تاکید وزیر علوم بر ساماندهی آموزشی عالی کشور/ ‏تربیت نیروی انسانی ماهر در دانشگاه‌ها

در اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور که صبح امروز به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، وزیر علوم بر ساماندهی آموزشی عالی کشور و ارتقاء بهره وری دانشگاه‌ها تأکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، در این نشست، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طرح ساماندهی آموزشی عالی در نقشه جامع علمی کشور مورد تأکید قرار گرفته و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: اجرایی شدن این طرح منوط به همکاری بسیار نزدیک و هماهنگ کلیه دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی کشور است.

منصور غلامی افزود: انتظار می‌رود دانشگاه‌ها از اجرای این طرح پشتیبانی و در راه تحقق آن همکاری لازم را داشته باشند، چرا که اجرای آن به نفع نظام آموزش عالی کشور است.

وی با بیان بخشی از طرح ساماندهی آموزشی عالی کشور، تصریح کرد: در مرحله اول، موضوع تشکیل شبکه علمی بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سطح استانی، منطقه‌ای و ملی را مد نظر قرار دادیم که مراکز آموزش عالی به شکل معقول و منطقی به هم ارتباط پیدا کنند.

غلامی، هم افزایی بین دانشگاه‌های بزرگ وکوچک در این طرح را قابل اهمیت دانست و تأکید کرد: با اجرای طرح ساماندهی آموزشی عالی کشور، دانشگاه‌ها می‌توانند از توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنند و اختیارات خاصی را در سطح شبکه علمی به اشتراک بگذارند که این امر در مجموع به نفع توسعه آموزش عالی و رشد دانشگاه‌های کوچک‌تر خواهد بود.

تربیت نیروی انسانی ماهر در دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه صرف بودجه ملی و عمومی برای تربیت نیروی انسانی ماهر در دانشگاه‌ها باید با بهره‌وری بیشتری همراه باشد، اضافه کرد: بیش از هفت سال است که توسعه‌ای در تعداد مؤسسات و مراکز آموزشی اتفاق نیافتده و در سطح رشته‌ها و گرایش‌ها نیز تلاش‌های محدودی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در بحث شبکه علمی حاصل از اتصال مراکز آموزش عالی باید به دنبال ارتقاء کیفیت آموزشی و استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و امکانات برای توسعه کمی نظام آموزش عالی باشیم.

غلامی، بازنگری سیاست دانشگاه‌ها در طرح‌های راهبردی را با نگاه به وضعیت موجود کشور در برخورد با بیماری کرونا، بسیار مهم دانست و افزود: مأموریت گرایی در حوزه ساماندهی و توسعه آموزشی مراکز آموزش عالی کشور، به طور جدی ایجاب می‌کند که همه دانشگاه‌ها طرح‌های راهبردی خود را بازنگری کنند و در اصلاحات و برنامه‌های تکمیلی که صورت می‌گیرد فضای جدید آموزشی و هدف‌گذاری دوباره‌ای را مورد توجه قرار دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تلاش‌های محققان کشور همراه با تحولات علمی دنیا روند خوب و مناسبی داشته است، تصریح کرد: مشکلات و مسائل داخلی نباید مانعی برای عقب ماندن از قافله علمی دنیا باشد، بلکه لازم است در برنامه ریزی‌های آموزش عالی به توسعه و تحول علوم مختلف دنیا، رشته‌های جدید و بین رشته‌ای و علوم پایه توجه بیشتری داشته باشیم.

سرمایه گذاری‌ دانشگاه صنعتی اصفهان برای آموزش آنلاین

در ابتدای این نشست رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بالاترین سرمایه گذاری برای تأمین تجهیزات و زیرساخت‌های برگزاری کلاس‌های آنلاین و ارتقاء کیفیت آموزش در دانشگاه صنعتی اصفهان در دوران همه گیری کویید ۱۹ انجام شده است.

سید مهدی ابطحی با بیان اینکه با همگرایی بین بخش‌های مختلف دانشگاه، در حوزه آموزش شرایط مناسبی فراهم شده است، افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان تمام بودجه و امکانات خود را به کار گرفت تا آموزش دانشجو یک روز هم عقب نیفتد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از شرایط اقتصادی کشورو ناپایداری قیمت ارز، از سازمان امور دانشجویان خواست تا همچون گذشته، با ابلاغ ردیف‌های بودجه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها کمک کند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، از تجربه برگزاری آموزش‌های مجازی دانشگاه به عنوان یک دستاورد مهم یاد کرد و ادامه داد: واضح است که کیفیت محتواهای آموزشی رشد قابل توجهی پیدا کرد و ارتباط قوی بین نسلی از استادان جوان با استادان با سابقه برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی شکل گرفت.

ابطحی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در تجربه آموزش مجازی کسب کردیم، می‌توانیم شبکه ملی آموزش کشور را تقویت کنیم و از آموزش با کیفیت دانشگاه‌های کشور به عنوان نقاط قوتمان در ارتباطات علمی با کشورهای فارسی زبان استفاده کنیم.

وی توجه حوزه بین الملل دانشگاه صنعتی اصفهان را به گردآوری تجربه‌های دانشگاه‌های برتر دنیا در آموزش مجازی و شیوه برگزاری آزمون‌های سالم، از تلاش‌های قابل توجه این دوران دانست و تأکید کرد: نتایج این پژوهش در تدوین برنامه مناسب آموزش مجازی این دانشگاه به کار گرفته شد و همچنین در اختیار سایر دانشگاه‌های کشور نیز قرار گرفت.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، تلاش‌های معاونت آموزشی وزارت علوم برای افزایش اختیارات دانشگاه در حوزه آموزشی و ساماندهی مؤسسات آموزش عالی را قابل تقدیر دانست و خاطر نشان کرد: دستاوردهای پنجاه و چهارمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی سراسر کشور در تقویت شبکه علمی کشور مؤثر واقع شود.

کد خبر 454132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.