ماجرای کشتن سگ‌های بی‌صاحب در همدان+جزئیات و واکنش‌ها

به نظر می‌رسد شهرداری همدان ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین راه برای کنترل جمعیت سگ‌های بی‌صاحب یعنی کشتن آن‌ها را در پیش گرفته که این عمل به گفته عضو هیئت مدیره مجمع فعالان زیست محیطی کشور موضوع تازه‌ای نیست اما معاون خدمات شهری، مسبوق به سابقه بودن آن را رد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساماندهی حضور سگ‌های بی‌صاحب در شهر و در سال‌های اخیر محل تبادل نظرهای زیادی بوده است. مسئولان شهری می‌گویند به منظور حفاظت از محیط زندگی شهروندان باید نسبت به جمع‌آوری این حیوانات از محیط شهری اقدام کرد اما چگونگی انجام این کار همواره مورد بحث بوده و از جمله راه حل‌های مطرح شده عقیم سازی و بی خطر کردن آنها است.

با این وجود در برخی شهرهای کشور به جای عقیم سازی، اقدامات غیر انسانی برای از بین بردن این سگ‌ها انجام شده و تصاویر منتشر شده از تزریق اسید به این حیوانات و زجرکش کردن آنها موجی از انتقادات را از طرف عامه مردم به دنبال داشت و مسئولان را وادار به واکنش کرد اما به نظر می‌رسد ماجرای کشتن این سگ‌ها تمامی ندارد.

چند روز پیش لاشه آغشته به خون یک سگ در یکی از پیاده‌روهای همدان دست به دست شد که کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.

یکی از کاربران توئیتر با نام مستعار "سان رایس" نوشت: "دوباره افتادن به جان سگ‌ها…"

سیامک از دیگر کاربران توئیتر متن خود را با هشتگ "شهرداری همدان "شروع کرد و نسبت به این واقعه این‌طور واکنش نشان داد: "شهرداری همدان با بستن قرارداد با پیمانکار و استخدام شکارچی سگ‌های بی پناه را با شلیک گلوله می‌کشد. "

کاربر دیگری با انتشار عکسی از جسد رها شده یک سگ میان پیاده‌رو توئیت کرد: "شهرداری همدان با استفاده از شلیک مستقیم گلوله اقدام به کشتار سگ‌های بدون صاحب می‌کند. گفته می‌شود که شهرداری از مدتی قبل با استفاده از نیروی پیمانکار درصدد کشتار سگ‌های آزاد است. "

بنجامین در توئیتی دیگر نوشت: "سگ کشی! من واقعاً برای همدان متأسفم بیشتر بخوام بگم باید فحش بدم! "

پرهام در واکنش به یکی از توئیت‌ها در مورد معدوم سازی راسوها در دانمارک، نوشت: "همین دیروز شهرداری همدان چند تا سگ رو تو خیابون کشت. البته! دانمارک اگه راسو پرورش میده و جزایر فرو داره، چند تا کار مفید هم تو این دنیا انجام میده! حتی اگه به قول بعضی‌ها ژست باشه! حداقل حقوق انسان‌ها رو به نحو احسنت رعایت می‌کنه! ما که ژستش هم نمی‌تونیم بگیریم! "

سهل‌انگاری در برخورد با متخلفانی که با اسلحه به جان سگ‌ها می‌افتند

واکنش‌ها، انتقادات و کنایه‌های از این دست، اهمیت واکاوی ماجرا در همدان را جدی‌تر می‌کند؛ آیا شهرداری همدان نسبت به حقوق این حیوانات اهمیتی قائل نمی‌شود؟

صابر محمدی، مدیر اجرایی و عضو هیئت مدیره مجمع فعالان زیست محیطی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: برابر مصوبه سال ۸۷ وزارت کشور در مورد ساماندهی سگ‌های بلا صاحب شهری، بر اولویت همکاری با سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه حمایت از حقوق حیوانات تاکید شده است اما شهرداری‌ها با برگزاری مناقصه غیرقانونی بین پیمانکاران خودی این مسئولیت را به آنان می‌سپارند.

محمدی خاطرنشان کرد: به علت اینکه این افراد هیچ سر رشته‌ای در زمینه مدیریت سگ‌های بلا صاحب ندارند اقدام به کشتار و زنده گیری غیر اصولی که معمولاً به خفگی و ناقص شدن سگ‌ها می‌انجامد، می‌کنند.

