بهترین زمان رصد بارش شهابی چه موقع است؟

مدرس نجوم رصدی گفت: جدول تاریخ بارش‌های شهابی روی سایت سازمان جهانی بارش شهابی و روی تمامی سایت‌های نجومی موجود در ایران و سایر کشورها قرار دارد که در آن بهترین زمان‌ برای دیدن بارش‌های شهابی مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا عریانی در سری برنامه‌های زنده اینترنتی آسترومینار که به همت مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان و با موضوع بارش‌های شهابی برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که زمین و جو آن از توده حاصله از دنباله دار یا سیارک‌های سرگردان عبور کند، تعداد بیشتری شهاب دیده می‌شود که از آن به نام زمان پیک یاد می‌شود.

وی گفت: زمان پیک برای بارش شهابی لئو ۱۷ نوامبر است و به گونه‌ای که موقع فعالیت آن از ۶ تا ۳۰ نوامبر است، اما ۱۷ نوامبر زمانی است که زمین از جایی عبور می‌کند که توده حاصله از دنباله دار، تراکم بیشتری دارد.

این مدرس نجوم رصدی خاطرنشان کرد: جدول تاریخ بارش‌های شهابی روی سایت سازمان جهانی بارش شهابی و روی تمامی سایت‌های نجومی موجود در ایران و سایر کشورها قرار دارد که در آن بهترین زمان برای دیدن بارش‌های شهابی مشخص شده است و می‌توان برای رصد بارش‌های شهابی مختلف و لذت بردن از این پدیده، مشخصاتی از جمله سرعت، جمعیت و پراکندگی شهاب‌ها، اوج فعالیت و مختصات کانون بارش را مشاهده کرد.

عریانی عنوان کرد: رصدگرانی که فارغ از بحث زیبایی‌شناسی، قصد ثبت بارش شهابی و پارامترهای رصدی آن را دارند و می‌خواهند برنامه رصدی برای خودشان ترتیب دهند، باید طی شب‌ها و زمان پیک مراجعه کنند تا بتوانند تعداد بیشتری شهاب را مشاهده کنند.

ZHR مشخصه اصلی بارش شهابی

وی ادامه داد: ZHR مشخصه اصلی بارش شهابی و تعیین کننده تعداد شهاب‌هایی است که در شرایط مناسب و در طول یک ساعت قابل مشاهده است.

این مدرس نجوم رصدی تصریح کرد: شرایط مناسب زمانی است که آسمان کاملاً تاریک باشد، ابری نباشد، ماه در آسمان نباشد و آلودگی نوری به حداقل رسیده باشد. تمامی اینها شرایطی است که ZHR برای آن بیان می‌شود و ZHR هایی قابل قبول است که تعداد آن‌ها حداقل از ۵۰ بیشتر باشد و بارش‌هایی با چنین مشخصه، ارزش سرمایه‌گذاری برای یک رصد را دارند.

عریانی گفت: یکی از جذابیت‌های بارش شهابی اسدی (لئو) این است که وارد شدن به علم نجوم و ثبت بارش‌های شهابی بعد از دیده شدن آن‌ها در سال ۱۸۳۳ اتفاق افتاد. در آن زمان ZHR به پنج تا ۱۰ هزار رسیده بود و بارانی از بارش شهابی وجود داشت.

وی با بیان اینکه توده‌هایی از دنباله دار که بر جای می‌ماند به صورت استوانه‌های موازی در فضا معلق هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در منظومه شمسی اجرامی مثل مشتری و زحل وجود دارد که روی مدار دنباله دار اثر گذاشته و این مدار را دچار اختلال می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت آنچه را از قبل پیش بینی کردیم و طی سال‌های گذشته دیدیم در سال‌های آینده نیز نظاره‌گر باشیم.

بهترین زمان برای دیدن بارش شهابی

این مدرس نجوم رصدی گفت: از زمان بارش شهابی که در جدول تاریخ بارش‌های شهابی مشاهده کردیم، شب پیک بارش و در شب پیک بارش نیز زمان نیمه شب به بعد را برای ثبت بارش شهابی مشخص می‌کنیم. در ساعات ابتدایی شب به دلیل اینکه غروب خورشید به تازگی رخ داده است، سرعت چرخش زمین به سمت خورشید با شهاب‌ها هم جهت بوده و به علت اینکه جهت هر دو جرم یکی است، سرعت کاهش پیدا می‌کند، اما از نیمه شب به بعد به دلیل اینکه به سمت طلوع خورشید پیش می‌رویم، جهت عکس شده و شهاب‌ها با همان سرعت، اما در جهت عکس در حال حرکت هستند، سرعت آن‌ها با سرعت حرکت زمین جمع شده و می‌توان شهاب‌ها را با سرعت بیشتری مشاهده کرد؛ در نتیجه دریافت رصدگر از بارش شهابی بیشتر خواهد بود.

کد خبر 454984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.