اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد چه خواهد شد؟

پس از اینکه بایدن توانست ۲۰ الکترال پنسیلوانیا را به دست آورد، توانست الکترال‌های خود را به ۲۷۳ رسانده و رئیس جمهور منتخب آمریکا شود، اما به رغم نتایج رسمی انتخابات، شاهد یک دوره نابسامان انتقال قدرت خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اینجا به سوال پاسخ خواهیم داد که آیا ترامپ نتیجه را خواهد پذیرفت؟ اگر نپذیرد، عاقبت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه خواهد شد و چگونه می‌تواند از راه قانونی تقلب در انتخابات را پیگیری کند؟

پس از اظهارات دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات، بعید به نظر می‌رسد که وی نتیجه انتخابات را بپذیرد. شبکه خبری سی ان ان روز پنجشنبه گزارش داد که ترامپ به اطرافیانش گفته اگر هیچ راهی هم برای پیروزی نداشته باشد به هیچ وجه قصد ندارد نتیجه انتخابات را بپذیرد.

سنت سیاسی در آمریکا اینگونه بوده است که وقتی کسی در انتخابات شکست می‌خورد با یک تماس تلفنی به پیروز نتیجه انتخابات، پیروزی‌اش را تبریک می‌گوید و سپس در یک نطق علنی بر اهمیت دموکراسی تاکید می‌کند، اما احتمال نمی‌رود که ترامپ از این سنت پیروی کند؛ به ویژه آنکه برای آرا برخی ایالت‌ها به دادگاه شکایت کرده است.

ترامپ در طی ماه‌های گذشته همیشه بدون ارائه شواهد و مدارک ادعای تقلب در شمارش آرای انتخاباتی را مطرح کرده و در روز انتخابات نیز با کاهش تعداد آرای انتخاباتی‌اش، از ادعای خود دست برنداشته و از روز انتخابات تاکنون توییت‌هایش بارها این روند دموکراتیک را رد کرده و در نتیجه آن، مدیریت توئیتر روی آن‌ها برچسب مورد اختلاف و منحرف کننده زده است.

فرزندان و نزدیکان ترامپ نیز عوامل نمایشی در شبکه‌های اجتماعی را برای دستکم گرفتن روند شمارش آرا به کار گرفته‌اند. ستاد انتخاباتی ترامپ برای بهبود موقعیتش اقدامات حقوقی را مطرح کرده و می‌گوید خواهان شمارش مجدد آرا در ایالت ویسکانسین است؛ البته علیه پنسیلوانیا، میشیگان و جورجیا نیز به دادگاه شکایت کرده است.

قضات در ایالات جورجیا و میشیگان در روز پنجشنبه سریعاً درخواست ترامپ و ستاد انتخاباتی وی را رد کردند. رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ در یک کنفرانس خبری در فیلادلفیا ضمن اعتراض به روند انتخابات، تهدید کرد که شکایتی ملی را اقامه خواهد کرد. بازخوانی آرا در ویسکانسین نیز به صورت بی سابقه‌ای به نفع جو بایدن تمام شد و وی با اختلاف بیش از ۲۰ هزار رأی در این ایالت پیروز شد.

ترامپ بارها از پاسخ به این سوال که آیا در صورت باخت با انتقال مسالمت‌آمیز قدرت موافقت خواهد کرد یا نه، شانه خالی کرده است. رئیس جمهور آمریکا به هوادارانش گفته که نباید نتیجه انتخابات را به این راحتی بپذیرند و این موضعی خطرناک است که در ایمیل‌های کارزار انتخاباتی‌اش نیز دیده می‌شود.

در یکی از این ایمیل‌ها آمده است که چپ‌گراها تلاش خواهند کرد انتخابات را بدزدند! من از شما می‌خواهم با تلاش بیشتر با آن بجنگید.

به گفته گروه پژوهشی "ترَنزیشن اینتِگریتی پراجکت" که در مورد سناریوهای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تحقیق کرده است، "از نظر قانونی، نامزدی که مایل به پذیرش نتیجه انتخابات نباشد، می‌تواند این مورد را تا ماه ژانویه ادامه دهد." اما نظام سیاسی ایالات متحده با قرار دادن قدرت در نهادهای مختلف مرتبط با قانون اساسی، تدابیری را در این زمینه در نظر گرفته است.

نخستین مرحله، شمارش آرای انتخاباتی توسط ایالات و رأی کالج الکترال در نیمه ماه دسامبر است و دومین مرحله که در ماه ژانویه صورت می‌گیرد نیز تأیید رأی کالج الکترال توسط کنگره است.

حتی اگر دونالد ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کند، وی باید کاخ سفید را در نیمه ژانویه ترک کند. یکی از سخنگویان بایدن در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفت‌: "همان طور که در روز ۱۹ ژوئیه گفتیم، در این انتخابات مردم تصمیم خواهند گرفت. دولت ایالات متحده کاملاً توانایی آن را دارد که متجاوز را از کاخ سفید بیرون کند. "

جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ برای ورود به کاخ سفید ادای سوگند خواهد کرد و در ظهر همان روز دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ پایان می‌یابد و باید دید که این روند به صورت مسالمت آنیز انجام خواهد شد و یا ترامم پس طرح شکایت‌های انتخاباتی، ایالات متحده را با چالش جدیدی روبه‌رو خواهد کرد؟

کد خبر 454134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.