اجرایی شدن ۹۲ درصد برنامه راهبردی «قم ۱۴۰۰»/ پیگیری ۸۹۴ پروژه شهری در سال جاری

شهردار قم با بیان اینکه بر اساس آمار و اطلاعات ۹۲ درصد برنامه راهبردی «قم ۱۴۰۰» اجرایی شده است، گفت: تدوین برنامه ۱۴۰۴ با رویکرد نرم‌افزاری و محیط زیستی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، سید مرتضی سقائیان نژاد اظهار کرد: شرایط مدیریت شهری، شرایط خاصی است و کرونا تنها بخشی از مشکلات ما محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه ملت ایران، افزود: ناپایداری نرخ ارز و اقلامی که برای پروژه‌های عمرانی نیاز داریم، کار را بسیار سخت کرده، اما حرکت شهرداری هیچ گاه به دلیل این فشارها متوقف نشده است.

شهردار قم به پیگیری ۸۹۴ پروژه شهری در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۹۹ پروژه از این تعداد جزو پروژه‌های بزرگ محسوب می‌شوند که ۵۰ عدد تا پایان سال و بقیه در دو سه ماه ابتدایی هزار و ۴۰۰ اجرایی خواهند شد.

وی با اشاره به عملکرد شهرداری در برنامه راهبردی قم ۱۴۰۰، تصریح کرد: طبق بررسی‌ها ۹۲ درصد این برنامه اجرایی شده و در حال تدوین ۱۴۰۴ هستیم که در این برنامه رویکرد شهرداری بیشتر نرم افزاری و محیط زیستی است.

سقائیان نژاد در پاسخ به پرسشی درباره تقاطع غیر همسطح خیابان امام خمینی و کیوان‌فر اظهار کرد: نزدیک به ۱۰ ماه پیش طرح این تقاطع آماده شده و پیمانکار جذب شده حتی قسمت‌هایی از کار در خیابان زینبیه آغاز شده است.

وی با اشاره به وجود اختلاف نظر در اجرای این پروژه در زیرگذر شدن خیابان امام خمینی (ره) یا خیابان شهید کیوان‌فر ادامه داد: در مطالعات رسمی و فنی زیرگذر را به خیابان امام دادیم چرا که زیرگذر کیوان‌فر محقق شدنی نیست. یکی از دلایل وجود پل آیت الله کاشانی و دیگری هزینه بالای شکل دهی به کندروها است.

شهردار قم با اشاره به مخالفت شورای ترافیک با گزینه مطرح شده از سوی شهرداری، گفت: این موضوع در شورای حل اختلاف مطرح شد و تصمیم گیری شد تا گزینه شهرداری اجرایی شود اما در تصویب انحراف ترافیکی در شورای ترافیک باز هم به مشکل برخوردیم.

وی ادامه داد: اخیراً پیمانکار نامه نوشته و درخواست فسخ قرارداد داده و اگر این وضع ادامه پیدا کند باید به پیمانکار ضرر و زیان پرداخت کنیم.

سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: شاید مخالفان این پروژه هم ادله داشته باشند و من وارد بحث قضاوت نمی‌شوم چرا که مردم باید قضاوت کنند.

وی به احداث تقاطع‌های غیر همسطح برای ساماندهی ترافیکی شهر اشاره کرد و گفت: از طرفی در حوزه تحقق شهر الکترونیک، ۳۷ خدمت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه کردیم.

شهردار قم ادامه داد: از سوی دیگر بودجه شهرداری قم از ۸۰۰ میلیارد تومان به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که این روند نشان‌دهنده وحدت مدیریت، تکاپو و کوشش مجموعه مدیریت شهری است.

وی با تاکید بر اینکه امروز در قم وحدت کلمه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در آینده هم من باشم یا نباشم چارچوبی که از نظر برنامه ریزی برای شهر قم ایجاد شده باید ادامه پیدا کند.

سقائیان نژاد به بلاتکلیفی نیروهای شرکتی در شهرداری‌ها گفت: حتی در سال ۹۲ که کارمندان دولت تبدیل وضعیت شدند این اتفاق برای شهرداری‌ها رخ نداد.

وی افزود: ما در شهرداری قم قرار بر جذب نداشتیم بلکه درخواست تبدیل وضعیت داشتیم. این را از مدیران کل شروع کردیم چرا که وقتی قرار است ثبات در مدیریت داشته باشیم باید حمایت از مدیران صورت بگیرد.

شهردار قم با بیان اینکه برای تبدیل وضعیت دیگر نیروها هم پیگیری‌های مستمر ادامه دارد، گفت: روز دوشنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس اداره استخدام کشوری برگزار و این بحث مطرح و قرار شد ظرف مدت دو هفته وضعیت تبدیل وضعیتی‌ها مشخص شود.

