هدف دانشگاه علمی کاربردی اصفهان از ایجاد کارخانه نوآوری چیست؟

یکی از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان این است که مجموعه‌هایی داشته باشد تا در آن‌ها امکاناتی را در اختیار دانشجویان کارآفرین و دارای ایده قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از اهداف آموزش عالی تربیت نیروی خلاق، کارآفرین و دارای مهارت بالاست. جامعه نیاز به فارغ‌التحصیلانی دارد که در مراحل مختلف تحصیلات عالی از ورود به دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیل شدن بتوانند خلاقیت و نوآوری خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده و آن را توسعه دهند. از اهداف مهم دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور فراهم آوردن بستری مناسب برای دانشجویان است تا همزمان با فراگیری مباحث تئوری، مبانی عملی رشته خود را نیز یاد بگیرند و بدین ترتیب زمینه برای کارآفرینی و بروز خلاقیت آن‌ها فراهم شود. ایجاد مراکز رشد و نوآوری از جمله سیاست‌های آموزش عالی کشور است که می‌تواند تأثیر بسزایی در تحقق این اهداف داشته باشد. دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان در حال آماده‌سازی یکی از این مراکز است، در این زمینه با " بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان" گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

مراکز رشد و نوآوری تا چه اندازه مورد حمایت دانشگاه جامع علمی کاربردی است؟

مراکز رشد و نوآوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در همین راستا ستاد دانشگاه جامع علمی و کاربردی شرایطی را فراهم کرد تا دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی استان‌ها بتوانند مراکز نوآوری خود را گسترش دهند و از فضاها و امکاناتی که در اختیار دارند در جهت توسعه این فعالیت‌ها استفاده کنند.

با توجه به فضایی که دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان در اختیار داشت و بخش خصوصی که به عنوان سرمایه گذار علاقه‌مند بود در توسعه فعالیت‌های نوآورانه شرکت کند، بحث‌های مفصلی شد و منجر به ایجاد پیش‌نویسی شد تا بر اساس آن کارخانه یا مجموعه نوآوری را برای دانشگاه جامع علمی کاربردی با حمایت بخش خصوصی ایجاد کنیم.

هدف دانشگاه جامع علمی و کاربردی از ایجاد این کارخانه نوآوری چیست؟

یکی از رسالت‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی این است که مهارت را توسعه دهد و در راستای اشتغال‌آفرینی گام بردارد. هدف از آموزش در این دانشگاه نیز آموزش مهارتی، بالا بردن سطح توان و مهارت و همچنین افزایش سطح اشتغال‌پذیری افرادی است که در مراکز علمی و کاربردی مشغول تحصیل هستند. از جمله اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان این است که مجموعه‌هایی داشته باشد تا در آن‌ها امکاناتی را در اختیار دانشجویان کارآفرین و دارای ایده قرار دهد. سپس ایده‌هایی که مورد قبول هستند ارزیابی می‌شوند و چنانچه از استانداردهای مشخصی برخوردار باشند فرصت شکوفایی ایده‌ها به آن‌ها داده می‌شود.

نقش بخش خصوصی در ایجاد و توسعه این مرکز نوآوری چیست؟

بهترین رکن انجام فعالیت‌های نوآورانه این است که به بخش خصوصی متصل باشد، زیرا تجربه نشان داده است چنانچه قرار باشد تنها اعتبارات دولتی مدنظر باشد این مراکز موفق نخواهند بود. مراکز نوآوری در صورتی موفق می‌شوند که بخش خصوصی علاقه مند به استفاده از این ایده‌ها سرمایه گذاری کند. در این صورت بخش خصوصی خود ذی نفع خواهد بود و سعی می‌کند فعالیت‌ها را به نتیجه برساند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان برای ایجاد کارخانه نوآوری با بخش خصوصی به توافق رسیده و مصوبات آن از هیئت امنا گرفته شده است و در حال آماده کردن مقدمات کار است تا در قالب قراردادی چند ساله ساختمانی را که در اختیار دارد به مرکز یا کارخانه نوآوری تبدیل کرده و در حوزه مهارت‌ها بتواند فعالیت‌های خوبی را با همکاری بخش خصوصی و بهره مندی از ایده‌های دانشجویان انجام دهد.

امکان استفاده از این مرکز برای همه دانشجویان وجود دارد؟

با توجه به اینکه بخش خصوصی در ایجاد و فعالیت این مرکز نوآوری نقش دارد، هم دانشجویانی که فارغ التحصیل دانشگاه جامع هستند و هم دانشجویان فارغ التحصیل از بیرون دانشگاه می‌توانند از این مرکز استفاده کنند، زیرا هدف این مجموعه توسعه اشتغال و کارآفرینی است؛ اینکه هر فردی که ایده‌ای دارد و ایده‌های او از استانداردهایی لازم برخوردار است بتواند آن را بسط دهد.

در این مرکز نوآوری شورایی وجود دارد که در آن ایده بررسی می‌شود. کمیته‌هایی نیز برای داوری وجود دارد. ایده‌هایی که این مراحل را طی کنند و استانداردهای لازم را داشته باشند می‌توانند فعالیت خود را در مرکز آغاز کنند. با توجه به اینکه فضای فیزیکی برای این مرکز نوآوری وجود دارد قرار شده است مجهز کردن فضا بر عهده بخش خصوصی باشد و طرح‌های مختلف نیز به طور مشترک و با همکاری این بخش مورد ارزیابی قرار بگیرد.

ارزیابی شما از چشم انداز فعالیت این کارخانه نوآوری چیست؟

بخش‌های حمایتی از جمله صندوق توسعه علم و فناوری با توجه به حمایتی که از مراکز نوآوری دارند، سرمایه گذاری‌های مورد نیاز و اولیه را کرده‌اند. در حال حاضر موضوع این است که دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان از حمایت بخش‌های مختلف سرمایه گذاری برای اجرای طرح‌ها بهره‌مند شود. بنابراین باید طرح‌ها آماده شوند تا هزینه اجرا متناسب با طرح از طریق سرمایه‌گذار تأمین شود.

یکی از دلایل شرکت دادن بخش خصوصی این است که این بخش به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشد. بخش خصوصی طرح‌هایی را مورد حمایت قرار داده و روی آن‌ها ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهد. البته هیچ کجای دنیا قرار نیست همه طرح‌ها به نتیجه برسد و درصدی از طرح‌ها ممکن است تا مرحله‌ای پیش برود، اما نتیجه مطلوب به دست نیاید. این واقعیت طرح‌ها، ایده‌ها و فعالیت‌هاست. شاید ده‌ها طرح باشد که تنها دو طرح آن به نتیجه برسد، اما همین دو طرح همه هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و حتی به صورت شرکت‌های spin-off سرمایه جذب کرده و فعالیت‌های خود را توسعه می‌دهد.

این شرکت‌ها بعداً مجموعه‌های مستقلی می‌شوند که طرح آن‌ها در این کارخانه نوآوری شکل گرفته است. هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی این نیست که هم ایده طرح کند و هم اجرا و سرمایه‌گذاری کند، بلکه هدف این است که افرادی را که ایده دارند در این مرکز گرد هم بیاورد تا ایده‌های خود را پرورش دهند. بخش خصوصی نیز ایده‌ها را ارزیابی و روی طرح‌هایی که مناسب است سرمایه گذاری می‌کند تا اشتغال و کارآفرینی ایجاد شود.

کد خبر 454508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.