مکتب شیراز برپایه برابری انسان‌ها بنا نهاده شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)، پایتخت فرهنگی ایران اسلامی، شهر صلح و دوستی، با مردمانی نجیب و شریف، همچنان بر تارک دنیا می‌درخشد و مکتب خود را که پیشینیان ما، آن را پایه برابری انسان‌ها، بنا نهاده‌اند را، به رخ دنیا می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احمدرضا دستغیب در جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: روایت شده زمانی که حضرت پیامبر به فتح مکه نائل شد، به بلال سیاه حبشی امر فرمود که بالای بام کعبه رفته و اذان بگوید و در عمل نشان داد که تفاوتی بین بلال حبشی و سید قریشی مگر در اعمال صالحه و تقوی الهی نیست.

وی با تاکید بر اینکه همه انسان‌ها از نظر خداوند دارای کرامت هستند، افزود: قوم‌گرایی یکی از آفات جهان و از تهدیدهای انسان امروزی است که نتیجه آن، سقوط به ورطه نژادپرستی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: قرآن به عنوان مهم‌ترین کتاب و نص مسلمانان، انسان‌ها را برابر می‌داند و جامعه را از نژادپرستی در هر شکل خود، بر حذر می‌دارد. انسان در دیدگاه قرآن باید به دنبال عمل صالح باشد، و بدین جهت است که داعش و نژادپرستان، با این تفکر، مخالفند و با آن مقابله می‌کنند.

وی افزود: برابری انسان‌ها در اسلام، شامل همه جنبه‌ها، اعم از برابری در برابر قانون، برابری در برابر قاضی و برابری در حقوق و تکالیف می‌شود. یکی دیگر از جلوه‌های برابری انسان‌ها در اسلام که در فقه اسلامی انعکاس یافته و مورد تاکید همه فقهای مسلمان قرار گرفته است، تساوی مسلمان و غیر مسلمان در برابر قاضی است.

دستغیب ادامه داد: من امروز افتخار می‌کنم در شهری زاده شده‌ام و زندگی می‌کنم که تاریخ آن، نشأت گرفته از همزیستی مسالمت آمیز ادیان، اقوام و شیرازی‌هاست. شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)، پایتخت فرهنگی ایران اسلامی، شهر صلح و دوستی، با مردمانی نجیب و شریف، همچنان بر تارک دنیا می‌درخشد و مکتب خود را که پیشینیان ما، آن را پایه برابری انسان‌ها، بنا نهاده‌اند را، به رخ دنیا می‌کشد.

وی از هیئت رئیسه شورا خواست تا در راستای عمل و وظایف قانونی خود و شعار شفافیت شورای شهر، صورتجلسات هیئت رئیسه را به‌صورت کامل، در اختیار اعضا شورا قرار دهد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در شهر انسان محور، توجه مدیران شهری به عبور و مرور راحت انسان‌ها و استفاده بیشتر از فضاها و مبلمان شهری است در حالی هزینه میلیاردی در سنگ فرش خیابان ارم انجام می‌شود که بسیاری از پیاده راه‌های شیراز، دچار مشکلات اساسی در عبور و مرور پیاده مردم هستند.

کد خبر 455622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.