دانمارک ۱۷ میلیون راسو را به دلیل ناقل بودن کرونا می‌کُشد

وجود ۸۵۰ هزار ویروس مرگبار در حیوانات تا تصمیم دولت دانمارک برای از بین بردن ۱۷ میلیون راسوی "مینک" به دلیل ناقل بودن نوع جهش یافته کرونا، خروج رسمی آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس، بازگشت امید بی‌آرزو به فریدونکنار و مصدومیت یک محیط‌بان حین مهار آتش را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دولت دانمارک قصد دارد میلیون‌ها راسو را در این کشور به دلیل انتقال ویروس کرونا از بین ببرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که دانمارک اعلام کرد ۱۲ نفر به دلیل ارتباط با راسوها به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند و شیوع ویروس کرونا از طریق این حیوان می‌تواند کارایی واکسن را کاهش دهد.

" مت فردریکسن" نخست وزیر دانمارک روز چهارشنبه با اعلام این خبر در جمع مقام‌های بهداشت و درمان بر ضرورت نابودی ۱۵ تا ۱۷ میلیون راسو تاکید کرد. دانمارک در شمال اروپا بزرگ‌ترین پرورش دهنده راسوهای موسوم به " مینک" اروپایی است.

دانشمندان می‌گویند جهش یک ویروس امری طبیعی است و تعیین اینکه آیا چنین جهشی مانع از کارایی واکسن مبارزه با ویروس شود، مساله پیچیده‌ای به شمار می‌رود. با این حال مقام‌های بهداشت و درمان دانمارک معتقدند که انتقال ویروس کرونا از طریق راسوها ممکن است تغییرات هرچند کوچکی در پادتن تولید شده در بدن انسان بگذارد و به این ترتیب اثر واکسن یا واکسن‌های در حال ساخت برای مبارزه با بیماری کووید -۱۹ را تحت تأثیر قرار دهد.

" کاره مولباک"، رئیس ستاد مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانمارک با هشدار نسبت به وقوع چنین اتفاقی گفت: " بدترین سناریو این است که ویروس این بار از دانمارک منتشر شود. " وی با اشاره به پژوهش‌های دانشمندان تاکید کرد: "تحقیقات نشان می‌دهند که پادتن تولید شده برای واکنش به ویروس انتقال یافته از راسوها از پادتن‌های عادی کم‌اثرتر است و همین می‌تواند باعث ناکارایی واکسن‌های در حال ساخت برای مبارزه با کووید -۱۹ شود. "

ویروس جهش یافته کرونا در پنج مرکز پرورش راسو در دانمارک مشاهده شده است. این گونه کرونای جهش یافته در مناطق مختلف این کشور به ۱۲ نفر سرایت کرده است. با این حال هیچکدام از این افراد دیگر ناقل ویروس کرونا نیستند.

دانمارک پیش از این و در فصل تابستان برنامه کشتار گسترده راسوها را در مزارعی که مواردی از ابتلاء به ویروس کرونا در آن‌ها مشاهده شده بود، به اجرا گذاشت. دولت دانمارک می‌گوید تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار راسو در این کشور از بین برده شده‌اند. رئیس اتحادیه پرورش دهندگان راسو در دانمارک، این تصمیم را عامل مرگ صنعت تولید خز از پوست این جانور کوچک دانسته است.

خروج رسمی آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، چهارم نوامبر " چهاردهم آبان" رسماً از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس خارج شد. توافقنامه‌ای که پنج سال پیش برای کمک به مبارزه با اثرات مخرب تغییرات اقلیمی بین کشورهای مختلف جهان به امضا رسیده بود.

این اقدام دولت آمریکا درست در روزی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این کشور اعلام می‌شود در حالی صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور پیشتر اعلام کرده بود که کشورش این پیمان را ترک خواهد کرد.

در حال حاضر ۱۸۹ کشور از سرتاسر جهان این پیمان را امضا کرده‌اند و قرار است دور بعدی نشست اعضا در سال ۲۰۲۱ در گلاسگو، پایتخت اسکاتلند برگزار شود.

توافقنامه پاریس کشورها را ملزم می‌کند که برنامه‌های داوطلبانه‌ای را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن در دستور کار خود قرار دهند. تنها شرط الزام‌آور در این پیمان ارائه گزارش‌های مستمر و دقیق از اجرای برنامه‌های کشورهای عضو است.

ایالات متحده بعد از چین، دومین کشور دنیا است که بیشترین میزان گازهای گلخانه‌ای را در فضا منتشر می‌کند. "جو بایدن" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده تا در صورت پیروزی در انتخابات ایالات متحده مجدد به این پیمان ملحق شود.

عرضه غذا از گوشت پرندگان مهاجر را به محیط زیست گزارش دهید

فرمانده یگان محیط زیست با تاکید بر اینکه طبخ و عرضه غذا با گوشت پرندگان وحشی تخلف محسوب می‌شود، گفت: اینگونه تخلفات را به سامانه ۱۵۴۰ محیط زیست گزارش دهید.

جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست به تمهیدات این یگان در برخورد با تخلف شکار پرندگان مهاجر در شمال کشور اشاره کرد و گفت: شکار، عرضه و طبخ گونه‌های وحشی جرم است. راهکار اصلی و تاکید این سازمان آگاه سازی مردم از فاجعه‌ای است که از طریق این نوع شکار غیرمجاز در شمال و جنوب کشور در حال رخ دادن است.

وجود ۸۵۰ هزار ویروس مرگبار در بین حیوانات

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد هشدار دادند که در صورت عدم تغییر رویکرد بشر در برابر طبیعت، شیوع بیماری‌های همه گیر مانند «کووید ۱۹» گسترش می‌یابد و جان انسان‌های بیشتری را خواهد گرفت.

