عملکرد ۳ ساله شورای نامگذاری معابر شهری اصفهان/ بیش از یک سوم نامگذاری‌ها به نام شهداست

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بیش از یک سوم نامگذاری معابر اصفهان در این دوره به نام شهیدان بوده، گفت: این شهر در دوران دفاع مقدس بیشترین تعداد شهیدان را تقدیم کرده است که سالهاست نام آن‌ها زینت‌بخش کوچه‌ها و معابر شهری است.

فریده روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره عملکرد سه ساله شورای نامگذاری معابر شهری اصفهان، اظهار کرد: سه نفر از اعضای شورای شهر در شورای نامگذاری هستند که یکی از آن‌ها به عنوان رئیس این شورا انتخاب می‌شود.

وی افزود: درحال حاضر یکی از اساتید ادبیات فارسی و یک استاد باستان شناسی در کنار معاون فرهنگی شهردار و مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری به عنوان نماینده شهردار اصفهان در شورای نامگذاری حضور دارند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: درخواست نامگذاری می‌تواند از طریق شورای شهر اعلام وصول شود و این شورا آن درخواست را به رئیس شورای نامگذاری ابلاغ می‌کند تا درباره آن تصمیم گرفته شود.

وی با بیان اینکه از طریق شهرداری نیز امکان درخواست نامگذاری یا تغییر نام وجود دارد، خاطرنشان کرد: افراد متقاضی می‌توانند به روابط عمومی شهرداری مراجعه کرده و مشخصات معبر مدنظر را در فرم مخصوص به آن وارد کنند؛ این فرم به انضمام استشهاد محلی به شورای نامگذاری ابلاغ می‌شود. اگر این درخواست به نام شهید باشد باید استعلامات لازم از بنیاد شهید نیز کسب شود.

روشن اضافه کرد: درخواست نامگذاری یا تغییر نام معابر از هرکدام یک از این دو راه، با عکس‌های هوایی معبر در شورای نامگذاری معابر شهری مطرح می‌شود. این شورا، شورای مشورتی شهردار است و مصوبات آن به صورت لایحه تنظیم شده و با امضای شهردار به کمیسیون فرهنگی ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: پس از بررسی درخواست شورای نامگذاری، این درخواست به‌صورت لایحه برای تصویب در صحن علنی شورای شهر قرائت شده و جهت بررسی به کمیسیون فرهنگی و ورزشی ارجاع می‌شود و در صورتی که تأیید این کمیسیون را گرفت مجدداً برای رأی‌گیری به صحن علمی فرستاده می‌شود.

روشن گفت: در صورت تصویب لایحه نامگذاری و پس از آن اگر فرمانداری با لایحه مخالفتی نداشته باشد، برای اجرا از طریق شورای شهر به شهرداری ابلاغ می‌شود تا تابلوهای شهری توسط شهرداری منطقه اجرا و نصب شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پس از نصب عکس تابلو برای اطلاع شورای نامگذاری به این شورا فرستاده شده و نام جدید در نقشه‌های GIS شهرداری ثبت می‌شود.

وی افزود: مصوبات شورا در سه سال گذشته شامل بن‌بست‌ها، کوچه‌ها، خیابان‌ها، بوستان‌ها، ایستگاه‌های مترو، چهارراه‌ها و میدان‌ها، پل و تقاطع‌های غیرهمسطح، ورزشگاه‌ها، مجموعه‌های تفریحی و گردشگری، تجاری، اداری و فرهنگی، کتابخانه، پارکسوار، خانه کودک و سالن اجتماعات در شهر می‌شود که از تعداد ۱۲۵ مصوبه، ۱۰۸ مورد نامگذاری و ۱۷ مورد نیز تغییر نام بوده است.

توجه به هویت اصفهان در نامگذاری‌ها

روشن تاکید کرد: اولویت در نامگذاری‌ها براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر حفظ و احیای هویت تاریخی و فرهنگی شهر و تکیه بر نام بزرگان، مشاهیر، شهیدان تعیین می‌شود

وی گفت: از آنجایی که اصفهان یک شهر تاریخی بوده و حفظ هویت فرهنگی و تاریخی این شهر از اهمیت بالایی برخوردار است، شورای نامگذاری برای تمام مصوبات خود تأکیدات شورای عالی انقلاب فرهنگی را مدنظر قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصفهان در ادوار مختلف پایتخت ایران بوده و بزرگان زیادی در سال‌های قبل و بعد از اسلام در این شهر زندگی کرده‌اند بنابراین نامگذاری‌ها می‌تواند گامی در جهت شناخت هرچه بیشتر هویت تاریخی اصفهان و شخصیت‌های ساکن و زاده شده در آن باشد.

