خوزستان باران بارید، ۱۹۶۴ بیمار تنفسی راهی بیمارستان شدند

مراجعه حدود ۲ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌های خوزستان درپی بارش باران تا مرگ ۳ محیط بان بر اثر ابتلا به کرونا، کشف ۲۰۰ ملکه زنبور قاتل در عملیات نابودی لانه زنبورها و میزبانی لرستان از ۲۴ درصد گونه پرندگان مهاجر را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در بیست و سومین روز از ماه آبان بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مراجعه تاکنون یک هزار و ۹۶۴ بیمار با علائم تنفسی و تنگی نفس به بیمارستان‌های خوزستان در پی نخستین بارندگی‌های پاییزی خبر داد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان در توییتی اعلام کرد: با توجه به پراکندگی ذرات آلرژن در هوا ضروریست مردم به ویژه بیماران تنفسی از خانه خارج نشوند و درب و پنجره‌های خانه نیز بسته شوند. به گفته ابول نژادیان در بارندگی روز یکشنبه ۱۸ آبان ماه تنها چهار نفر به بیمارستان‌های گلستان و سینا در اهواز مراجعه کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرده: با توجه به اینکه گرده افشانی درختان کونوکارپوس و علف‌های هرز در بعد از ظهر و اوایل شب اتفاق می‌افتد شانس ابتلاء بیشتر می‌شود پس در صورت پیش‌بینی بارندگی برای عصر و اوایل شب، بهتر است مردم از خانه خارج نشوند.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران‌های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه‌کردند.

۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی شد و چهار احتمال "مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده گیاهی" به عنوان عامل تنگی‌نفس معرفی شدند. دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس‌تنگی‌ها معرفی‌کرد.

گیاه «کونوکارپوس» که مساحت قابل توجهی از فضای سبز شهرهای خوزستان به ویژه اهواز را پوشانده، به عنوان عامل اصلی تنگی نفس اهوازی‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معرفی و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز این مسئله تأیید شده است.

بر همین اساس شورای سلامت خوزستان هرس گیاهان کونوکارپوس را به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی مصوب کرده است. "ایدنی" رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۹۵ اعلام کرده بود که آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی‌های پاییزی، با هرس درختان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران‌های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پاییزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

مرگ ۳ محیط‌بان به علت ابتلاء به کرونا

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا (اسفند ۹۸) در کشور، سه محیط‌بان به علت ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست دادند.

سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: این سه محیط بان از استان‌های کرمانشاه، بوشهر و خراسان رضوی بودند که به علت ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای شیوع ویروس کرونا ۱۹۰ محیط بان در سراسر کشور به کرونا مبتلا شدند که پس از طی کردن دوره قرنطینه بعد از بهبودی به محل کار خود بازگشتند و اکنون حدود ۱۰ محیط بان همچنان در قرنطینه به سر می‌برند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره حق و حقوق محیط بانان در قرنطینه توضیح داد: حق و حقوق این محیط بانان پابرجاست و در زمان قرنطینه هیچ خللی در آن ایجاد نمی‌شود، در واقع وقتی که پزشک طبق مدارک اعلام می‌کند که فرد مبتلا شده و باید در قرنطینه بماند، محیط بانان با رعایت تمام حق و حقوقشان در قرنطینه دوره درمان را سپری می‌کنند.

۳۲۲ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت

مدیر دفتر امور استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ۳۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جهت ادامه پروژه‌های طرح ملی نجات دریاچه ارومیه برای سال ۱۳۹۹ تخصیص یافت.

فرهاد سرخوش با بیان اینکه پروژه‌های اجرایی و فرهنگی- اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه به طور فعال در حال اجرا هستند، افزود: طرح‌های بزرگ سازه‌ای نظیر تصفیه خانه ارومیه و خط انتقال آن به دریاچه ارومیه دی ماه امسال افتتاح خواهد شد و سالانه ۵۲ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده از این طریق به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۱.۱۹ متر است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۷۱.۲۳ متر بود.

سرخوش با بیان اینکه در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۲۷۴۱ کیلومتر مربع است، خاطر نشان کرد: هم اکنون دریاچه ارومیه سه میلیارد و ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب دارد.

کشف ۲۰۰ ملکه در جریان عملیات نابودی اولین لانه زنبوران قاتل در آمریکا

هنگامی که دانشمندان در واشنگتن اولین لانۀ زنبوران قاتل را از بین بردند، توانستند حدود ۵۰۰ زنبور زنده را که در مراحل مختلف رشد بودند، کشف کنند.

در بین آنها حدود ۲۰۰ ملکه نیز دیده می‌شدند که توانایی ساخت کندو و جامعه خود را داشتند. دانشمندان می‌گویند کشف و نابودی این لانه «خیلی به موقع» انجام شده؛ در غیر این صورت باید در انتظار خطری بسیار بزرگ‌تر می‌بودند.

با این حال تهدید این حشرات غول‌پیکر که اگرچه نیش‌های دردناکشان به ندرت انسان‌ها را می‌کشد اما به راحتی می‌تواند کندوهای زنبورهای عسل را از بین ببرد، هنوز پایان نیافته است.
دانشمندان احتمال می‌دهند که این زنبورها لانه‌های دیگری هم داشته باشند زیرا نمی‌توان فهمید آیا قبل از نابودی اولین لانه، ملکه‌هایی از آن فرار کرده‌اند یا خیر.

میزبانی لرستان از ۲۴ درصد گونه پرندگان مهاجر

معاون محیط‌زیست لرستان گفت: این استان میزبان ۲۴ درصد از انواع گونه‌های پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی جهان بوده است.

الهام برنا اظهار خاطرنشان کرد: همه ساله این پرندگان در تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر، تالاب بیشه‌دلان بروجرد، تالاب تنودر دورود، سدهای ایوشان، خان‌آباد و مروک و همچنین رودخانه‌های سیمره و کشکان مستقر می‌شوند.

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان با اشاره به میزبانی استان از ۱۲.۵ درصد پرندگان در معرض انقراض جهان، بیشترین پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های استان را از خانواده‌های حواسیل‌ها، کشیم‌ها، بالکان‌ها، لک‌لک‌ها، اردک‌ها، یلوه‌ها و پرستوها برشمرد.

وی با بیان اینکه لرستان دارای رتبه خوبی از نظر میزبانی پرندگان زمستان‌گذر در بین استان‌های غیرساحلی را دارد، افزود: لرستان کریدور پروازی بسیاری از پرندگان مهاجر است.

کد خبر 455097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.