شهردار قم با اشاره به سرنوشت اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان، ادامه داد: این اراضی از سال ۸۴ سال برای بافت مرکزی و اطراف حرم اختصاص پیدا کرد و ما هم برای استفاده از این ظرفیت موضوع را پیگیری کرده و آماده سازی زمین را شروع کردیم.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در شورای بازآفرینی استان قم گفت: شهرداری از عوارض و سهم خود در ماده ۱۰۱ گذشت و هر چه داشت را برای پروژه آورد تا بتواند این پروژه برای اطراف حرم و بافت مرکزی کارآمدی داشته باشد اما پس از مدتی موضوع بحث مسکن ملی مطرح شد.

سقائیان نژاد با انتقاد از تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص زمین‌های ۴۸ هکتاری به مسکن ملی، افزود: از نظر کارشناسی مسکن ملی باید در زمین‌هایی که زیر سه میلیون تومان قیمت داشته باشد اجرایی شود اما این زمین‌ها دو برابر قیمت دارند. از طرفی ما از تمام امتیازات خود در این زمین‌ها گذشت کردیم که بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی داشت و اگر قرار به اجرای طرح مسکن ملی باشد باید حق و حقوق شهرداری پرداخت شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در حال حاضر مسکوت باقی مانده است، اظهار کرد: ما هم منتظریم تصمیماتی که گرفته شده به سمت و سویی برود که این موضوع برای اطراف حرم مطهر اختصاص داده شود.

شهردار قم با اشاره به احداث هشت مجموعه ورزشی با متراژهای بالای دو هزار متر در هشت منطقه شهر قم ادامه داد: این مجموعه‌ها برای حل مشکل اوقات فراغت جوانان ایجاد می‌شود و در کنار اینها پیگیری ساخت ۶ باغ بانوان در شهر قم را در دستور کار داریم.

وی تاکید کرد: خرید باغات شهری و حفظ آنها در دستور کار ما است. دنبال این هستیم که کیفیت فضای سبز را مخصوصاً در مناطقی که دچار مشکل هستند ارتقا دهیم.

سقاییان نژاد با بیان اینکه تقریباً در تمام شهرها امکان ایجاد مراکز تفریحی و فضای سبز در مرکز شهر وجود ندارد، گفت: معمولاً مرکز شهر تراکم جمعیتی بسیاری دارد و تسهیلات فرهنگی و تفریحی اطراف شهر ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به تهدیدآمیز بودن برخی ساخت و سازهای دانشگاهی در پردیسان و مسئله تعرض به کانال خاکی موجود، افزود: از طرفی کانال جمع آوری آب‌های سطحی که در پردیسان باید ایجاد می شده با هفت کیلومتر طول الان به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و متأسفانه این پروژه زمانی که باید انجام می‌شد، مورد غفلت قرار گرفت.

شهردار قم با بیان اینکه اقداماتی از این قبیل به عهده راه و شهرسازی و منابع طبیعی است، گفت: نگرانی‌های ما همچنان وجود دارد که باید با یک وحدت به راه حلی برسیم.

وی با اشاره به شناسایی ۱۲۰ نقطه بحرانی از نظر آب‌گرفتگی در داخل شهر گفت: در مقطعی این عدد را به ۴۸ و در مقطعی به ۲۱ نقطه رساندیم و دنبال این هستیم که تمام مشکلات کوچک و بزرگ داخل شهری در این زمینه را حل کنیم.

سقائیان نژاد به منابع درآمدی شهرداری اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات شهرداری‌ها تک محصولی بودن و تکیه به فروش تراکم برای اداره شهر است که برای فرار از این موضوع نیاز به درآمدهای پایدار داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۹ درصد درآمد شهرداری‌ها از فروش تراکم به دست می‌آید، افزود: این یک امر غلط و در واقع شهر فروشی است، اما برای رها شدن از آن نیاز به همراهی شهروندان برای پرداخت عوارض نوسازی و همراهی دولت در تحقق درآمد شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده داریم.

شهردار قم با تاکید بر اینکه در شهر قم تنها ۲۰ درصد عوارض نوسازی از سوی مردم پرداخت می‌شود، گفت: در بحث مالیات بر ارزش افزوده هم بین ما و دولت سر سهم شهرداری جدل وجود دارد، قبل از سال ۸۰ شهرداری‌ها ۲۶ قلم عوارض داشتند که بعد تجمیع عوارض صورت گرفت و بعد ادغام این موضوع با مسئله مالیات بر ارزش افزوده.

وی با بیان اینکه دولت مسئله کمک به شهرداری‌ها را مطرح می‌کند، ادامه داد: ما کمک نمی‌خواهیم بلکه این بهای خدمات شهری است که مبلغ واقعی آن بیش از اینهاست. اگر تمام بهای خدمات به ما داده شود می‌توانیم خودمان را از فروش تراکم و شهر فروشی نجات دهیم.

کد خبر 455012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.