تشدید محدودیت‌های کرونایی

بازگشت جو بایدن به برجام و گزارش تصمیمات دیروز ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۲۵ آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قدمی که جو بایدن باید بردارد» به بررسی احتمال بازگشت جو بایدن به برجام پرداخت و نوشت: بعد از پیروزی جو بایدن در رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بحث بازگشت این کشور به برجام داغ شده است، اتفاقی که می‌تواند از حجم فشارها بر ایران بکاهد و زمینه رفع بخش قابل توجه‌ای از تحریم‌ها را که در دوران ترامپ اعمال شده بودند را فراهم بیاورد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بایدن و حزب دموکرات در مانیفست سیاسی خود قبل از انتخابات اعلام کردند که می‌خواهند به برجام بازگردند، گفت: البته راه برای بازگشت به برجام بسته نیست. میز مذاکرات برجام و میز ۱+۵ را ما ترک نکردیم آن‌ها ترک کردند و می‌توانند دوباره برگردند ولی چالش‌هایی هم وجود دارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: باید بپذیریم در چهار سال گذشته واقعیاتی اتفاق افتاده و تحولاتی در عرصه میدانی و سیاسی رخ داده که باید مد نظر قرار بگیرد و در مورد آن صحبت و تفاهم شود. اینطور نیست که برجام دروازه‌ای باشد که هر کس هر وقت خواست برود و هر وقت خواست برگردد به هر حال قواعد و شرایطی دارد که باید مذاکره کرد ولی راه بازگشت باز است.

عراقچی افزود: ما منتظر می‌مانیم که بایدن سرکار بیاید و آیا لابی‌های صهیونیستی و غیرصهیونیستی اجازه می‌دهند که آمریکا سیاست خود را عوض کند ضمن آنکه با چه رویکردی می‌خواهد بیاید که ما بر اساس منافع خودمان تصمیم خواهیم گرفت که آیا با تقاضای آمریکا برای ورود مجدد به برجام چگونه برخورد کنیم.

وی اظهار کرد: طبیعتاً نیاز به یک سری مقدمات و گفتگوها و صحبت‌هایی وجود دارد که یک تفاهمی برای چگونگی بازگشت به برجام داشته باشیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: اگر آمریکا برگردد تمامی تحریم‌هایی که گذاشته‌اند باید برداشته شود یعنی این نه شرط برجام و بلکه خود برجام است. حضور آمریکا در برجام یعنی برداشتن همه تحریم‌هایی که به خاطر موضوع هسته‌ای بر مردم ایران تحمیل کردند بنابراین به طور طبیعی باید این اتفاق بیفتد که البته چالش‌های دیگری هم هست که باید درباره آن‌ها صحبت کنیم و شرایط بازگشت آمریکا به برجام را به گونه‌ای که منافع مردم ایران تأمین شود را فراهم کنیم.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تشدید محدودیت‌های کرونایی» به بررسی گزارش تصمیمات دیروز ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا پرداخت و نوشت: رئیس جمهور روز گذشته و در جلسه ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا در حالی دستور به باز اجرای محدودیت‌های اعمال‌ شده در هفته‌های اول آبان ماه داد که خواسته متخصصان حوزه سلامت، تعطیلی دو هفته‌ای کشور و پایتخت بود. با این حال حسن روحانی دیروز موافقت کرد که از ابتدای آذر ماه به مدت دو هفته برای مناطق قرمز، زرد و نارنجی، ممنوعیت فعالیت‌های صنفی و اجتماعی که در هفته اول آبان جاری بود، دوباره اجرا شود. حسن روحانی در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا بدون اشاره به خواست متخصصان حوزه سلامت درباره تعطیلی دو هفته‌ای کشور، صرفاً یادآور شد که با شرایط فعلی و وضعیت ابتلا و بستری و فوتی‌های کووید ۱۹ در کشور، اعمال محدودیت‌های شدید یک الزام است که مقرر شده است بنا بر وضعیت هر شهر سطح محدودیت‌ها متفاوت باشد.

دستور جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا در حالی مصوب و ابلاغ شد که محدودیت‌های اعمال شده در هفته اول آبان ماه، چندان رضایت‌بخش نبود چون ضابطان قضائی از اعمال جریمه برای متخلفان مصوبات ستاد، خودداری می‌کردند یا تخلفات را با دیده مماشات، کمرنگ می‌دیدند علاوه بر اینکه وزارت بهداشت هم بارها اذعان کرده که تعداد ناکافی بازرسان، مانع از نظارت جدی از سوی تولیت سلامت است و باید تمام دستگاه‌ها برای پیگیری تخلفات پای کار بیایند که البته در عمل، شرایط متفاوت بوده و ظرف هفته‌های گذشته، شرایط و مشاهدات میدانی خبرنگاران نشان داد که بسیاری از مغازه‌های موضوع محدودیت‌های صنفی گروه ۲ و ۳ و ۴ هم به دلیل ضعف جدی نظارت‌ها، مشغول فعالیت بودند.

