بورسی شدن سه هلدینگ صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در اینکه باید معلمان در اداره و مدیریت صندوق نقش داشته باشند، تردیدی نیست و معتقدم نقطه ضعف آینده صندوق، فارغ از اینکه چه کسی مدیرعامل باشد، این است که نظارت معلمان بر صندوق کم است و اگر فرهنگیان نظارت داشتند مسائل سال‌های گذشته هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

به گزارش ایمنا، به گزارش روابط عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان، مهدی نیکدل در دیدار با نمایندگان تشکل‌های صنفی و مدنی فرهنگیان با اشاره به سخنان نمایندگان تشکل‌ها تصریح کرد: در اینکه صندوق متعلق به فرهنگیان است، هیچ شکی نیست و این مؤسسه در سالیان متمادی با ذره ذره پول فرهنگیان تأسیس شده و به فعالیت خود ادامه داده و با برکت اندوخته فرهنگیان، سرمایه‌گذاری‌های خیلی خوبی را سبب شده است.

وی با تاکید بر اینکه صندوق ذخیره متعلق به فرهنگیان و کاملاً خصوصی است، گفت: هیچ قدرتی نمی‌تواند جیب فرهنگیان را دولتی کند و بگوید این وجوه متعلق به شما نیست و متعلق به دولت است البته سنگ‌اندازی‌هایی در این مسیر صورت می‌گیرد که مؤسسه با تمام توان از خصوصی بودن دارایی معلمان عضو دفاع می‌کند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به سوال نمایندگان تشکل‌ها مبنی بر نظارت فرهنگیان بر عملکرد صندوق گفت: نظارت فرهنگیان بر دارایی‌های خود و مشارکت حداکثری در تصمیم‌گیری‌ها رویکردی کاملاً صحیح و به حق است ولی نیاز به ساز و کارهای قانونی دارد.

نیکدل با تأیید مطالبه برخی اعضای جلسه مبنی بر افزایش سهم فرهنگیان در هیأت امنای صندوق اظهار کرد: در اینکه باید معلمان در اداره و مدیریت صندوق نقش داشته باشند، تردیدی نیست و معتقدم نقطه ضعف آینده صندوق، فارغ از اینکه چه کسی مدیرعامل باشد، این است که نظارت معلمان بر صندوق کم است و اگر فرهنگیان نظارت داشتند، مسائل سال‌های گذشته هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

وی در خصوص ارائه خدمات به فرهنگیان حین خدمت گفت: حواستان باشد که تأمین رفاهیات فرهنگیان را به جیب خودتان ارجاع ندهند. تأمین مسائل رفاهی فرهنگیان در دوران خدمت، به عهده دولت است و نباید از اندوخته فرهنگیان برای رفاهیات هزینه شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تاکید بر افزایش سودآوری این مؤسسه در یک سال گذشته، اظهار کرد: مؤسسه در یک سال گذشته بیش از نصف ۲۴ سال گذشته سودآوری داشته است به طوری که از ابتدای تأسیس تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۶ هزار و ۶۰ میلیارد تومان و طی یک سال گذشته ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سود داشته است.

نیکدل افزود: نکته حائز اهمیت این است که سود ۶ هزار میلیاردی ۲۴ سال گذشته، امسال به ۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی در پاسخ به مطالبه جوان‌گرایی در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: استفاده از نیروهای جوان یکی از استراتژی‌های مؤسسه است و در حال حاضر نیز تعداد زیادی مدیران جوان در مؤسسه مشغول خدمت هستند ولی در موارد استثنایی به ویژه بحران حتماً باید از نیروهای با تجربه و آبدیده برای مشاغل کلیدی استفاده کرد تا از فشارهای بیرونی نهراسد و بحران را مدیریت کند. پس از عبور از بحران حتماً باید از نیروهای متخصص جوان که سرمایه‌های کشورند، بهره جست.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص اصلاح اساسنامه و گنجاندن توزیع ارزش افزوده بین فرهنگیان عضو، اظهارکرد: اصلاح اساسنامه نیازمند برگزاری مجمع فوق‌العاده با حضور هیأت امنا مؤسسه و تدوین آئین نامه اجرایی است.