هیئت کارشناسی سازمان ملل متحد که درباره تنوع زیستی تحقیق می‌کند هشدار داده که ۸۵۰ هزار نوع ویروس در میان حیوانات شایع است و ممکن است مانند ویروس جدید کرونا به انسان منتقل شود.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود بیماری‌های همه گیر را خطری حیاتی برای بشر توصیف کرده‌اند. به گفته آنها تخریب محیط زیست و مصرف بی‌رویه بشر احتمال انتقال ویروس‌ها از حیوانات به انسان را افزایش داده است.

"پیتر داسزاک"، رئیس هیئت کارشناسی سازمان ملل درباره این گزارش گفت: "همان دسته از فعالیت‌های بشر که به تغییرات آب و هوایی و کاهش تنوع زیستی منجر شده است با تأثیرگذاری بر کشاورزی باعث [افزایش] خطر همه‌گیری بیماری‌ها هم می‌شود. "

در گزارش کارشناسان سازمان ملل آمده است که همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» ششمین همه‌گیری از زمان شیوع آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی محسوب می‌شود. به گفته محققان عامل شیوع همه این بیماری‌های همه گیر فعالیت‌های بشری بوده است.

کارشناسان تاکید کرده‌اند که ۷۰ درصد بیماری‌های نوظهور مانند ابولا، ایدز و زیکا در اصل بیماری‌هایی حیوانی هستند و پیش از انتقال به انسان در میان حیوانات شیوع یافته بودند.

بنا به گزارش هیئت کارشناسی سازمان ملل متحد سالانه پنج بیماری جدید در میان انسان‌ها شیوع پیدا می‌کند که هر کدام از آنها به طور بالقوه می‌تواند به یک بیماری همه گیر تبدیل شود. هیئت کارشناسان سازمان ملل از بهره برداری بی‌رویه از محیط زیست از طریق تخریب جنگل‌ها، گسترش کشاورزی، تجارت حیات وحش و مصرف زیاد به عنوان عاملی یاد کرده است که خطر انتقال بیماری‌های رایج در میان حیوانات به انسان را افزایش می‌دهد.

مصدوم شدن یک محیط‌بان حین مهار آتش‌سوزی در استان گیلان

محیط بان مهران علی محمدی در هنگام مهار آتش در ارتفاعات "گیره بره" شهرستان ماسال از ناحیه دست و پا دچار آسیب به نسبت شدیدی شد.

رامین زراعتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال با تأئید این خبر، افزود: حسب گزارش واصله مبنی بر آتش سوزی در جنگل‌های ییلاقات "گیره بره"، به دستور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، مأموران یگان حفاظت محیط زیست به همراه پنج دستگاه خودرو با تجهیزات کامل از شهرستان‌های صومعه سرا، رضوانشهر، تالش، ماسال و اداره کل بلافاصله با حضور در منطقه با تلاش فراوان از ساعات بامداد شروع به اطفای حریق کردند که متأسفانه در این مأموریت محیط بان وظیفه شناس دچار آسیب به نسبت شدیدی شد.

امید به مازندران آمد

امید، تک درنای سفید سیبری امسال هم در میانه ماه آبان برای زمستان‌گذرانی در تالاب فریدونکنار استان مازندران فرود آمد و چشم دوستداران محیط زیست را روشن کرد.

امید که آخرین بازمانده از درنای سفید مهاجر از سیبری به مازندران محسوب می‌شود، امسال دو هفته دیرتر از سال گذشته وارد مازندران شد.

امید دوستداران محیط زیست پارسال ۲۹ مهر در تالاب سرخرود در فریدونکنار فرود آمده و پس از ۱۲۹ روز زمستان گذرانی، هشتم اسفند به سیبری بازگشته بود.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که امید صبح امروز ۱۴ آبان ماه توسط محیط بانان هنگام گشت زنی در آب‌های تالاب سرخرود، مشاهده شد.

وی درباره چشم انتظاری‌ها و نگرانی‌های دوستداران محیط زیست نسبت به سرنوشت امید هنگام زمستان گذرانی در مازندران، گفت: از آن جایی که امسال تیراندازی در دامگاه فریدونکنار ممنوع است و با توجه به اینکه درنا هیچ گاه طی چند ماه ماندگاری در مازندران از تالاب فریدونکنار خارج نمی‌شود، امنیتش محفوظ است چون هر روزه در دید محیط بانان قرار دارد.

امید آخرین بازمانده از درناهای سفید سیبری برای زمستان گذرانی در مازندران است. این پرنده وفادار به اقلیم مازندران از ۱۳ سال پیش تاکنون با وجود از دست دادن زوجش " آرزو " همچنان برای زمستان گذرانی به مازندران می‌آید. البته سال ۸۸ و ۹۴ این درنا برای زمستان گذرانی به مازندران نیامد که باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده بود.

تک درنای سفید سیبری برای رسیدن به مازندران باید مسیر پنج هزار کیلومتری از زیستگاه اصلیش در سیبری را با گذر از روسیه، قزاقستان و آذربایجان طی کند.

کد خبر 453757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی استان فارس IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    امان از دست بشر راسوهای بیگناه برای کفش کشته میشدن حالا برای بیماری دست ساز انسان ها . نهنگ وگاورو هم برای تفریح می کشن . بعد برای عبور ۳تا اردک چند تا ماشین چند لحظه می ایستند کلیپهای با کیفیت می گیرندوبرا ما می فرستند . جالبه که همین ها داعش رو تجهیز می کنند تا سرها رو ببرن و ککشون هم نمی گزد .ویمن رو سلاخی پی کنند .کسی حرف نمیزنه ...