بندرعباس در ظاهر پولدار و در درون فقیر است/ سیاسیون دست از سر شهرداری برنمی‌دارند

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: تا زمانی که سیاسیون دست از سر شهرداری برندارند شهرداری با حاشیه‌ها مواجه است که این خود باعث می‌شود تمرکز بر روی انجام کارها از بین برود

اسلام باوقار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شورای شهر در سال‌های اخیر درگیر حواشی خاصی بوده که در نتیجه آن اختلاف‌هایی نیز به وجود آمده بود، اظهار کرد: از سوی دیگر اعتماد مردم به شورا نیز کم شده که این اصلاً قابل قبول و به صلاح نیست بنابراین به دنبال تغییرات و بازگرداندن آرامش و یکپارچگی در شورای شهر بوده و هستم.

وی افزود: داستان بندرعباس مانند داستان پدر خانواده‌ای شده که درآمد دارد اما این درآمد صرف خانه خودش نمی‌شود. هرمزگان و بندرعباس با یدک کشیدن نام پایتخت اقتصادی درآمد کلانی دارد اما کمترین میزان بودجه و بازگشت پول از پایتخت را دارد و این یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که با آن مواجهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: وقتی میزان بودجه با پارامترهایی مانند ورود و خروج مسافران و حتی کارگران فصلی، گسترش جمعیت و شهرسازی مطابقت ندارد چطور می‌شود با دست خالی شهری ساخت که مردم در بالاترین کیفیت و رضایتمندی باشند از سوی دیگر شهر بندرعباس با دارا بودن بیشترین بافت فرسوده و مشکلات عدیده زیرساختی به اصلاحات زیادی نیاز دارد که لازمه صرف هزینه‌های بسیار هنگفت است.

باوقار ادامه داد: در سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی برای شهر افتاده مانند بازگشایی بیش از ۲۸ خیابان و احداث هفت پل که شهروندان اینها را نمی‌بینند اما من قول می‌دهم اگر کمی مثبت‌تر نگاه کنیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در شهر خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: انجام برخی از کارهای زیر ساختی و احداث و بازگشایی خیابان‌ها وظیفه شهرداری نبوده و تنها نگهداری آن با شهرداری است اما شهرداری بنا به مسئولیتی که در قبال شهروندان در خدمات رسانی دارد با تعامل با دیگر ارگان‌ها پروژه‌ها را انجام داده و از جیب خود هزینه می‌کند.

باوقار اضافه کرد: برای مثال می‌توان به شهرک پیامبر اعظم که جز شهر بندرعباس محسوب می‌شود اشاره کرد که خیابان و آسفالت آن باید بعد اتمام برای نگهداری به شهرداری واگذار می‌شد اما شهرداری هنوز در این منطقه کار مسکن و شهرسازی را انجام می‌دهد.

وی گفت: وظیفه شهرداری نگهداری شهر است و عمده مسائل و مشکلات زیباسازی شهر بندرعباس در خصوص فضای سبز، کمبود آب و بی آبی است و با توجه به توسعه فضای شهری هنوز احتیاج به کار بیشتر دارد که شهرداری در این زمینه مشغول به انجام وظیفه است.

رئیس شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه راه حل زیباسازی شهر بندرعباس توسعه فضای سبز است که در این زمینه با مشکلات زیادی مانند کمبود آب مواجه هستیم، اظهار کرد: نمی‌شود شهر را یکجا عوض کرد، بخش مهم شهر زیباسازی فضای سبز، فضای تفریحی و نگهداری فضای شهری است که مردم هم باید در این زمینه همکاری داشته باشند اما به‌طور مثال سه بار چراغ‌های تونل نور به سرقت رفت که در این مواقع از دست شهرداری هم کاری ساخته نیست.

باوقار با اشاره به این موضوع که شهر بندرعباس رشد بسیار زیادی دارد اما بودجه و هزینه‌کرد آن با یکدیگر سنخیتی ندارد، اظهار کرد: رشد سرسام آور شهر بندرعباس را همگی شاهد هستیم اما وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که نسبت به این وضعیت، بودجه کفاف نمی‌دهد و برای همین رشد کیفی شهر به شکل لاک پشتی است.

وی افزود: از سوی دیگر برای رشد شهری باید مسئولان استانی همدل باشند در واقع به دنبال مدیریت واحد شهری باشیم؛ شهر بندرعباس از نگاه بیرونی شهری کاملاً پولدار اما در عین حال کاملاً فقیر است.

باوقار گفت: با تمام این اوصاف و شرایط ناشی از شیوع کرونا که تمام جهان با آن درگیر است تلاش می‌کنیم که پروژه‌ها انجام شود؛ هر چند درآمد شهرداری به میزان بسیار زیادی کاهش یافته به گونه‌ای که طی شش ماه گذشته تنها ۱۰ پروانه ساخت در شهرداری یکی از مناطق صادر شده در صورتی که همه ما می‌دانیم بخش عظیمی از درآمد شهرداری از پرداخت عوارض و پروانه ساخت به‌دست می‌آید.

رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام را توانستیم با توجه به شرایط فعلی به اتمام برسانیم.

باوقار با تاکید براینکه کارها در شورا و شهرداری باید به وقت خود و با نظم انجام شود، اظهار کرد: تا زمانی که سیاسیون دست از سر شهرداری برندارند شهرداری با حاشیه‌ها مواجه است که این خود باعث می‌شود تمرکز بر روی انجام کارها از بین برود، هر موقع هر فرد در هر جایگاهی که قرار دارد به وظایف اصلی خود پرداخت مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه سند و نقشه توسعه حمل و نقل عمومی در شهر بندرعباس باید تغییر کند، تصریح کرد: با توجه به رشد طولی و عرضی شهر در سال‌های اخیر نیاز به بازنگری در نقشه و سند توسعه حمل و نقل عمومی بندرعباس احساس می‌شود که در این زمینه نیز شورای شهر تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد.

کد خبر 455245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.