نیکدل افزود: محاسبه ارزش افزوده نیز نیازمند تغییر در اساسنامه و تدوین آئین‌نامه اجرایی است. در حال حاضر مؤسسه فقط ابلاغ کتبی وزیر آموزش و پرورش را دارد که باید شیوه‌های محاسبه ارزش افزوده بررسی شود و در صورت اطمینان از قابلیت اجرایی، آئین‌نامه اجرایی آن تدوین و توسط هیأت امنا در مجمع فوق‌العاده با لحاظ کردن در اساسنامه مصوب شود.

وی از امکان پذیر شدن محاسبه ارزش افزوده خبر داد و گفت: این امر نیازمند فراهم ساختن مقدمات، بررسی‌های بیشتر و یافتن بهترین راهکار است که در حال حاضر شرکت‌های زیرمجموعه مؤسسه را در قالب چهار هلدینگ پتروشیمی و انرژی، مالی و سرمایه‌گذاری، ساختمانی و خدمات سازماندهی کرده‌ایم بنابراین قبل از اینکه بخواهیم ارزش افزوده را محاسبه کنیم باید میزان و نوع دارایی‌ها را از طریق بورسی کردن این چهار هلدینگ مشخص و بر اساس قانون اقدام کنیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به این سوال که بازنشستگانی که با صندوق تسویه حساب کرده‌اند، چگونه می‌توانند مجدداً عضو صندوق شوند، تصریح کرد: این مساله را از هیأت امنا درخواست کردیم که برای بازنشستگان هم بتوانیم کاری انجام دهیم اما بر اساس قانون و طبق اساسنامه فعلی ما اجازه این کار را نداریم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل حدود سه سال است به فرهنگیانی که بازنشسته می‌شوند، توصیه می‌شود که با صندوق تسویه نکنند تا از سودآوری این سال‌های صندوق بهره‌مند شوند.

بورسی شدن سه هلدینگ صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۴۰۰

معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار مؤسسه نیز از ساماندهی شرکت‌های زیرمجموعه مؤسسه خبر داد و گفت: شرکت‌ها بر اساس نوع فعالیت در قالب چهار هلدینگ ساماندهی شده است تا بتوانیم ضوابط و چارچوب‌های بورس اوراق بهادار را در آنها عملیاتی کنیم زیرا ورود به بورس نیازمند فراهم ساختن مقدماتی اعم از برگزاری به موقع مجامع، استفاده از ابزارهای حاکمیت شرکتی، شفاف بودن پرونده‌های حقوقی و شفاف شدن دارایی‌ها و … است.

عباسعلی قدیریان با بیان اینکه مشکلات شرکت‌ها تا حد قابل قبول برای ورود به بورس حل و فصل شده است، تصریح کرد: برگزاری جلسات مشترک با فرابورس، ارائه درخواست‌های بورسی کردن هلدینگ‌ها به فرابورس، تهیه امیدنامه شرکت‌ها، تبدیل آنها از شرکت سهامی خاص به سهامی عام، ارزش گذاری دارایی‌ها با استفاده از کارشناس دادگستری و … از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی با بیان اینکه بورس ابزار اولیه‌ای است که بتوانیم به محاسبه ارزش افزوده فکر کنیم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا خرداد ماه ۱۴۰۰ سه هلدینگ پتروشیمی، سرمایه‌گذاری و ساختمانی را بورسی کنیم اما بورسی کردن اولین قدم است. با بورسی شدن ارزش دارایی‌های مؤسسه به روز محاسبه می‌شود و پس از عرضه اولیه به بازار ارزش جاری دارایی‌ها کاملاً مشخص و شفاف است.

کمیته وصول مطالبات فرهنگیان با جدیت پیگیر سهم دولت است

همچنین، در این جلسه گزارشی از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان اعم از تعداد اعضا، تعداد بازنشستگان، تعداد اعضای موجود، سود مؤسسه از ابتدا، واریزی دولت و پرداختی سهم بازنشستگان به شرح زیر توسط امیر انباردار - معاون امور شرکت‌های مؤسسه - ارائه شد.

