تعیین کیفیت هوا از طریق هوش مصنوعی در هلسینکی

دانشمندان دانشگاه هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند، اخیراً توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعی به طور مقرون به صرفه و کارآمد، کیفیت هوا را اندازه‌گیری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه هلسینکی رویکرد جدیدی توسعه داده‌اند که امکان جمع‌آوری داده‌ها در زمینه کیفیت هوا در مراکز شهری را به روشی مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر از قبل فراهم می‌آورد. پیشرفت مهم دانشمندان در این زمینه می‌تواند نقش مهمی در رشد آینده هلسینکی ایفا کند چرا که به طراحان و متخصصان پایتخت کمک می‌کند بدون صرف هزینه‌های بیشتر، به پاکسازی و ایمن‌سازی شهر بپردازند. دانشمندان دانشگاه هلسینکی از هوش مصنوعی در رویکرد جدید خود برای اندازه‌گیری کیفیت هوا بهره گرفته و از این طریق، بر هوشمندسازی هر چه بیشتر پایتخت فنلاند کمک زیادی کرده‌اند.

در روش فوق، سنسورهایی ارزان‌قیمت برای اندازه‌گیری کیفیت هوا محدوده وسیعی از سراسر شهر را در بر می‌گیرد و اطلاعاتی به مراتب دقیق‌تر از روش‌های قدیمی ارائه می‌دهد. جالب است بدانید که سنسورهای نصب شده در هر نقطه می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و در نتیجه پاکسازی شهر از هر گونه ماده آلاینده نیز کمک زیادی کند.

مقامات رسمی هلسینکی قصد دارند سنسورهای هوشمند را در مکان‌هایی نظیر دفاتر اداری، ایستگاه‌های اتوبوس، فضاهای سبز و کتابخانه‌ها نصب کنند. علاوه بر این، افراد علاقمند نیز می‌توانند سنسورهای فوق را خریداری و با نصب آن در محل زندگی یا کار خود، کیفیت هوای محیط را اندازه‌گیری و در نهایت، پاکسازی کنند.

محققان دانشگاه هلسینکی تا کنون از سنسورهای ساخته شده به طریق هوش مصنوعی، تنها به صورت آزمایشی استفاده کرده‌اند. این افراد نتایج حاصل از نصب چهار سنسور را با ابزارهایی که پیش از این برای اندازه‌گیری کیفیت هوا در منطقه مسکونی کامپولا به کار گرفته شده بود، مقایسه کردند و بسیار شگفت‌زده شدند. سنسورهای جدید که از طریق هوش مصنوعی و با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به قدیمی‌ها ساخته شده بود، بسیار دقیق‌تر عمل می‌کرد و داده‌هایی بسیار درست در اختیار ناظران قرار می‌داد.

کد خبر 453980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.