مبتلا شدن به بیماری کرونا به معنای ایمن شدن در برابر آن نیست

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان آنتی بادی تولید شده در بدن افراد به منظور مقابله با ویروس کووید-۱۹ در طول دوره سه ماهه کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی میزان آنتی بادی موجود در بدن افراد بهبود یافته از بیماری کرونا مطالعه جدیدی انجام دادند. افراد شرکت کننده در مطالعه بین تاریخ ۲۰ ژوئن تا ۲۸ سپتامبر روزانه سه بار تست انگشتی آنتی بادی (finger-prick tests) را در منزل انجام دادند. تعداد کسانی که در ابتدای مطالعه آنتی بادی داشتند، ۶ درصد بود و این تعداد در پایان پژوهش به ۴.۴ نزول پیدا کرد.

نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان کاهش آنتی بادی در بین افراد بالای ۷۵ سال بسیار قابل توجه بوده است، در حالی که این میزان در افراد ۱۸ تا ۲۴ سال کمترین کاهش را داشته است. سطح آنتی بادی موجود در بدن کارکنان بخش درمان هیچ گونه کاهشی پیدا نکرد. نتایج این مطالعه بسیار گسترده نشان داد که به طور کلی میزان آنتی بادی قابل تشخیص در بدن افراد با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند.

هنوز مشخص نشده است که آیا کاهش سطح آنتی بادی، این افراد را دوباره در معرض ابتلا به ویروس کووید -۱۹ قرار می‌دهد یا خیر، اما لازم است که همه افراد دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام شده را رعایت کنند تا میزان شیوع بیماری کرونا کاهش یابد. نتایج به دست آمده از این مطالعه فرضیه ایمنی جمعی را تقریباً رد می‌کند. ایمنی جمعی زمانی رخ می‌دهد که تعداد زیادی از افراد با توجه به آنتی بادی تولید شده در بدنشان در برابر ابتلای بیماری ایمن شوند.

این آنتی بادی توسط واکسیناسیون و یا آلوده شدن به ویروس مورد نظر در بدن تولید می‌شود. اگرچه ممکن است تک تک افراد در برابر بیماری کرونا ایمن نشوند، اما جامعه به طور کلی از نوعی محافظت در برابر بیماری کرونا برخوردار می‌شود. محققان معتقد هستند به منظور کاهش شیوع بیماری کرونا، لازم است بین ۵۰ تا ۶۷ درصد افراد جامعه در برابر ابتلای ویروس کووید -۱۹ ایمن شوند تا ایمنی جمعی رخ دهد. محققان هنوز مطمئن نیستند که آنتی بادی ویروس کووید -۱۹ چه مقدار مصونیت ایجاد می‌کند.

به گفته پژوهشگران تست مثبت آنتی بادی به معنای مصون شدن در برابر ویروس کووید -۱۹ نیست، زیرا هنوز مشخص نیست که فرد تا چه حد در برابر آن ایمن است یا تا چه زمانی این آنتی بادی در بدن او باقی می‌ماند. بنابراین حتی اگر تست آنتی بادی فردی مثبت شد، باز هم باید دستورالعمل‌های اعلام شده مانند رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و انجام دادن تست سواب را در صورت مشاهده علائم مربوط به بیماری کرونا رعایت کند.

کد خبر 454124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.