واکسن‌های کرونای ایرانی اردیبهشت آینده وارد فاز انسانی می‌شود

مصطفی قانعی از پیشروی فعالیت‌های کشور در زمینه تحقیقات و تولید چهار واکسن کرونا همگام با سایر کشورها خبر داد.

به گزارش ایمنا، در این مدت که دنیا با همه گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، بعضی کشورها از قبیل روسیه و چین خبر از تولید واکسن کرونا داده‌اند و به تازگی ایران و آمریکا نیز دستاوردهای خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند. چندی پیش خبر ساخت نخستین نمونه واکسن نوترکیب نسل جدید علیه ویروس کرونا به همت محققان ایرانی اعلام شد.

شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور با همکاری شرکت بیوسان فارمد وابسته به مجموعه دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) موفق به ساخت نخستین نمونه واکسن نوترکیب نسل جدید علیه ویروس کرونا شد.

بابک نگاهداری، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: بر اساس آخرین وضعیت تولید واکسن در دنیا که در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شده، ۴۲ کاندیدای واکسن در مرحله انسانی و ۱۵۶ نامزد واکسن در فاز حیوانی قرار دارند؛ این نوع واکسن‌ها از نوع ذرات شبه ویروس RLA ویروس نوترکیب واحدهای پروتئینی، ویروس‌های ضعیف و غیرفعال و DNA بوده که در حال ارزیابی و بررسی هستند.

به گفته وی پیشرفته‌ترین کشورها نظیر چین، آمریکا، آلمان، انگلیس، روسیه، ژاپن، هند، فرانسه و اخیراً کوبا و قزاقستان به حوزه ساخت واکسن ورود پیدا کرده‌اند. ایران نیز برای اولین بار با توجه به ساخت قطعی نامزد واکسن کرونا ورود خود را به این مجموعه به طور رسمی اعلام کرده است.

این واکسن هم اکنون در حال آزمایش روی حیوان و برنامه ریزی برای تولید جهت انجام فاز انسانی است. ساخت این واکسن مبتنی بر فناوری بسیار پیشرفته بوده که در اختیار پنج مجموعه فناور بزرگ دنیا است.

پیشروی تولید ۴ واکسن کرونا در ایران همگام با سایر کشورها

مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله در خصوص آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در ایران، از پیشروی فعالیت‌های کشور در زمینه تحقیقات و تولید چهار واکسن کرونا همگام با سایر کشورها خبر داد.

وی بیان کرد: مطالعات تولید واکسن کرونا در ایران مطابق با بهترین واکسن‌هایی که در دنیا در حال پیشرویی است، در حال انجام است.

قانعی گفت: تحقیقات و فعالیت برای تولید چهار واکسن مقابله با کرونا در ایران نیز در حرکت رو به جلو است. منتهی با یک فاصله سه تا چهار ماهه از آنچه که در دنیا وجود دارد.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا ادامه داد: احتمالاً اوایل اردیبهشت ماه سال آینده واکسن‌های ایرانی ضدکرونا وارد فاز انسانی می‌شود.

وی یادآور شد: هم اکنون فاز حیوانی تولید این واکسن‌ها درحال اتمام است و می‌توان گفت فاز حیوانی یکی از چهار واکسن مقابله با ویروس کرونا ایرانی اواخر آذرماه سال جاری به اتمام می‌رسد و مابقی در اسفند یا اردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد.

قانعی ادامه داد: امیدور هستیم هر چه زودتر دستاورد محققان در این زمینه با ارائه مدارک و تأیید سازمان بهداشت جهانی اعلام شود تا شاهد از بین رفتن این ویروس همه گیر باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 455510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.