گزینه‌های بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای و تعامل با ایران

‌ روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به انتخاب‌های پیش روی رئیس جمهور منتخب آمریکا برای از سرگیری تعامل با ایران در چارجوب توافق هسته‌ای پرداخت.

به گزارش ایمنا، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره انتخاب‌های پیش روی جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۰، برای رویکردی که نسبت به توافق هسته‌ای ایران و موضوع ایران به طور کلی اتخاذ خواهد کرد، نوشت: بایدن گفته است مادامی که ایران به پایبندی جدی نسبت به تعهدات هسته‌ای‌اش «به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات بعدی» بازگردد، او هم به توافق چندجانبه هسته‌ای بازخواهد گشت که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا با ناقص تلقی کردن این توافق در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده و سپس تحریم‌های متعدد اقتصادی را بر ایران اعمال کرد.

در حالی که رئیس جمهور منتخب وعده داده است که «یک مسیر بازگشت معتبر به دیپلماسی» را به ایران پیشنهاد می‌کند، بازگشت به توافق با پیچیدگی‌هایی همراه است و انتظارات موجود در یک توافق برای مشاوران او کم اهمیت است.

فایننشال تایمز در ادامه این گزارش می‌نویسد: در حالی که تحلیل‌گران می‌گویند که احتمال دارد این توافق چندجانبه احیا شود، انجام دادن این اقدام نسبت به ملحق شدن دوباره‌ی آمریکا به برخی دیگر از توافق‌های چندجانبه از جمله معاهده آب‌وهوایی پاریس و عضویت دوباره در سازمان بهداشت جهانی مشکل‌تر است. اگر آمریکا مسائلی همچون موشک‌های بالستیک ایران یا حمایتش از شبه‌نظامیان منطقه را مطرح کند-موضوعاتی که در توافق اصلی مطرح نشده بودند- یا تهران خواستار غرامت خروج آمریکا از توافق شود، در این صورت مذاکرات فوراً شکلی پیچیده به خود می‌گیرند.

این روزنامه همچنین در گزارشش می‌نویسد: در حالی که بایدن احتمالاً با پرداخت غرامت به ایران یا لغو فوری تمام تحریم‌های دولت ترامپ موافقت نمی‌کند، تحلیل‌گران می‌گویند که برخی اقدامات مهمی وجود دارد که او می‌تواند به سرعت انجام دهد. این اقدامات شامل اعمال معافیت از تحریم‌ها برای صادرات نفت ایران و خروج نام بانک مرکزی ایران از موارد حامیان تروریسم می‌شود.

این روزنامه می‌افزاید: از زمانی که دولت ترامپ از این توافق خارج شده است، سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان که از شرکای توافق هسته‌ای نیز می‌باشند، تلاش کرده‌اند این توافق را حفظ کنند و مشاوران بایدن به وضوح گفته‌اند که بر سر بازگشت آمریکا به برجام رویکردی مشترک با قدرت‌های اروپایی در پیش خواهند گرفت. الی گران‌مایه کارشناس مسائل ایران در اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در این باره گفته است که دولت بایدن «حداقل» می‌تواند موانع ایجاد شده در مسیر تلاش‌های اروپایی‌ها توسط دولت ترامپ را برای حفظ منافع اقتصادی تعیین شده در توافق هسته‌ای از میان بردارد. این رفع موانع می‌تواند دربرگیرنده به‌کارگیری سازوکارهایی موجود یا پیشنهادی برای ارائه خطوط اعتباری به تهران به پشتوانه تولیدات نفت خام ایران بوده و علاوه بر این، شامل پرداخت هزینه تجارت در توافق‌های همکاری میان شرکت‌های ایرانی و اروپایی باشد.

در گزارش فایننشال تایمز همچنین مطرح شد: گران‌مایه می‌گوید که «اگر بپذیریم منطق راهبردی توافق هسته‌ای هنوز معتبر است و به نفع دو طرف است که دوباره آن را در مسیر خودش قرار دهند، تمامی مشکلات قابل حل هستند».

این روزنامه علاوه بر این به نقل از سوزان مالی یک کارشناس مسائل ایران در اندیشکده بروکینگز نوشت: یک فشار دیپلماتیک زودهنگام برای پایبندی بیشتر دو طرف به تعهداتشان وجود خواهد داشت اما این لزوماً به معنای بازگشت تمام عیار به این توافق نیست. یک توافق هسته‌ای مقدماتی در میان گزینه‌ها خواهد بود.

فایننشال تایمز ادامه داد: برخی دیگر از دموکرات‌های آمریکا به دنبال تقویت توافق هسته‌ای با مطرح کردن موضوع موشک‌های بالستیک ایران و رفتار آن در منطقه خواهند بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 454685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.