۱۸ آبان روز ملی کیفیت + جایزه ملی کیفیت ایران

روز ملی کیفیت در تقویم ایرانی هجدهم آبان هر سال است، کیفیت‌ به‌ معنای‌ دستیابی‌ به ‌استانداردهای ‌از پیش ‌تعیین ‌شده‌ است.

به گزارش ایمنا کیفیت زمانی قابل دستیابی است که فرآیندها و فعالیت‌های سازمان به طور مستمر با نیازها و انتظارات مشتری‌های سازمان طراحی شود و به اجرا درآید.

تاریخ روز ملی کیفیت

هجدهم آبان‌ماه، به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری شده است، در این روز، به برترین و سرآمدترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور شامل سازمان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقل و بنگاه‌های کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقا کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده‌اند جوایزی اعطا می‌شود.

جایزه ملی کیفیت ایران

عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در جایزه ملی کیفیت ایران، شورای سیاست‌گذاری است و مطابق نظام‌نامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده و کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهده‌دار است. یک کمیته فنی متشکل از ۲۱ نفر کارشناس متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و مباحث سرآمدی نیز، دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری را در طرح‌ریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری می‌کنند.

این جوایز ابعاد مختلفی دارند از یک سو مفاهیم کیفیت و سرآمدی کسب و کار را به زبان شیوا بیان کرده و یک الگوی نظام‌مند را برای طرح‌ریزی و استقرار نظام‌های مدیریت جامع ارائه می‌کند و از سوی دیگر ابزار سیستماتیک خود ارزیاب هستند و به سازمان‌ها کمک می‌کند که نظام مدیریت و عملکرد خود را بر اساس معیارهای معین ارزیابی کرده و با حرکت به سوی نظام کیفیت جامع، اهداف متعالی همچون افزایش رضایت مشتری، افزایش مشارکت کارکنان، بهبود مستمر، دستیابی به نتایج پایدار مالی و اقتصادی را محقق سازند که از اصول مهم کیفیت در جامعه است.

روز جهانی کیفیت

در تقویم جهانی ۱۲ نوامبر هر سال روز جهانی کیفیت است، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ با ۲۲ آبان ۱۳۹۹ برابر است.

مفهوم کیفیت

مفهوم رایج و قدیمی کیفیت (Quality) از دیدگاه اقتصادی صرفاً به نتایج فرآیند تهیه محصول تکیه می‌کند که بر اساس آن درجه مرغوبیت محصولات و خدمات، تعیین می‌شود. این شناخت که کیفیت به عنوان مهمترین عامل استراتژیکی موفقیت در بازارهای جهانی مطرح است، باعث تغییر تفکر نسبت به تعریف محدود از مفهوم کیفیت شد.

در تجارت، مهندسی و تولید، برداشت کاربردی از کیفیت، فرومایه نبودن یا برتری چیزی است؛ همچنین به صورت «شایستگی برای هدف آن گونه که خواسته خریدار برآورده شود» نیز تعریف می‌شود. کیفیت یک ویژگی وابسته و تا اندازه‌ای ذهنی است و هر کسی می‌تواند آن را به گونه دیگری دریابد. ممکن است کاربران بر روی کیفیت‌های ذکر شده کالا یا خدمت متمرکز شوند، یا اینکه این کالا یا خدمت با دیگر رقبای موجود در بازار سنجیده شود. ارائه دهندگان خدمات می‌توانند کیفیت را با ترازهای: میزان قابل اطمینان بودن، دسترسی و پایدار بودن اندازه‌گیری کنند.

در فرآیند تصمیم‌گیری مشتریان که به قضاوت درباره کیفیت محصول و تصمیم به خرید آن منجر می‌شود، در کنار مشخصه‌های فنی، مشخصه‌های دیگری مانند قیمت، خدمات مناسب در تعمیر و نگهداری، برخورد مطلوب در فروش نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. این طرز تفکر در تعبیر کیفیت یعنی مناسب بودن برای استفاده ( fit foy use) مشخص است.

در استاندارد ایزو ۸۲۰۴ کیفیت چنین تعریف شده است: تمامی ویژگی‌های یک مقوله (کالا یا خدمات) که در توانایی آن جهت برآورد ساختن نیازهای تصریح شده یا تلویحی در آن مقوله مؤثر است.

