احیای تالاب هامون طبق برنامه انجام شود/ سد سازی‌ها مانع ورود آب به تالاب می‌شود

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: معیشت جایگزین برای ساکنین در حاشیه تالاب هامون و بررسی اقلیمی منطقه یکی از برنامه‌های در دست اجرا با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی است تا توان اجرایی و احیای تالاب هامون با قوت بیشتری طبق برنامه‌های تعیین شده انجام شود.

به گزارش ایمنا، احمد لاهیجان‌زاده در جلسه کارگروه احیای تالاب هامون که با حضور معاون استاندار و مسئولان دستگاه‌های مرتبط با تالاب‌ها در سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: در طول یکسال گذشته ۵ سفر به استان سیستان و بلوچستان با توجه به اهمیت اهداف زیست محیطی در این استان از قبیل تالاب‌ها و آب‌های داخلی و ساحلی داشته‌ام و اهم برنامه‌های اجرایی و مطالعاتی را از نزدیک تحت بررسی قرار داده‌ام.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور، افزود: سفرهای مذکور در خصوص بازدید تالاب‌ها و برنامه‌های اجرایی و در دست انجام از قبیل لایروبی، حفر کانال، قرق و پیاده سازی طرح‌های عملیاتی در تالاب نشان از اهمیت مسائل زیست محیطی این استان در سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته میزان بارش و ورود آب به تالاب هامون در مقایسه با دهه گذشته بسیار بیشتر بوده و ظرفیت‌های آبی در این مدت به میزان دو برابر افزایش داشته که نمی‌توان برنامه احیای تالاب هامون را بر این مبنا گذاشت.

وی اشاره کرد: سدسازی‌ها مانع ورود آب به تالاب هامون می‌شود و مشکلاتی برای آن ایجاد می‌کند و بر این اساس ورود حقابه از محل چاه نیمه باید بر اساس برنامه‌ای دقیق و مدون و بر اساس نیازهای تالاب برنامه‌ریزی و انجام شود.

لاهیجان زاده گفت: ایجاد سازمان‌های مردم نهاد فعال، ارتباط نزدیک با بخش‌های ذینفع در تالاب هامون، و پیگیری موضوع از طریق کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی و آموزش به جوامع محلی برای برداشت صحیح از تالاب هامون از دیگر اولویت‌های ضروری در برنامه احیای تالاب هامون است.

بنابه گزارش ایسنا، متعددی اعم از مطالعات و برنامه‌های اجرایی دقیقی برای احیا و کاهش اثرات خشکسالی در طی سالیان متمادی انجام داده است که اعم آن انجام پروژه‌های لایروبی است تا ورود آب به بستر تالاب هامون و نقاط بحرانی کانون گردو غبار را مهار کرده و این امر یک پروژه طولانی مدت تا احیای کامل تالاب هامون است و این در تغییر روش در بهره‌گیری از تالاب و استفاده از روش‌های جایگزین معیشت است.

کد خبر 455579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.