وی با بیان اینکه بیش از یک سوم نامگذاری معابر اصفهان در این دوره به نام شهیدان بوده، ادامه داد: این شهر در دوران دفاع مقدس بیشترین تعداد شهیدان را تقدیم کرده است که سالهاست نام آن‌ها زینت‌بخش کوچه‌ها و معابر شهری است. همچنین در نامگذاری بوستان‌ها و فضای سبز اولویت با نام‌هایی است که امید، نشاط و انگیزه را به شهروندان القا کند.

پرهیز از گذاشتن نام‌های تکراری بر خیابان‌های اصفهان

روشن پرهیز از نامگذاری تکراری و اصلاح و تغییر این نام‌ها با هدف تسهیل آدرس‌دهی را از دیگر اولویت‌های شورای نامگذاری دانست و گفت: نام‌های تکراری در مناطق شهری اصفهان زیاد داریم مثلاً در منطقه ۱۵ محدوده خوراسگان و منطقه ۱۱ محدوده رهنان که به اصفهان الحاق شده، نام‌های تکراری زیادی وجود دارد که مشابه آن در مناطق دیگر شهر نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه نام‌های تکراری مسافران و گردشگران را برای تردد در شهر با مشکل مواجه می‌کند، اظهار کرد: نامگذاری مقوله‌ای جدا از به یادگار ماندن اسامی و پاسداشت صاحبان آن بوده و نخستین هدف نامگذاری‌ها آدرس‌دهی است بنابراین لازم است مقاومت‌ها در برابر تغییر نام‌های تکراری که گاهاً توسط مردم محلی رخ می‌دهد کاهش یابد.

مصوبه نامگذاری سالن اجتماعات گلستان شهدا به قوت خود باقی ماند

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فرایند نامگذاری سالن اجتماعات گلستان شهدای اصفهان، افزود: انتخاب نام فردوس برای این سالن براساس اقتباسی از آیات قرآن بود. فردوس برترین مرتبه بهشت است و از آنجایی که این سالن در مجاورت گلستان شهدا قرار دارد، این نام بهترین تعبیری بود که می‌توان برای این مکان انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: برخی شهروندان تاکید داشتند که این مکان باید به نام خیمه‌گاه گلستان شهدا نامگذاری شود؛ بدین سبب با حضور شهردار و اعضای شورای نامگذاری جلسه‌ای تشکیل شد و با توجه به نظری که خانواده شهدا داشتند مقرر شد آیه قرآن مربوط به این نام به همراه سالن اجتماعات گلستان شهدا بر سردر سالن نوشته شود.

روشن خاطرنشان کرد: اشتباهی که ابتدای امر رخ داده بود، این مکان تحت عنوان تالار معرفی شد که این لفظ اصلاح و برداشته شد.

مشاهیر، قدردانی شهر از خود را پیش از مرگ می‌بینند

تعدادی از اعضای شورای شهر اصفهان مخالف نامگذاری معابر به نام اشخاص زنده هستند که این عضو شورا درباره آن توضیح داد: اعضای مخالف در شورا معتقدند که این احتمال وجود دارد که افراد زنده پس از نامگذاری و در ادامه حیات خود دچار خطایی شوند و شایسته نیست تا پیش از فوت یک نفر، خیابان و معابر شهر به نام او نامگذاری شود.

وی اضافه کرد: در مقابل برخی در شورا معتقدند که نامگذاری‌ها باید تا وقتی که یک فرد زنده است رخ دهد تا افتخارآفرینان و مشاهیر، قدردانی شهر از خود را پیش از مرگ ببینند.

روشن اظهار کرد: ادله هردو گروه در شورای نامگذاری مطرح و مقرر شد اگر یک نام برای معبر یا خیابانی تصویب و صاحب نام تا پیش از مرگ دچار خطایی شد یا به هر طریقی مدتی پس از نامگذاری مورد تأیید نظام نبود که البته احتمال آن بسیار کم است، شورای شهر می‌تواند آن نام را تغییر دهد.

کد خبر 453896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.