جدال برف و آتش در ارتفاعات توسکستان

با وجود مهار حریق در ارتفاعات جنگلی توسکستان گرگان هنوز خاکسترهای داغ بجا مانده و هُرم آتش با برف بر زمین نشسته جدال دارند و دود از منطقه "گجه" همچنان به سوی آسمان بلند است.

به گزارش ایمنا، بخشی از باران که با شدت کمتر در بامداد دوشنبه به صورت برف بارید؛ اگرچه آتش را خاموش کرد اما خاکسترهای داغ زور آخر خود را می‌زند و قُرق‌بانان منابع طبیعی استان گلستان نیز با وسایل و تجهیزات خود در تلاش برای از بین بردن کامل آن هستند.

شامگاه دوشنبه علی مقصودلو سرجنگلبان تقی آباد شهرستان گرگان درباره این آتش سوزی؛ گفت: کنده‌های داغ در برخی نقاط سخت گذر " گجه" توسکستان اگرچه در احاطه برف هستند ولی امکان شعله ور شدن دارد اما نیروهای منابع طبیعی در حال از بین بردن منشأ حرارت هستند.

در همین پیوند مسؤول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم اظهار کرد: اکنون ۳۰ نفر قرق‌بان و محیط‌بان با تجهیزات اطفای حریق در منطقه توسکستان مشغول انجام وظیفه هستند.

آزاده محمدزاده، تصریح کرد: همین تعداد نیروی آماده اعم از قرق بان و محیط بان نیز در ایستگاه گرمابدشت (نزدیکی روستای توسکستان) مستقر شده‌اند تا در صورت نیاز به ارتفاعات " گجه" اعزام شوند.

بنابه گزارش ایرنا کنترل آتش در منطقه سخت گذر توسکستان به کمک ۶۰۰ نیرو اعم از جنگلبان، هلال احمر، کوهنورد، بسیج، ارتش، محیط‌بان و بومیان منطقه با استفاده از دو فروند بالگرد هلال احمر و سپاه طی هشت تا ۹ روز گذشته مهار و در پی باران اخیر که در برخی نقاط به صورت برف بارید؛ خاموش شد.

گفته می‌شود دخالت انسانی با احتمال قوی از سوی شکارچیان باعث ایجاد آتش بوده است همچنین علاوه بر گونه‌های علف کف جنگل و بوته‌های فوربی (نیمه چوبی) آتش تعدادی از تنه‌های درختان جنگلی را سوزانده است. هنوز وسعت منطقه آتش سوزی برآورد دقیق نشده است. توسکستان در ادامه جنگل‌های هیرکانی و در ارتفاعات حائل استان‌های گلستان و سمنان حدفاصل شهرستان‌های گرگان - شاهرود قرار دارد و ارتفاع منطقه آتش افزون بر ۲ هزار متر است.

کد خبر 454555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.