وی در مورد پیگیری بدهی سهم دولت به حضار اطمینان خاطر داد که کمیته بسیار قوی و فعال برای پیگیری وصول مطالبات فرهنگیان از دولت در صندوق دایر شده است که به طور مداوم و با جدیت پیگیر امور هستند.

انباردار در پاسخ به پرسش یکی از حضار در مورد بانک سرمایه گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان یک سهامدار ۴۶ درصدی در بانک سرمایه بود و تمام سرمایه گذاری صندوق در بانک سرمایه حدود ۲۱۸ میلیارد تومان بوده که از سال گذشته تاکنون حدود ۵/۵ درصد سهام بانک سرمایه را به قیمت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به فروش رساندیم و ۴۰ درصد سهام فعلی صندوق در بانک سرمایه کلاً سود است بنابراین هیچ‌یک از فرهنگیان عضو صندوق ذخیره ضرری در سرمایه‌گذاری در بانک سرمایه نکرده بلکه از سود حاصل از این سرمایه‌گذاری بهره‌مند شده‌اند.

وی با بیان اینکه طبق قانون تجارت فقط سود شرکت‌های تابعه مؤسسه قابل تقسیم است و زیان آنها قابل تقسیم نیست، گفت: زیان شرکت‌ها باید با تلاش مدیران آن شرکت جبران شود.

معاون امور شرکت‌های مؤسسه در پاسخ به سوال نحوه اداره شرکت‌ها و حسابرسی آنها گفت: شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره همگی دارای سال مالی هستند و هر سال مجمع آنها در موعد مقرر برگزار می‌شود و هیچ مجمع عقب افتاده‌ای نداریم و سودی که اعلام می‌شود، سودی است که توسط بازرس قانونی و حسابرس مستقل تأیید می‌شود و اگر درستی سود و زیان آن شرکت توسط بازرس قانونی و حسابرس مستقل تأیید شد، سود آن شرکت قابل تقسیم است.

عملکرد و سیاست‌های صندوق ذخیره قابل دفاع است

مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست، با تاکید بر اینکه دکتر حاجی میرزایی از عملکرد و سیاست‌های صندوق ذخیره فرهنگیان دفاع می‌کند، اظهارکرد: وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد کرد که جلسه با صندوق ذخیره و نماینده تشکل‌ها داشته باشیم تا به ابهامات پاسخ داده شود.

عادل عبدی با بیان اینکه صندوق ذخیره صرفاً در چارچوب قانون تجارت و اساسنامه می‌تواند فعالیت کند، گفت: نمی‌توان از مدیران این مؤسسه انتظار فعالیت و اقدامی فراتر از اساسنامه داشت بنابراین باید ابتدا در پی تغییر اساسنامه صندوق و لحاظ کردن انتظاراتمان در آن باشیم.

در ابتدای این جلسه، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان حاضر در نشست بر دفاع از ماهیت خصوصی صندوق، محاسبه ارزش افزوده و تجدید ارزیابی‌ها، پرهیز از پذیرش پروژه‌های سفارشی، اصلاح اساسنامه، دریافت خدمات برای فرهنگیان خصوصاً خدمات بیمه‌ای از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق، در اولویت قرار دادن استخدام فرزندان فرهنگیان، تأمین منافع جامعه هدف، حمایت از فرهنگیان عضو در مواقع بحران اعم از سیل و زلزله، ارتقای اطلاعات نمایندگان مؤسسه در استان‌ها برای دفاع از عملکرد صندوق، پیگیری بدهی سهم دولت، ورود شرکت‌های تابعه به بورس، امکان عضویت مجدد فرهنگیان بازنشسته در صندوق، افزایش خدمات حین خدمت به فرهنگیان و اطلاع‌رسانی و شفاف سازی بیش از پیش تاکید کردند.

در این نشست نمایندگان مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، کانون صنفی مدرسان، کانون صنفی معلمان، انجمن اسلامی معلمان ایران، سازمان معلمان ایران، کانون صنفی معلمان تهران، کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگران حضور داشتند.

کد خبر 454698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.