. البته خود اردکانیان در پاسخ به این سوال که آیا جنابعالی بنایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ دارید؟ گفته است: «خیر؛ من تصمیم ندارم که کاندیدا بشوم.» با این حال در عرصه سیاسی ایران از این دست جواب‌های منفی که به یک باره مثبت می‌شوند کم نداشته ایم. وب سایت خبری رویداد ۲۴ درباره اردکانیان نوشته است: «نام اردکانیان با این سابقه سیاسی به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده است؛ برخی معتقدند او تکنوکراتی است که می‌تواند به لحاظ اجرایی گزینه مناسبی باشد. برخی فعالان سیاسی در تحلیل‌های خود اینگونه می‌گویند که طرح گزینه‌هایی همچون اردکانیان بیش از آنکه واقعی باشد، راهی است برای سهم‌گیری سیاسی در کابینه دولت بعدی؛ به این ترتیب که چندین گزینه مطرح می‌شود و در نهایت با کنار کشیدن آنها سهمی در کابینه بعدی برایشان کنار گذاشته می‌شود. شاید اردکانیان خیلی اهل چنین لابی‌هایی نباشد اما او در دولتی وزارت می‌کند که اعضایش سیاسی‌ترین و پر لابی‌ترین دولت جمهوری اسلامی هستند.»

مهاجری: از مجلس فعلی آبی گرم نمی‌شود

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا این گزاره که با تقویت احتمال قابلیت مذاکره با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شانس اصلاح‌طلبان بالا رفته است، گفت: «من تصورم این است که به دلیل آنکه تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اتفاق مهمی در عرصه سیاست خارجی رخ نخواهد داد، بعید است اصلاح‌طلبان بتوانند از گفتمان مذاکره به نفع خود بهره ببرند».

او ادامه داد: «اما باید گفت که امروز شرایط به گونه‌ای است که حتی اگر ترامپ هم رأی می‌آورد باید بر اساس منافع ملی خودمان در حوزه سیاست خارجی تغییراتی ایجاد می‌کردیم. واقعیت این است که دیگر نباید اجازه دهیم سیاست ایران‌هراسی در دنیا ادامه یابد و باید ارتباط درستی با کشورهای منطقه داشته باشیم زیرا می‌بینیم که کشورهای منطقه در میادین مشترک بیشترین بهره‌برداری را می‌کنند ما صرفاً با حجم گسترده‌ای تحریم مواجهیم. در حقیقت اگر قرار باشد پاشنه بر همین در بچرخد نه‌تنها از منافع فعلی کشور غافل شده‌ایم که دست در جیب آیندگان هم کرده‌ایم».

او درباره نوع نگاه برخی اصولگرایان نسبت به سیاست خارجی ایران در قبال غربی‌ها اظهار کرد: «متأسفانه اصولگرایان تندرو دوست دارند فضای دیپلماتیک کشور همیشه بسته و دارای خشونت باشد زیرا منافعشان در خشونت و قهر با دنیاست. البته خودشان مبادلات خاصه خود را دارند و صرفاً برای مقابله با دنیا را از جیب ملت هزینه می‌کنند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی می‌شود ازضرورت نامزد شدن شخصیت‌هایی که سابقه فعالیت دیپلماتیک داشته‌اند سخن گفت، تصریح کرد: «مادام که فضای دیپلماسی ما بسته باشد و با منافع ملی گره نخورده باشد، نمی‌توان از حضور شخصیت‌هایی مانند آقایان ظریف و لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ چشم‌انداز روشنی داشت یا سخنی به میان آورد اما به هر حال همین میزان که جامعه تصور کند با رفتن ترامپ می‌توان دوباره به گشایش سیاسی رسید وجه مثبتی است و می‌توان از چنین تصوری دالان‌های روشنی ایجاد کرد».

وعده قاطع فرمانده کل سپاه درباره سردار سلیمانی

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه بعدازظهر امروز (یکشنبه) در دیدار جمعه عناد سعدون وزیر دفاع عراق که در ستاد فرماندهی کل سپاه صورت گرفت اظهارداشت: ما قطعاً انتقام خون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از قاتلان او و در میدان خواهیم گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این انتقام به پیگیری روند حقوقی شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس ربطی ندارد ادامه داد: البته مطمئن هستیم که فرزندان عراق بزرگ هم انتقام خون سردار رشید خود شهید ابومهدی المهندس را خواهند گرفت.

