طرح احیای تالاب انزلی گرفتار حاشیه‌سازی‌ها است

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های کشور با بیان اینکه پروژه احیای تالاب انزلی به روش "بایوجمی" سال گذشته منتفی شد، گفت: طرح احیای تالاب انزلی گرفتار اظهارات و حاشیه سازی عده‌ای شده است که به جای کمک به احیا و توسعه کشور، به دنبال ایجاد گره کور در حل مشکلات هستند.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصویب و ابلاغ طرح جامع هفت ساله احیای تالاب انزلی در ستاد ملی احیای تالاب‌های کشور، اظهار کرد: این طرح هفت ساله حاصل ۱۵ سال کار کارشناسی برای نجات تالاب انزلی است که برای آن حدود ۳۰ پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و از سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد اما برخی به عنوان کارشناس و به دلایل نامعلوم به جای اینکه برای احیا و توسعه مملکتمان فکر کنند به دنبال بهانه تراشی و سنگ اندازی در روند احیای این تالاب هستند و برای مثال در مصاحبه‌ها گفته‌اند؛ "حدس می‌زنیم حذف رسوبات تالاب انزلی در طرح جدید به روش زیست پالایی،"بایوجمی" است، در حالی که پروژه " بایوجمی" یک سال پیش منقضی و رها شد. "

وی افزود: طرح جدید که در ستاد احیای تالاب‌های کشور تصویب شده است می‌توانست در کتابخانه‌ها بماند و خاک بخورد در حالی که پس از سال‌ها تحقیق روی این طرح پشتوانه دولتی برای اجرای آن گرفتیم و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه را به اجرای تعهداتشان موظف کردیم و همه دستگاه‌ها و استانداری گیلان را برای احیای تالاب بسیج کردیم اما شوربختانه اظهارات بی پایه و اساس برخی‌ها ما را گرفتار کرده است که همه اقدامات ما را از بین می‌برند و به رسانه‌ها می‌گویند رسوب برداری در این طرح همان بایوجمی است!

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه راهکارهای بسیاری برای حذف رسوبات تالاب انزلی وجود دارد و روش زیست پالایی منتفی شده است، ادامه داد: اجرای طرح بایوجمی در اندک مدتی سبب شد تالاب بعد از ۲۰ سال عمق پیدا کند اما جنجال‌ها مجال نداد و نمی‌توانستیم بگوییم اجرای طرح خوب یا بد بود اما در طرح جدید برای رسوب زدایی، جلوگیری از ورود فاضلاب با تکمیل همه تصفیه خانه‌ها و شبکه فاضلاب منطقه است زیرا همین رسوبات سبب خشکیدن تالاب شده است و منتقدان اجرای بایوجمی نیز می‌گفتند برای جلوگیری از تجمع رسوب باید اقدامات پیشگیرانه از منشأ اجرا شود.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات در این طرح مصوب برای جلوگیری از ورود رسوبات، اجرای یک پروژه آبخیزداری چند میلیاردی است؛ همچنین جمع آوری پسماندها و سنبل آبی نیز از دیگر پروژه‌های طرح جامع احیای تالاب است.

  • کره جنوبی از طرح " بایوجمی" برای احیای تالاب‌ها استقبال کرد
  • سرنوشت تالاب انزلی در گیر و دار مخالفان و موافقان بایوجمی

باقرزاده کریمی درباره گونه مهاجم سنبل آبی در تالاب انزلی، گفت: سنبل آبی گیاه مهاجم خطرناکی است که با سرعت در تالاب رو به رشد است و سرعت تبخیر آب را ۱۳ برابر افزایش می‌دهد و محیط را سمی کرده و بین گونه‌های بومی موجود در تالاب برای بقا رقابت ایجاد می‌کند از این رو تنها راهکار برای مقابله با آن حذف فیزیکی گیاه از تالاب است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های کشور خاطرنشان کرد: این طرح سبب شده که وظیفه هر ارگانی در قبال تالاب انزلی مدیریت شده و در چهارچوب و با زمان و اعتبار مشخص انجام دهد و از مسئولیت شانه خالی نکند و تلاش ما ایجاد هم افزایی دستگاه‌ها مانند وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای اجرای طرح احیای انزلی بود.

وی ادامه داد: در این طرح جامع برای هر مشکلی در تالاب انزلی راهکاری وجود دارد و کار کارشناسی شده ارزشمندی است که استانداری گیلان باید آن را برای احیای تالاب در دستور کار قرار دهد و سازمان‌های متولی را در اجرای وظایف برای احیا مدیریت کند.

باقرزاده کریمی به تشکیل کمیته مدیریت تالاب انزلی در استان گیلان اشاره کرد و گفت: مسئولیت این کمیته را استاندار گیلان برعهده دارد و ایشان می‌تواند همه دستگاه‌ها را برای اجرای طرح دعوت بکار کند و اگر مشکلات اعتباری وجود دارد با هم افزایی احصا شود.

وی با اشاره به اینکه مساحت تالاب انزلی ۲۰ هزار هکتار است، اظهار کرد: سیستم پایش آنلاین تالاب انزلی نیز به زودی راه اندازی می‌شود.

باقرزاده کریمی با بیان اینکه ورود رسوب به تالاب و کاهش بارش‌ها سبب شده است که بخش‌های خشک تالاب بیشتر و پهنه‌های آبی کمتر از قبل شوند، گفت: هم اکنون ۵۰ درصد مساحت تالاب پهنه آبی و ۵۰ درصد مابقی پهنه‌های غیر آبی است البته تمام این ۵۰ درصد خشک نشده است که امیدواریم با اجرای این طرح با همکاری دانشگاهیان و ارگان‌های متولی احیای تالاب انزلی را شاهد باشیم.
 

کد خبر 454234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.