مقاومت رئیس جمهور در برابر درخواست اقشار مختلف متخصصان کشور برای تعطیلی دو هفته‌ای مراکز استان‌ها و از جمله تهران که از بابت شیوع بیماری و آمار فوت مبتلایان کووید ۱۹، در شرایط بسیار نگران‌ کننده‌ای قرار دارد و دستور به باز اجرای محدودیت‌هایی که ضمانت اجرایی چندان محکم و بازدارنده‌ای هم ندارد در حالی بود که ساعاتی بعد از پایان جلسه ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا، وزیر بهداشت در پیامکی برای شهروندان نوشت: «سلام هموطن عزیز، از توجه شما به پیامک قبلی خود بسیار متشکرم. برای جلوگیری از شیوع کرونا، اعمال جدید محدودیت‌ها از اول آذرماه اجرا خواهد شد. این کار را برای مراقبت از شما انجام می‌دهیم و مجدداً خواهش می‌کنم از ترددها و تجمع‌های غیرضروری پرهیز کنید. کرونا تعارف ندارد. مواظب خود و خانواده محترم‌تان باشید. ارادتمند، نمکی، وزیر بهداشت.»

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تدوین مانیفست، دغدغه روز اصلاح طلبان» به بررسی برنامه انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: جبهه اصلاحات نه تنها بلاتکلیف است، بلکه برای موضوعات مهم و زمان‌بر هم آنقدر اختلاف دارد که نمی‌تواند وارد عمل شود. مانیفست اصلاح‌طلبی این روزها محور بحث و اختلاف بیشتر شده است. این در حالی است که جریان اصولگرا با توجه به نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۱۴۰۰ هر روز فعالیت خود را بیشتر می‌کند. اما در همین حال در جبهه اصلاحات بیشتر نیروها فعلاً درگیر مسائل بنیادین هستند.

برخی می‌گویند که اگر می‌خواهیم مردم دوباره به جریان اصلاحات اعتماد کنند باید اصلاحات را دوباره تعریف کنیم و برای آن چارچوبی روشن در نظر بگیریم، اما در مقابل برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب با وقت گذاشتن برای مانیفست مخالفت می‌کنند و می‌گویند که مردم با جریان اصلاحات آشنایی دارند و ضرورتی برای تدوین یک مانیفست نیست و بهتر است که زمان باقیمانده تا انتخابات ۱۴۰۰ صرف ایجاد یک راه برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در دوره سیزدهم شود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاجرباشی‌های بی‌بضاعت ۷ میلیاردی» به بررسی ورود ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به غائله کارتن‌خواب‌های اعلامی بانک مرکزی پرداخت و نوشت: اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره کارت بازرگانی ۷۰ کارتن‌خواب، غائله‌ای درست کرد و با واکنش شدید بخش خصوصی همراه شد. بعد از آن وزارت اطلاعات اعلام کرد شبکه‌ای ۱۹ نفره را در مشهد دستگیر کرده است که از کارت یکبارمصرف افراد بی‌بضاعت سوء‌استفاده کرده‌اند. به این ترتیب روشن شد که رئیس کل بانک مرکزی به اشتباه از واژه کارتن‌خواب استفاده کرده است و منظور همان کارت‌های یکبارمصرفی بوده که سوء‌استفاده از آن مسبوق به سابقه است. حالا کاظم پالیزدار، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، درباره چگونگی دریافت کارت یک‌بارمصرف از سوی آن افراد به «شرق» می‌گوید: بررسی‌ها و برخی اخبار، حاکی از آن است که منشأ تخلفات اخیر در کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای به نام افراد بی‌بضاعت، به دوره زمانی انتقال فرایند صدور کارت از اتاق بازرگانی ایران به وزارت صمت برمی‌گردد. در آن دوره، هنوز سامانه جامع تجارت به‌طور کامل مستقر نشده بود و اتصالات برخط برون‌سازمانی آن هم تکمیل نشده بود. این سامانه متکی به سامانه هوشمند اتاق بازرگانی ایران بود که استعلام‌ها دستی و با دخالت نیروی انسانی انجام می‌شد.

اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، درباره تخصیص کارت بازرگانی به ۷۰ کارتن‌خواب غائله‌ای درست کرد. استفاده از عنوان کارتن‌خواب، این مفهوم را در ذهن ایجاد می‌کرد که گروهی تلاش کرده‌اند با سوء‌استفاده از افراد بی‌خانمان، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانند. سخنان همتی با واکنش بخش خصوصی همراه شد. فعالان اتاق بازرگانی که چرخه دریافت کارت بازرگانی را بسیار پیچیده توصیف می‌کنند، بسیاری از دستگاه‌ها از جمله بانک، سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت را در فرایند صدور کارت بازرگانی دخیل دانسته و تطمیع همه این مجموعه‌ها برای دریافت کارت بازرگانی را کاری غیرممکن معرفی می‌کنند؛ اما بعد از واکنش‌های بخش خصوصی، از سوی وزارت اطلاعات اعلام شد یک باند ۱۹ نفره در مشهد دستگیر شده‌اند که این افراد از کارت بازرگانی افراد بی‌بضاعت استفاده می‌کردند. به این ترتیب، روشن شد که ماهیت افرادی که کارت بازرگانی داشته‌اند واقعاً کارتن‌خواب نبوده است.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترخیص ۱/۲ میلیون تن کالا/ ۷ میلیون تن باقیمانده معطل چیست؟» به بررسی حضور میدانی وزیر صمت در گمرک جنوب کشور پرداخت و نوشت: گرانی‌های اخیر در حوزه کالاهای اساسی، از برنج و روغن گرفته تا مرغ و گوشت یا حتی گوجه فرنگی و پیاز این پرسش را به‌وجود آورد که دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها چه چیزی است؟ از طرفی مسئولان اعتقاد داشتند هیچ کمبودی در کالاها وجود ندارد، و از طرف دیگر تغییری در جهت کاهش قیمت‌ها یا افزایش عرضه صورت نمی‌گرفت، ضمن اینکه این تغییرات قیمتی ربطی به تحریم‌ها نداشت و تنها یک عزم داخلی برای حل و فصل آن لازم بود.
در همین زمینه، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۷ ربیع‌الاول خود فرمودند: «خیلی از مشکلات کنونیِ ما ربطی هم به تحریم و مانند این چیزها ندارد؛ مربوط به خود ما است، مربوط به ناهماهنگی‌ها است. این گرانی‌های اخیر واقعاًً توجیه ندارد؛ بسیاری از این گرانی‌های اخیر واقعاًً توجیه ندارد؛ باید علاج بشود و قابل علاج است؛ بایستی مسئولین با هماهنگی علاج کنند. شما نگاه که می‌کنید، گرانی از گوشت قرمز و گوشت مرغ و گوجه فرنگی بگیرید تا پوشک بچّه [وجود دارد]؛ خب گرانی‌های این‌ها، گرانی‌های بی‌دلیلی است، هیچ استدلالی پشت این گرانی‌ها وجود ندارد؛ و جنس هم هست؛ هم وزارت صمت، هم مسئولین تعزیرات، هم بسیج، هم بعضی از دستگاه‌های دیگری که مرتبط با قضیّه هستند، [مثل] گمرک و دیگران، با همدیگر همکاری کنند و این مشکل را از جلوی پای مردم بردارند؛ همه اینها قابل کنترل است.»

در پی این اظهارات، از یکسو، فرمانده کل سپاه پاسداران خبر از راه‌اندازی «قرارگاه ۱۷ ربیع» برای مقابله با گرانفروشی داد و از سوی دیگر، جمعی از وزرای دولت و مسئولان اجرایی و قضائی جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل دادند و تصمیماتی در جهت ترخیص کالا از گمرکات گرفتند. رزم‌حسینی، وزیر صمت نیز به منظور بازدید میدانی از روندترخیص کالاهای اساسی از گمرکات و بنادر، عصر جمعه به استان هرمزگان سفر کرد.

وی طی این بازدید با حضور در سرویس واردات گمرک شهید رجایی با صاحبان کالا و حق‌العمل‌کاران به گفت‌وگو پرداخت و از مسائل و مشکلات آن‌ها در حوزه‌های مختلف مربوط به‌ترخیص کالا مطلع شد. وی همچنین از اسکله بندر شهید رجایی و وضعیت دپوی کالا بازدید به‌عمل آورد و سپس در نشستی با حضور ناظر گمرکات استان هرمزگان به بررسی موانع  سر راه‌ ترخیص کالاهای اساسی پرداخت.

کد خبر 455488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.