سرلشکرسلامی افزود: بدون تردید در جهان اسلام قاطعانه ترین و تعیین کننده ترین نقش را در سقوط و سرنگونی داعش و طرح‌های صهیونیستی و امریکایی در منطقه، سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس ایفا کردند.

فرمانده کل سپاه گفت: شهید سلیمانی شکست داعش را از عراق آغاز کرد و عراق ابتدای طلوع خورشید سلیمانی به عنوان فرمانده جریان مقاومت بود.

سرلشکر سلامی افزود: طلوع اصلی او با شهادتش همراه شد و امریکایی‌ها نمی‌توانستند این درخشش را ببینند بنابراین تلاش کردند تا او را از بین ببرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عراق به علت آنکه زیارتگاه ائمه اطهار (ع) در آن واقع است در قلوب ما جا دارد و آرزوی ما برای عراق، این است که کشوری آزاد، مستقل، یکپارچه، عظیم، امن و مقتدر باشد ادامه داد: از دلایل مهمی که باعث شد ما بزرگترین، قوی‌ترین، شجاع‌ترین و با تدبیرترین فرماندهان رشید خود را برای کمک به عراق، در شرایط سخت فوران داعش به این کشور اعزام کردیم، تحقق همین آرزو در عراق است.

فرمانده کل سپاه خطاب به وزیر دفاع عراق گفت: حتماً شما بهتر از ما با حماسه‌های بزرگی که سردار شهید سلیمانی در سرزمین عراق و سایر بلاد اسلامی آفرید؛ آشنا هستید.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت خروج یا اخراج امریکایی‌ها از این کشور ادامه داد: اخراج امریکایی‌ها از عراق باید طبق مصوبه‌های پارلمان این کشور صورت گیرد و این خواست عمومی مردم عراق است.

وی درباره ضرورت پیگیری حقوقی و قضایی شهادت سردار بزرگ سپاه اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و نیز سردار بزرگ عراق ابومهدی المهندس افزود: حفظ یکپارچگی، وحدت و تمامیت ارضی عراق و همکاری مشترک دو کشور برای امنیت مرزها از سیاست‌های ماست و داشتن عراقی بزرگ، یکپارچه، متحد، آزاد و مستقل از اراده قدرت‌ها آرزوی بزرگ ماست.

همچنین در این دیدار وزیر دفاع عراق گفت: ایران در زمان حساس حمله داعش به عراق کمک‌های حیاتی کرد.

اعلام آمادگی ایران برای ساخت بالگرد مشترک با عراق

امیر یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش در نشست با سرلشکر سمیر زکی حسین فرمانده هوانیروز ارتش عراق با گرامی داشت یاد و خاطر شهدای مقاومت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی مهندس، اظهار داشت: در گذشته ملاقاتی که با فرمانده سابق هوانیروز عراق داشتیم بخشی از توانمندی‌های راهبردی هوانیروز ارتش ایران را در معرض دید آنها قرار دادیم و مقرر شد که همکاری‌های دو جانبه ای را داشته باشیم.

وی با اشاره به روابط و تعاملات پیشین با هوانیروز ارتش عراق، گفت: از فرمانده جدید هوانیروز ارتش عراق می‌خواهیم با توجه به انتخابات وزیر جدید دفاع عراق و البته با در نظر گرفتن توافقات گذشته تلاش بیشتری برای اجرای توافقات گذشته داشته باشند.

فرمانده هوانیروز ارتش در ادامه از آمادگی هوانیروز ارتش ایران جهت برگزاری رزمایش مشترک در یکی از مناطق مرزی مورد توافق خبر داد و گفت: همچنین آمادگی داریم سندی را برای گسترش همکاری‌ها به امضا برسانیم.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد: در حوزه امداد رسانی به آسیب دیدگان و مرزنشین که در مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند آمادگی کامل داریم.

امیر قربانی گفت: آمادگی داریم که همانند کشورهای پیشرفته کار ساخت بالگرد مشترک میان دو کشور ایران و عراق را آغاز کنیم.

کد خبر 455644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.