کیفیت به معنای دستیابی به استانداردهای از پیش تعیین شده است. با توجه به این تعریف ابتدا استانداردهای تولید محصول یا ارائه خدمت مشخص شده و سپس فعالیت‌ها در جهت دستیابی به این استانداردها انجام می‌شود و استانداردها را برای داده‌ها (شامل مواد، نیروی انسانی‌، تجهیزات‌، فضا، پول و…) و فرآیندها در نظر می‌گیرند.

کیفیت یک محصول یا خدمت همان چیزی است که مشتری طلب می‌کند. اگر محصول یا خدمت ارائه شده در جنبه‌هایی خاص، کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، اما مشتری بدان نیاز نداشته باشد تنها هزینه‌ای است که پرداخته شده ولی ارزش افزوده‌ای ایجاد نکرده است

در نگاه نوین به کیفیت می‌توان گفت: کیفیت ضرری است که از لحظه ورود محصول به بازار به وجود می‌آید. این تعریف در نگاه اول نامفهوم به نظر می‌آید اما یک محصول زمانی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد نماید که خواسته‌های مشتریان را برآورده سازد. در فرآیندهای تولیدی، کیفیت در مقابل پراکندگی قرار می‌گیرد. به طوری که برای دستیابی به یک فرآیند با کیفیت باید پراکندگی فرآیند را تا حد امکان کاهش داد. توجه به این نکته ضروری است که کاهش پراکندگی گام دوم بهبود یک فرآیند است. در گام اول باید میانگین فرآیند را در کنترل خود درآورده و از تولید محصولات حول میانگین اطمینان حاصل کرد.

تعریف کیفیت

  • دمینگ، کیفیت ( QUALITY) را میزان یکنواختی و یکسانی کالا یا خدمت مربوط تعریف می‌کند.
  • جوزف جوران معتقد است که کیفیت عبارت است از مطابقت کالا یا خدمت با کاربرد آن، معنای دیگر این عبارت این است که استفاده کننده از کالا یا خدمت باید بتواند نیاز یا خواست خود را از آن کالا یا خدمت برآورده سازد.
  • فیلیپ کرازبی معتقد است کیفیت عبارت است از کار بی نقص یا خرابی صفر. از نظر او کیفیت رایگان است و با تغییر تفکر مدیریت ارشد، کیفیت بهبود می‌یابد. وی کیفیت را مطابقت یک محصول یا خدمت با الزامات از پیش تعیین شده تعریف کرده است.
  • تعریف کیفیت از دیدگاه فایگنباوم عبارت است از: کیفیت یعنی توانایی یک محصول در برآوردن هدف مورد نظر که با حداقل هزینه ممکن تولید شده باشد.
  • در فلسفه و در نظریه شناخت منظور از کیفیت، چگونگی یک چیز است. مثال: خواص کمّی و یا خواص کیفی.
  • در زمینه‌های اقتصادی: مرغوبیت و مطلوبیت: مجموعه ویژگی‌های یک کالا و عرضه کننده آن (نه تنها از لحاظ کیفی بلکه از دیدگاه کمی) که باعث می‌شوند آن کالا مورد تقاضا قرار گیرد و فروش رود.
  • در زمینه‌های اجتماعی و فردی: شایستگی، صلاحیت، لیاقت – شایستگی و لیاقت یک شرکت و فراورده‌هایش برای ورود و دوام و پیشرفت در بازار.
  • صفت نسبی این واژه «کیفی» و جمع آن «کیفیت‌ها» و گهگاه «کیفیات» است. به اصطلاح «کیفیت و کمیت» در فارسی «چندوچون» نیز گفته می‌شود.
  • کیفیت در مقابل کمیت نیز قرار دارد. چگونگی و ماهیت یک پدیده یا شئ را کیفیت شئ یا پدیده می‌نامند و همچنین محتوا نیز شامل کیفیت است.

کیفیت چیست؟

به طور کلی کیفیت را می‌توان با مفاهیم زیر تعریف کرد:

  • کیفیت یعنی مطابقت با مشخصات و نیازمندی‌ها
  • کیفیت یعنی رضایت مشتری
  • کیفیت یعنی به وجد آوردن مشتری
  • کیفیت یعنی مناسب بودن
  • کیفیت یعنی مشتری برگردد اما محصول برنگردد
  • کیفیت یعنی قابلیت اعتماد و دوام محصول
  • کیفیت یعنی تحویل به موقع
  • کیفیت یعنی بی نقص بودن
کد خبر 454119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.