۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
بایدن مشغول کار است

بایدن در نخستین روزهای کاری خود پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات از سوی رسانه‌ها، برنامه‌های بسیاری برای انجام دارد و در مقابل دونالد ترامپ برنامه کاری متفاوتی را در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ستاد انتخاباتی جو بایدن روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که "رئیس جمهور منتخب آمریکا و کاملا هریس، معاون وی پس از دریافت یک گزارش درباره وضعیت کرونا از سوی هیئت مشاوران بهداشتی تیم انتقال قدرت، در یک سخنرانی برنامه‌های خود را برای مقابله با شیوع کرونا و رونق اقتصاد ایالات متحده اعلام خواهد کرد."

بایدن ترکیب کارگروه مبارزه با ویروس کرونا در دولت خود را اعلام کرد که شامل یک مشاور سابق دولت ترامپ خواهد بود. مطابق برنامه کاری اعلام‌ شده، جو بایدن قرار است در جلساتی با تعدادی از مشاوران تیم انتقال قدرت خود ملاقات کند.

در مقابل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا فعلاً هیچ برنامه کاری برای خود در نظر نگرفته است. در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید در روز دوشنبه صادر شد آمده بود که "رئیس جمهور هیچ رویداد عمومی برنامه‌ریزی شده‌ای ندارد."

روز یکشنبه نیز ترامپ عصر خود را صرف بازنشر ویدیوهایی از کلیپ‌های سخنان هوادارن خود در شبکه فاکس‌نیوز کرد که در آن ادعاهایی درباره تقلب در انتخابات مطرح کرده بودند.

برنامه کاری آخر هفته وی هم خالی بود. ترامپ دو روز آخر هفته را در حالی صرف بازی گلف کرد که شمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده به رکورد فاجعه‌بار دیگری رسیده است.

در طول مبارزات انتخاباتی آمریکا، ترامپ بارها تیم بایدن را به دلیل برنامه کاری سبک وی مسخره کرده بود و ادعا می‌کرد که معاون سابق رئیس جمهور در زیرزمین خانه‌اش خود را حبس کرده است.

کم‌کاری ترامپ و جنب و جوش بایدن در حالی است که رئیس جمهور فعلی ایالات متحده هنوز از پذیرفتن نتیجه انتخابات امتناع می‌کند و تلاش می‌کند برای بازیابی پیروزی تمام راه‌های حقوقی را امتحان کند.

مایکل کوهن، وکیل شخصی قدیمی ترامپ می‌گوید که به باورش "ترامپ کاخ سفید را تخلیه خواهد کرد و پرونده بی‌اساس خود را از مارالاگو، محل اقامت شخصی خود در فلوریدا، پیگیری خواهد کرد."

وی می‌گوید که "برای من مایه تعجب نخواهد بود ترامپ برای پذیرش شکستش سخنرانی نکند. نظریه من این است که در زمان کریسمس به مارالاگو خواهد رفت و تا زمان مراسم تحلیف در آنجا خواهد ماند. مایه شگفتی من نخواهد بود اگر در مراسم تحلیف حاضر نشود. ترامپ نمی‌تواند اجازه دهد دوربین به وی خیره شود در حالی که پرده نمایش پایین کشیده می‌شود. ترامپ یک بازنده صرف است و این برایش جانکاه است. در حال حاضر آنچه در کاخ سفید در جریان است این است که همه دارند تقصیر شکست را بین یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند."

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ اما در یک نشست خبری در واشنگتن در پاسخ به پرسشی درباره همکاری وزارتخانه‌اش با تیم انتقالی بایدن گفت که "انتقال به دولت دوم ترامپ آرام و روان خواهد بود."

به گفته وی، "زمانی که روند شمارش آرا به پایان برسد و فرد منتخب مشخص شود، روالی وجود دارد که قانون اساسی آن را تعیین کرده است. جهان باید اعتماد کامل داشته باشد که انتقال مورد نیاز برای اینکه مطمئن باشیم وزارت خارجه که امروز کارآمد و موفق است، در دولت هر رئیس جمهوری که ۲۰ ژانویه سر کار بیاید، همچنان موفق خواهد بود."

دولت جدید آمریکا باید بیستم ژانویه سال آینده میلادی کار خود را آغاز کند و دولت مستقر در این مدت باید جهت تسهیل روند انتقال قدرت با تیم دولت منتخب جدید همکاری کند؛ امری که با قبول نکردن شکست توسط ترامپ هنوز اتفاق نیفتاده و تا مدت‌ها مشکلات بسیاری را برای جامعه آمریکا ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 454973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.