تامین سلامت شهروندان اولویت تمامی مداخلات شهری باشد

یک دکترای طراحی شهری گفت: تامین سلامت شهروندان باید در اولویت تمامی مداخلات در شهر باشد و در این راستا هم سلامت جسمی و هم سلامت روانی آنان در فرآیند انجام مداخلات باید مدنظر قرار بگیرد.

فریناز مقتدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهر سلامت‌محور شهری است که در راستای ارتقای سطح سلامت مردم باشد، اظهار کرد: محیط شهری ضامن حفظ سلامت شهروندانش است که در آن تمامی ابعاد زندگی شهروندان واجد کیفیت باشد و شرایط شهروندان هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ جسمی مدنظر طراحان، مدیران و برنامه‌ریزان باشد.

وی افزود: وجود ایمنی برای حضور در محیط، نبود اغتشاش بصری و ارتقای کیفیت بصری محیط شهری از جمله فاکتورهایی است که موجب ارتقای کیفیت محیط می‌شود.

این دکترای طراحی شهری به مفهوم ایجاد ایمنی در یک فضای شهری اشاره و خاطرنشان کرد: منظور از فضای ایمن شهری، فضایی است که شهروندان بتوانند به راحتی در آن حضور پیدا کرده و احساس امنیت کنند.

مقتدری با بیان اینکه غنا و کیفیت بصری محیط‌های شهری فاکتورهای متنوع و متفاوتی دارد، تاکید کرد: یکی از فاکتورهای قابل توجه این است که شهروندان بتوانند به راحتی در فضا حضور پیدا کنند و مکان‌های جرم خیز و گوشه‌های ناامن و تاریک در شهر وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در کنار اینها مسائل دیگری نیز مطرح می‌شود مثل تأمین امنیت شهروندان که بر اساس آن سلامت فیزیکی و جسمی آنان باید مدنظر قرارگرفته شود که بخشی از آن به تأمین امنیت در محیط شهری و تداخل تردد پیاده و سواره مربوط می‌شود.

این کارشناس طراحی شهری گفت: همه اینها موجب می‌شود امکان حضور در محیط شهری به صورت امن و ایمن برای شهروند میسر شود و توجه به این دو شاخص از جمله مسائل مهمی که در شهرهای سلامت محور مطرح می‌شود.

کد خبر 455580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.