تامین سالانه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن تزریقی تأمین می‌شود.

به گزارش ایمنا، محمدباقر مقدس با بیان اینکه بیشترین طیور در معرض خطر این بیماری مرغ تخم‌گذار کشور است، افزود: اکنون ماهانه بیش از ۱۰ میلیون دوز به مصرف واحدهای طیور تخم‌گذار می‌رسد.

به گفته وی، اکنون ۶۲ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در کشور است که بیشتر در معرض خطر ابتلاء هستند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: از اواخر سال ۹۸ طبق برنامه‌ریزی سازمان دامپزشکی، عملیات واکسیناسیون برای ۱۲ استان بزرگ تولیدکننده مرغ تخم‌گذار در سه مرحله آغاز شد.

به گفته مقدس، بیشترین میزان واکسیناسیون تزریقی طیور مربوط به استان‌های تهران، قزوین، البرز، قم، مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرفی، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان و فارس است.

وی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از روسیه و چین تأمین و وارد می‌شود، گفت: مشکلی در تأمین واکسن نداریم و تأمین است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: اکنون واکسیناسیون طیور بومی با واکسن‌های خوراکی در حال اجراست به طوری که ۴۸ هزار قطعه طیور تحت پوشش اینگونه واکسیناسیون قرار دارند.

مقدس ادامه: «سویه H۵N۸» آنفلوآنزای پرندگان که اکنون در جهان شایع است به‌طور مستقیم در انسان بیماری زا نیست و هیچ مورد درگیری انسانی از آن تا کنون گزارش نشده است ولی سویه‌هایی از بیماری وجود دارد که می‌تواند برای انسان مشکل‌زا باشد

شیوع بیماری آنفلوانزا در جهان

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه روند انتقال این بیماری از پرندگان مهاجر و آزاد پرواز و وحشی است که در زمستان برای رفتن به نقاط گرم‌تر و تأمین غذا به سایر نقاط دنیا سفر می‌کنند، اظهار کرد: این پرندگان در پنج مسیر پرواز می‌کنند که یکی از این مسیرها ایران است که در تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریای خزر سکونت می‌کنند.

مقدس تصریح کرد: این پرندگان مخزن اصلی انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند، اما به این بیماری مقاوم‌اند.

وی با بیان اینکه این بیماری از پرندگان وحشی به طیور بومی و صنعتی انتقال می‌یابد، گفت: بیماری از سال ۸۴ تا کنون باعث ایجاد بیماری و خسارات شدید در صنعت طیور جهان شده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور افزود: طی ماه‌های گذشته بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای انگلستان، هلند، دانمارک، آلمان، روسیه، قزاقستان و ژاپن گزارش شده است، بنابراین ما از دو تا سه ماه گذشته راهکارهای پیشگیری را برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شروع کردیم و هشدارهای لازم ارائه شد.

تشدید نظارت محیط‌بانان در خصوص تلفات

مقدس تصریح کرد: بنابراین طی ماه‌های اخیر علاوه بر تشکیل ستاد مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، و آماده‌باش خانه‌های بهداشت در استان‌ها و شهرستان‌ها، جلساتی با سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم تا با تشدید بازدید و نظارت محیط‌بانان در سه استان شمالی کشور، میزان تلفات مشخص شود.

به گفته وی، در صورت ارائه گزارش تلفات خارج از روند طبیعی، به طور حتم اقدامات پیشگیرانه و کنترلی بهتری انجام می‌شود.

برخورد قانونی با جابجایی طیور بومی در سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور هرگونه جابجای طیور بدون مجوز، غیرقانونی است در عین حال با مکاتباتی که با سیستم حمل و نقل جاده‌ای داشتیم قرار شد هرگونه حمل و نقل جاده‌ای (پایانه‌ها) طیور بومی از طریق سیستم اتوبوسرانی منتفی شود.

مقدس اظهار کرد: به طور حتم اگر هرگونه تلفاتی مشاهده یا گزارشی ارائه شود با متخلفان در این خصوص برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی بهترین روش پیشگیری بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را تولیدکنندگان می‌تواند اجرا کنند، اظهار کرد: اکنون مرغداران، باید کامیون خوراک دان، سوخت و آب را آلوده تلقی کنند بنابراین به طور قطع باید هرگونه تانکر، ماشین و کامیون در حوضچه‌های ورودی، ضدعفونی شوند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور درباره سایر پرندگان گفت: بوقلمون یکی از حساس‌ترین پرندگان پرورشی است که پرورش دهندگان لازم است در خصوص رعایت نکات امنیت زیستی و دستور العمل‌های بهداشتی به شدت و با حساسیت لازم اقدام کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 455266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.