وی عنوان کرد: پیرو بخشنامه‌ای که اردیبهشت ماه سال جاری از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تمام استانداری‌ها ابلاغ شده، بر رعایت حقوق حیوانات و پرهیز از برخوردهای غیر اصولی در این زمینه از سوی شهرداری‌ها تاکید شده است. همچنین رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در اجرای بهینه طرح ساماندهی سگ‌های بلا صاحب از جمله در زمینه درمان غذا رسانی، عقیم سازی و سایر امور مربوطه و دریافت پیشنهادهای تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در سطح شهرها در جهت تکمیل و بهبود روش‌های اجرایی فعلی و دستورالعمل ابلاغی و اطلاع رسانی به شهروندان پیرامون نحوه اجرای صحیح مفاد دستورالعمل و اقدامات در دست انجام در این زمینه را تاکید کرده و هشدار داده است در صورت تخطی از ضوابط دستورالعمل با خاطیان برخورد قانونی شود.

عضو هیئت مدیره مجمع فعالان زیست محیطی کشور با بیان اینکه متولی رسیدگی به سگ‌های بلا صاحب شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است، تاکید کرد: با توجه به اینکه در کشور ما قانونی برای حمایت از حقوق حیوانات وجود ندارد هیچ برخورد جدی با متخلفان که احساسات عموم را جریحه‌دار کرده و با اسلحه به جان سگ‌ها می‌افتند، انجام نمی‌شود. ما در مجمع فعالان زیست محیطی کشور در بسیاری از موارد توانسته‌ایم با اقدامات قانونی لازم و مکاتبه با دادستانی‌ها جلوی بروز این جنایات فجیع را بگیریم و متخلفان را به دادگاه بکشانیم اما به علت خلأ قانونی برخورد جدی با آن‌ها نشده و بازدارنده نبوده است.

شهرداری هیچ تعاملی با ما ندارد

مدیر اجرایی و عضو هیئت مدیره مجمع فعالان زیست محیطی کشور با اشاره به دسته بندی شهرها، تصریح کرد: شهرهایی که زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند در دسته اول، شهرهایی که ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند در دسته دوم، شهرهایی که ۲۰۰ هزار الی ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند در دسته سوم و شهرهایی که بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند در دسته چهارم قرار می‌گیرند.

محمدی اظهار کرد: با توجه به گستره سازمانی و طبق آمار و ارقامی که در دست داریم، پیش بینی می‌کنیم در شهرهایی که جمعیتی ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار نفری دارند معمولاً ۲ الی ۴ هزار قلاده سگ بلا صاحب وجود دارد که اگر تعدادی از این حیوانات را عقیم سازی کنیم می‌توان جمعیت آنان را به راحتی کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهر همدان از نظر جمعیت در دسته چهارم قرار می‌گیرد و تخمین ما این است که در این شهر بالای ۱۰ هزار قلاده سگ بلا صاحب زندگی می‌کنند. شهرداری همدان برخلاف ادعاهایی که دارد هیچ تعاملی با ما ندارد و تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر همکاری از آنان نداشته‌ایم با وجود اینکه چندین بار چه به صورت حضوری و تلفنی اعلام آمادگی کرده‌ایم.

مدیر اجرایی و عضو هیئت مدیره مجمع فعالان زیست محیطی کشور ادامه داد: در واقع شهرداری همدان بر اساس حساب و کتاب‌هایی که می‌کند ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین راه برای کنترل جمعیت این حیوانات را در پیش گرفته که کشتار است. این عمل مجرمانه موضوع تازه‌ای نیست و سال‌هاست در همدان انجام می‌شود.

کشتار سگ‌ها روشی کارآمد، پایدار و انسانی نیست

محمدی عنوان کرد: کشتار سگ‌ها شاید به نظر عده‌ای حیوان آزار که منافع اقتصادی برای آنان به همراه دارد، راه‌حلی مؤثر و ساده‌ای برای کنترل جمعیت آنها باشد اما بر اساس تحقیقات و تجربه بین المللی روشی کارآمد، پایدار و انسانی نبوده و خلاف شرع است و در طولانی مدت جمعیت سگ‌ها را کم نمی‌کند، با این حال تعداد زیادی از شهرداری‌های کشور چندین سال است به کشتار حیوانات بی خانمان و این وحشی گری ادامه می‌دهند اقدامی که در دراز مدت تعداد سگ‌های بلا صاحب را کاهش نداده و از انسانیت به دور است.

