رشد بازارهای جهانی با پیروزی بایدن

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بایدن در برنامه‌های خود به تزریق یک محرک اقتصادی سنگین به اقتصاد آمریکا اشاره کرده است. این موضوع باعث کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی و در پی آن تقویت قیمت بازارهایی همچون نفت، فولاد، فلزات و حتی طلا می‌شود.

بهنام شاهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تأثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران را از دو منظر قیمت دلار و بازارهای جهانی می‌توان بررسی کرد. با انتشار خبر پیروزی بایدن در بورس‌های اروپا، بازار طلا و اوراق قرضه تغییراتی به وجود آمده که بر بازار بورس و اقتصاد ایران تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: شاخص‌های بورس اروپا و اقتصادهای در حال توسعه، پس از پیروی جو بایدن در انتخابات آمریکا رشد قابل توجه داشته و میانگین بورس کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان حدود هفت درصد رشد داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سیاست‌های افراطی که ترامپ دنبال می‌کرد در ابتدا چین و سپس اتحادیه اروپا را هدف گرفته بود بنابراین با باخت ترامپ این محدودیت‌ها از بین رفته و باعث رونق بورس می‌شود.

شاهنگیان با اشاره به اینکه چین بازار هدف محصولات فولادی، معدنی، نفت و پتروشیمی ایران است، خاطرنشان کرد: اگر فشار ترامپ بر اقتصاد چین برداشته شود که به احتمال زیاد با ریاست جمهوری بایدن این اتفاق خواهد افتاد، اقتصاد چین به مدار رشد سال‌های پیش از ترامپ بازگشته و مصرف محصولات فولادی این کشور افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: با افزایش نیاز چین به فولاد، نفت و محصولات پتروشیمی، قیمت جهانی این محصولات افزایش می‌یابد که این موضوع برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی صادر کننده این محصولات اتفاق خوبی است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بایدن در برنامه‌های خود به تزریق یک محرک اقتصادی سنگین به اقتصاد آمریکا اشاره کرده است. این موضوع باعث کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی و در پی آن تقویت قیمت بازارهایی همچون نفت، فولاد، فلزات و حتی طلا می‌شود.

شاهنگیان اظهار کرد: به طور کلی پیروزی بایدن باعث افزایش قیمت بازارهای جهانی شده است، اما باید تأثیر آن بر قیمت دلار را نیز در نظر گرفت. اگر افزایش قیمت جهانی، بیشتر از کاهش قیمت دلار در داخل کشور باشد اتفاق خوبی خواهد افتاد. در کشور نیمی از عوامل مؤثر بر قیمت دلار، رویدادهای سیاسی و تصمیمات داخلی است. بنابراین باید واکنش بازار داخلی به انتخابات پیش رو را نیز در نظر گرفت.

رشد قابل توجه بازار ارز دیجیتال از شب گذشته

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار ارزهای دیجیتال با پیروزی بایدن رشد قابل توجهی داشته است. با توجه به بدبینی ترامپ نسبت به این ارزها و کمک بیش از ۸۰ میلیون دلاری اتحادیه جهانی ارزهای دیجیتال به کمپین انتخاباتی بایدن، پیروزی بایدن به نفع بازار این ارزهاست؛ در این مدت بیت کوین بعد از سال‌ها به قیمت ۱۴۵۰۰ دلار بازگشت و رکورد قیمت خود را شکست.

شاهنگیان افزود: در روزهای و هفته‌های آینده نیز تغییرات زیادی در بازارهای جهانی خواهیم داشت. همچنین باید منتظر واکنش بازار داخلی باشیم.

وی با بیان اینکه در چارچوب برجام شرایط متعادل‌تر می‌شود، اظهار کرد: شرایط فعلی ادامه‌دار نخواهد بود مگر آنکه اتحادیه اروپا و یا حتی چین با بایدن همدست شده و با ایران مقابله کنند. همچنین توانایی اقتصادی برای ادامه تشدید تحریم‌ها باقی نمانده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اکنون مهم‌ترین مسئله واکنش قیمت دلار و بازارهای جهانی به انتخابات آمریکا است. البته انتخاب بایدن برای صنایع خودرو می‌تواند مفید باشد. صنایع آی تی، شرکت‌هایی همچون تسلا و شرکت‌هایی که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند در زمان ترامپ وضعیت خوبی نداشتند و پیروزی بایدن با توجه به برنامه‌هایی که نسبت به جایگزینی انرژی‌های سنتی با انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرده است می‌تواند به نفع این شرکت‌ها باشد.

پیش‌بینی رشد شاخص بورس ایران تا یک میلیارد و ۲۰۰ واحد

شاهنگیان درباره پیش‌بینی روند بازار بورس ایران گفت: در شرایط کنونی و بازار بی‌ثبات موجود، برای پیش‌بینی بورس نمی‌توان همه شرکت‌ها را یکسان دید و روند بازار را پیش‌بینی کرد. اگر دلار کاهشی شود شرکت‌های صادرات محور ممکن است ضربه ببینند اما ممکن است این ضربه با افزایش قیمت‌های جهانی و تسهیل در روند صادرات جبران شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: افزون بر این با کاهش قیمت دلار، بازارهای موازی نیز برای سرمایه گذاری جذابیت لازم را نخواهد داشت. پیش بینی می‌شود شاخص بورس روند پرنوسانی در حوالی یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ واحد تا پیش از انتخابات ایران داشته باشد.

بازار سنگ آهن بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خواهد بود

شاهنگیان افزود: صنایعی همچون خودرو، بانک، بیمه امکان رشد بیش از شاخص دارند اما رشد سهام شاخص‌دار و خود شاخص ثبات و نهایتاً صعود ۲۰ درصدی است. رفع تحریم‌ها، به سایر شرکت‌ها از جمله شرکت‌های فعال در حوزه بازرگانی بین‌الملل کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: سهام برخی شرکت‌های ساختمانی که پروژه‌های خارج از کشور دارند نیز رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند. اگر قیمت سنگ آهن در بازار افزایش یابد و قیمت سنگ آهن در ایران آزادسازی شود این حوزه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است.

کد خبر 454618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.