کشاورزی شهری؛ هنر خودکفایی در دوران کرونا

تجربه نشان داده است که وجود بام باغ‌ها و سیستم‌های جمع‌آوری آب باران، نیاز بشر به منابع انرژی خارجی را به حداقل رسانده و شهرها را در مسیر پایدار شدن یاری کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کرونا زندگی بشر را دست کم از یک جنبه تحت تأثیر قرار داده و جهان را به طور کامل متحول کرده است. مردم به صورت اجبار یا با میل شخصی خود در خانه‌هایشان مانده‌، ملاقات‌های خود با سایرین را به حداقل رسانده و حتی وابستگی خود به منابع غذایی بیرونی را کاهش داده‌اند. ویروس کرونا از یک سو پرده از مشکلات جهانی شدن برداشته و از سوی دیگر اهمیت خودکفایی را به تصویر کشیده است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های خودکفایی، پرورش مواد غذایی در محل سکونت خود است که به یک جنبش فراگیر "کشاورزی شهری" در میان مردم سراسر جهان تبدیل شده است.

پرورش محصولات کشاورزی و سایر مواد غذایی در خانه، نه تنها امنیت وجود داشتن آن‌ها را تضمین می‌کند دسترسی به مواد غذایی تازه و سالم بدون هیچ گونه تداخل مواد شیمیایی را فراهم می‌آورد. اگرچه این کار در خانه‌های بزرگ با محوطه‌های باز امکان‌پذیر است با این حال این روزها بسیاری از مردم در بالکن‌ها و پشت بام‌های کوچک خود نیز به کار پرورش سبزیجات و میوه‌ها پرداخته‌اند. در واقع بام‌باغ‌ها نه تنها مواد غذایی مورد نیاز ساکنان یک خانه را فراهم می‌آورند بلکه باعث خنک‌سازی فضای زیرین یا محیط اطراف خود می‌شوند. در نهایت نیاز انسان به مصرف انرژی شهری به حداقل می‌رسد و مهم‌تر از همه اینکه تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

تکنولوژی امروز، باغبانی عمودی و استفاده از آب‌کشت، یعنی پرورش گیاهان بدون نیاز به خاک را امکان‌پذیر کرده و با اشغال کمترین فضای ممکن، به پرورش بیشترین محصولات پرداخته است. افرادی که باغ‌های عمودی یا بام‌باغ‌ها را در ساختمان‌های خود ایجاد کرده‌اند می‌توانند با استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، میزان مصرف آب را به حداقل برسانند. علاوه بر این ساکنان یک محله می‌توانند با ایجاد باغ‌های عمودی بر دیوارهای بلند یک ساختمان، نیاز مواد غذایی کل منطقه را تأمین کنند.

خودکفایی ناشی از گسترش ویروس کرونا یک پیامد دیگر نیز دارد و آن اطمینان از وجود دائمی آب مصرفی است. مردم در سراسر جهان باید به جمع‌آوری، تصفیه و استفاده از آب باران بپردازند و استفاده همزمان از لوازم جانبی کارآمد تامین آب می‌تواند وجود دائمی آب را تضمین کند و نیاز به تأمین آن از طریق منابع خارجی را کاهش دهد. اگر ساکنان یک خانه، آب بارانی را که از بام‌باغ‌ها جمع‌آوری می‌شود، بخوبی تصفیه کنند خواهند توانست آن را برای مصرف خانگی استفاده کنند.

آب سیاه (آب کثیف توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی) و آب خاکستری (آب آشپزخانه‌ها و ماشین‌های لباسشویی ) باید هر یک به طور جداگانه تصفیه شود و به روش درست مورد استفاده دوباره شود. به عنوان مثال، می‌توان پس از تصفیه این آب‌ها، آن‌ها را برای آبیاری باغ‌ها و شستشوی محوطه‌ها استفاده کرد تا از مصرف آب شهری برای چنین مواردی خودداری شود. برای این کار می‌توان از کانال‌هایی برای هدایت آب خاکستری استفاده کرد ضمن اینکه باید فیلترهایی در مسیر عبور آب قرار گیرد تا هر گونه چربی و مواد جامد را از آن جدا کند.

استفاده از شوینده‌هایی که با مواد طبیعی ساخته شده است نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در تصفیه بهتر آب کمک زیادی می‌کند. در کنار تمام اقدامات فوق، ساکنان یک خانه لازم است به طور مرتب وضعیت تصفیه آب منازل خود را کنترل کنند تا از سالم بودن آن مطمئن شوند. به طور کلی آب خاکستری تصفیه شده نیازهای آبی زیادی از خانه نظیر آبیاری باغ‌بام‌ها را برطرف می‌کند و منجر به ایجاد چرخه خودکفایی، حداقل در زمینه آب و غذا می‌شود و انسان را برای مقابله با بحران‌های احتمالی بعدی آماده‌تر می‌کند.

کد خبر 454590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.