وی افزود: باید بدانید که سگ‌های بلا صاحب از مکان‌های مختلف، جهت پر کردن جای خالی سگ‌های کشته شده می‌آیند و چرخه تولید مثل آنها ادامه خواهد یافت. قطعاً انتخاب روش کشتار در دراز مدت ناکارآمد است. در رومانی چندین سال متداوم است که سگ‌ها را قتل عام می‌کنند ولی این روش در کاهش تعداد سگ‌های بی سرپناه یا بلا صاحب هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

محمدی اظهار کرد: مؤثرترین و بهترین راه برای کم کردن و کنترل جمعیت حیوانات بلا صاحب شهری روش سی ان وی آر cnvr است که مخففی است برای زنده‌گیری، عقیم سازی، واکسینه کردن و رهاسازی. این روش به تأیید سازمان بهداشت جهانی رسیده و در بسیاری از کشورهای جهان جواب داده و هم اکنون در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: ما در مجمع فعالان زیست محیطی کشور نیز با همین روش در تمامی نقاط کشور سعی داریم جمعیت سگ‌های بلا صاحب شهری را کنترل کنیم. باید بعد از انجام این روش، حیوانات به منطقه اصلی (قلمرو) خود بازگردانده یا به افراد صاحب صلاحیت واگذار شوند اما شهرداری‌ها به جای آنکه از فعالان این حوزه دعوت به همکاری کنند با تهدیدهای مختلف اقدام به شکایت و دعوی حقوقی می‌کنند که معمولاً به نتیجه هم نمی‌رسند.

سگ‌کشی در دام بی‌اطلاعی و بی‌پاسخی مسئولان شهری و استانی

با وجود واکنش‌های تند مردمی به کشتن سگ‌ها در همدان، اثری از پاسخگویی مسئولان شهری و استانی همدان در هیچ رده‌ای دیده نمی‌شود.

ابراهیم مولوی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در واکنش به انتشار عکس سگ کشته شده در شبکه‌های اجتماعی، گفت: نمی‌توانم این خبر را تأیید یا رد کنم. باید از مسئول مربوطه یعنی معاون خدمات شهری شهرداری همدان این مسئله را جویا شد.

در مقابل وحید علی ضمیر، معاون خدمات شهری شهرداری همدان به خبرنگار ایمنا گفت: نشستی با حامیان انجمن حیوانات داشته‌ایم و همدان نیز بر طبق هماهنگی که با دبیرخانه کلانشهرها و معاونان خدمات شهری مراکز استان‌ها داشته، مانند سایرین عمل می‌کند.

وی با اشاره به عکسی که در فضای مجازی منتشر شده، افزود: پیگیری برای علت این اتفاق انجام شد و ظاهراً پیمانکاری که قبلاً با شهرداری فعالیت و همکاری داشته است، رخ داده البته این پیمانکار منکر بود اما در هر صورت این اتفاق در شهر افتاده و شهرداری نیز در حال حاضر با پیمانکاری بدین شکل، طرف قرارداد نیست.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان اضافه کرد: در نشستی که با انجمن حامی حیوانات داشتیم مصوبات و تعهداتی مدنظر قرار گرفت و طبق روال قبلی قرار شد حمایت‌هایی که از این انجمن می‌شود، پر رنگ‌تر باشد و خدماتی که شهرداری ارائه می‌دهد با شرایط بهتر و در کنار این انجمن باشد.

علی ضمیر تاکید کرد: تا قبل از این مورد طی این سال‌ها مشکلی در شهر همدان نداشتیم و پیگیری‌های قضائی نیز داشته‌ایم، به علاوه شایسته نیست که خدمات شهرداری با یک اتفاق زیر سوال برود. در هر صورت انجام این فعالیت جزئی از خدمات ثابت شهرداری است.

وی افزود: موضوع در دست پیگیری است و سازمان پسماند پیگیر این موضوع خواهد بود و نتیجه طی روزهای آینده مشخص می‌شود.

البته تلاش ایمنا برای ارتباط دوباره با این مسئول و جویا شدن نتیجه بررسی‌ها به جایی نرسید و مسئولان محیط زیست استان نیز از اصلِ ماجرا ابراز بی‌اطلاعی کردند.

مجید شعبانلو، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره حفاظت محیط زیست همدان بدون آنکه پاسخ مشخصی بدهد، اطلاع‌رسانی در این خصوص را به گزارش‌های آتی روابط عمومی اداره کل محیط زیست همدان موکول کرد و سایر مسئولان محیط زیست استان نیز پاسخی در این خصوص ندادند.

کد خبر 454723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.